Rantapohja kertoi 9. tammikuuta julkaistussa jutussaan Ylikiimingin Nuorittalla yksin asuvan 89-vuotiaan asukkaan vaikeuksista saada yhteys terveyspalveluihin ja apua huonovointisuuteensa. Hän oli etsinyt yhteystietoja Pohteen verkkosivuilta ja yrittänyt kolmen päivän ajan saada apua. Hän pohti myös, voisiko kotisairaanhoito tulla käymään ja konsultoida lääkäriä avuntarpeesta.
Lopulta, kun yhteyden saaminen johonkin tahoon onnistui, soittajaa kehotettiin menemään päivystykseen joko Kiiminkiin tai Ouluun. Ongelmana oli kuitenkin se, että lähtö päivystykseen tuntui täysin mahdottomalta.
Rantapohja kysyi Pohteen terveyden ja sairaanhoidon toimialueen vastaanottopalvelujen palvelualuejohtajan Päivi Harjun ajatuksia kyseisestä esimerkkitapauksesta. Asiaa pohdittiin myös Pohteen ikäihmisten toimialueen palvelualuejohtajien Virpi Rääpysjärven, Maria Vahtolan ja Satu Kankaan kanssa. He antavat myös vastauksia yleisiin kysymyksiin siitä, mistä voi hakea apua.
Rantapohjassa kerrotun esimerkkitapauksen perusteella he päättelivät, että ylikiiminkiläiselle asukkaalle oli tehty hoidon tarpeen arvio puhelimessa. Tällöin sairaanhoitaja usein konsultoi lääkäriä. Apua tarvitseva olisi voinut liikenneolosuhteiden ja terveydentilansakin vuoksi tilata KELA-taksin ja hakeutua palveluihin ohjeen mukaan.
Muun tuen ja palvelutarpeen arviointia varten voi olla yhteydessä Aino-neuvontaan. Jos asiakas olisi soittanut kyseisessä tilanteessa Aino-neuvontaan (p. 08 669 1010), olisi hän saanut myös sieltä jatko-ohjeet terveydentilanteeseensa liittyen. Neuvonnassa palvellaan arkipäivisin tiettyinä aikoina. Ensisijaisesti terveyteen liittyvät yhteydenotot ohjataan sosiaali- ja terveyskeskukseen, päivystysapuun tai hätänumeroon.
Ikäihmisten palveluista on tehty kattava palveluopas, joka on jaettu postissa osoitteellisena yli 65-vuotiaiden koteihin Pohteen alueella.
Yhteystietoja ja opastusta Pohteen palveluista löytyy myös Pohde.fi ‑verkkosivulta. Ikäihmisille suunnattuun palveluoppaaseen löytyy sivuilta myös linkki: https://pohde.fi/wp-content/uploads/2024/10/Pohde_Ikaihmisten_palvelut_esite_Verkkoversio.pdf
Pohteen hyvinvointialueen aluevaltuuston ja aluehallituksen jäsen Anneli Näppä Kiimingistä kertoo tunnistavansa hyvin tilanteen, jossa etenkin iäkkäämpien apua tarvitsevien voi olla vaikeaa löytää oikeita yhteystietoja, varsinkin jos käytössä ei ole nettiä. Myös pitkät välimatkat ja huonot kulkuyhteydet voivat tuottaa ongelmia. Näistä asioista hän saa luottamushenkilönä toisinaan palautetta.
![Kotiin jaetusta Ikäihmisten palveluoppaasta löytyy tarpeellista tietoa.](https://www.rantapohja.fi/wp-content/uploads/2025/02/PohdeOpas_jpg-ran.jpg)
Kotiin jaetusta Ikäihmisten palveluoppaasta löytyy tarpeellista tietoa.
– Pode pyrkii tiedottamaan palveluistaan ja yhteydenottokanavistaan kattavasti, mutta valitettavasti käytännössä tieto ei saavuta kaikkia, varsinkaan vanhempaa väkeä. Palveluista tiedottamisessa on varmasti parannettavaa ja pohdittava on, miten tietoa saadaan jaettua vielä paremmin, Näppä toteaa.
Hän saa jonkin verran palautetta myös terveyskeskusten ruuhkautuneesta puhelinpalvelusta ja vastaussoiton odottamisesta.
– Toisaalta palautetta tulee myös hyvin sujuneesta asioinnista ja palveluista, vaikka epäkohdat nousevatkin herkemmin esiin, Näppä huomauttaa.
Anneli Näppä pitää erinomaisena yli 65-vuotiaille kotiin jaettua Pohteen palveluopasta, mistä löytyy kattavasti tietoa eri tilanteisiin.
– Harmi, jos opas on jäänyt huomaamatta tai päätynyt vahingossa paperinkeräykseen. Jos näin on käynyt, opasta löytyy kirjastoista, Näppä muistuttaa.
Hän haluaa myös muistuttaa ympäri vuorokauden palvelevasta Pohjois-Pohjanmaan Päivystysavun numerosta 116 117, joka ei ole vielä kaikkien tiedossa. Palvelusta saa toimintaohjeita, jos omaan terveyskeskukseen ei saa yhteyttä tai jos apua tarvitaan iltaisin ja viikonloppuisin. Numeroon tulisi myös soittaa aina ennen lähtöä OYS:n yhteispäivystykseen.
– Netin käyttäjät voivat myös tehdä oirearvion Pohteen sivuilla OmaPohde-palvelussa ja Digitaalisen sote-keskuksen sivuilla, Näppä vinkkaa.
Mihin otan yhteyttä – Vastauksia kysymyksiin
Jos sairastun ja tarvitsen apua, mihin voin olla yhteydessä, kun haluan saada arvion tilanteestani tai päästä lääkärin vastaanotolle?
– Arkipäivänä yhteys omaan sosiaali- ja terveyskeskukseen puhelimella tai digitaalisen sosiaali- ja terveyskeskuksen chat-palveluun. Digitaalinen chat-palvelu on avoinna arkisin 7–20 ja viikonloppuisin 8–18. Pohjois-Pohjanmaan Päivystysapu puhelinnumerossa 116 117 palvelee ympäri vuorokauden.
– Illalla, yöllä ja viikonlopun aikana digitaalisessa sotekeskuksessa ja päivystysavussa vastaajana on terveydenhuollon ammattilainen. Hän arvioi, tarvitaanko kiireellistä hoitoa sekä antaa neuvoja ja toimintaohjeet. Päivystysavun numeroon 116 117 on maksuton.
Milloin on soitettava hätänumeroon 112?
– Hätänumeroon soitetaan vain kiireellisissä hätätilanteissa, jolloin paikalle tarvitaan auttavia viranomaisia (poliisi, ensihoito, pelastus- ja sosiaalitoimi).
Mitä jos en saa yhteyttä omaan sosiaali- ja terveyskeskukseen tai takaisinsoitto viipyy? Onko tällä hetkellä poikkeuksellista ruuhkaa, ja kuinka nopeasti takaisinsoiton pitäisi tulla?
– Yhteydensaanti kiireettömissä asioissa on ajoittain ruuhkautunut. Kiireellisiin puheluihin vastataan ensisijaisesti.
– Mikäli kyse ei ole kiireellisestä asiasta, on hyvä odottaa takaisinsoittoa. Kiireellisessä tilanteessa voi myös soittaa Päivystysapuun 116 117. Hätänumeroon 112 voi soittaa, mikäli kyse on hätätilanteesta. Sosiaali- ja terveyskeskuksen aukioloaikana voi mennä myös kiirevastaanotolle (akuuttivastaanotolle) ilman ajanvarausta, jolloin hoidon tarve arvioidaan paikan päällä.
– Yhteys sosiaali- ja terveyskeskukseen kuuluu saada saman päivän aikana. Kiireellisiin puheluihin vastataan ensin, jolloin kiireettömissä asioissa voi joutua odottamaan pidempään. Yhteydensaannissa on ollut ajoittain viivettä. Teemme parhaillaan kehittämistyötä yhteydensaannin parantamiseksi.
Missä tilanteissa Digitaalinen sotekeskus palvelee?
– Digitaalinen sote-keskus on saatu käyttöön koko Pohteen alueella 13.1. 2025. (Rantapohjan alueella Oulu ja Ii). Digitaalisessa sote-keskuksessa voi hoitaa samoja asioita kuin tavallisessa sosiaali- ja terveyskeskuksessakin. Digitaalisessa sotekeskuksessa voi keskustella sairaanhoitajan tai psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa chatissa ilman ajanvarausta. Jos on tarpeen, ajan saa lääkärin, sairaanhoitajan tai fysioterapeutin videovastaanotolle. Mielenterveyschatissa saa tukea mielenterveysongelmiin ja elämän kriiseihin ilman ajanvarausta.
– Digitaalinen sote-keskus on avoinna Pohteen verkkosivuilla arkisin kello 7–21 ja viikonloppuisin sekä arkipyhinä kello 8–18. Mielenterveyschat ja ‑videovastanotto ovat avoinna arkisin kello 8–20.
Ketä Pohteen ikäihmisten liikkuva päivystysyksikkö palvelee?
– Liikkuvan päivystysyksikön toiminta-alueena on Oulun ja Kempeleen alueet (aiemmin Oulu ja Ii). Yksikkö lähtee asiakaskäynnille joko ensihoidon tai Kotas-tilannekeskuksen lähettämänä. Yleensä kyseessä ovat tilanteet, joissa joko ammattilainen tai omaishoitaja on soittanut ikääntyneen terveydentilan heikentyessä Kotas-tilannekeskukseen tai hätäkeskukseen ja soiton perusteella arvioidaan tarvittavan päivystysyksikön ammattilaista arvioimaan tilanne asiakkaan kotiin.
Miten esimerkiksi iäkäs ja huonokuntoinen Ylikiimingin Nuorittan asukas voi päästä päivystykseen Kiiminkiin tai Ouluun?
– KELA: lta voi saada korvauksen taksimatkasta terveydentilan tai puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi. Jos terveydentilan vuoksi ei voi käyttää julkista liikennettä tai julkista liikennettä ei ole käytettävissä koko matkalle tai osalle matkaa, voi käyttää taksia. Korvauksen saamiseksi Kela-taksi tilataan alueellisesta tilausnumerosta; Pohjois-Suomen Taksi Oy, p. 0800 933 77. Soitto on maksuton. Kuljettajalle näytetään Kela-korttia. Omavastuu yhdensuuntaiselta matkalta on 25 euroa. (Lisää tietoa https://pohde.fi/meilla-asiakkaana/kelan-tuet-ja-palvelut/)
Mihin yksinasuva vanhus voi ensisijaisesti ottaa yhteyttä, jos hän tarvitsee apua eikä koe pärjäävänsä kotona?
– Palvelutarpeen arviointi lähtee liikkeelle ja etenee Aino- neuvonnan kautta. Ikäihmisten Aino-neuvonta palvelee Pohteen alueella arkisin klo 9–12 ja klo 13–15 välisenä aikana puh. 08 669 1010. Aino-neuvonnan chatissa voi myös keskustella ammattilaisten kanssa ja saada ohjausta ja neuvoja ikäihmisten palveluista. Keskustelukanava on avoinna arkisin klo 9–15 ja sinne pääsee Pohteen verkkosivuilta: www.pohde.fi
– Ikäihmisen palvelutarpeen arviointi on aloitettava heti ja saatettava loppuun ilman aiheetonta viivytystä. 75 vuotta täyttäneen henkilön kiireetön palvelutarpeen arviointi on aloitettava viimeistään seitsemäntenä arkipäivänä siitä, kun ikäihminen on ottanut yhteyttä sosiaalipalveluihin. Kiireellinen avun tarve on arvioitava heti.
– Ikäihmisellä on oikeus saada hänelle myönnetty sosiaalipalvelu ilman aiheetonta viivytystä, viimeistään kuitenkin kolmen kuukauden kuluessa siitä, kun avun tarve on tullut ilmi. Aika voi olla tätä pidempi, jos asian selvittäminen vaatii pidempää käsittelyaikaa tai asiakkaalla on muu asiaan liittyvä erityinen peruste. Kiireellinen sosiaalipalvelu on saatava viipymättä.