- Mystisessä, tarinavetoisessa pelissä pelaaja pääsee loitsujen avulla rakentamaan, purkamaan ja tuhoamaan erikokoisista palikoista koostuvia rakennelmia.
- Seikkailupeliä on jo testattu muun muassa Kiimingissä ja Yli-Iissä. Pelin tarkoitus on inspiroida matemaattiseen ongelmanratkaisuun.
Suomalaisnuorten matematiikan osaaminen on laskenut jo lähes 20 vuoden ajan, ja huoli oppimistuloksista on kasvanut. Kiiminkiläinen luokanopettaja Jussi Koivisto on tarttunut haasteeseen kehittämällä Delearnia: Fractions of Hope ‑nimisen seikkailupelin, joka yhdistää viihteen ja matematiikan oppimisen uudella tavalla.
Vuonna 2006 vain seitsemän prosenttia suomalaisista oppilaista oli heikkoja matematiikassa, mutta uusimmassa PISA 2022 ‑tutkimuksessa vastaava luku oli jo 25 prosenttia. Matematiikan merkitys on kuitenkin kasvanut esimerkiksi korkeakoulujen pääsykokeissa ja työelämässä.
Koivisto havaitsi ongelman jo vuonna 2017. Matematiikan kanssa tuntui kamppailevan niihin aikoihin moni: ystävät painivat korkeakoulun pääsykokeissa ja ystäväperheen lapsi oli tipahtanut ala-asteella murtolukujen kohdalla ja menettänyt kiinnostuksen matematiikkaa kohtaan. Epäonnistumisia yhdisti murtolukujen sisäistämisen vaikeus. Idea täysin uudenlaisesta murtolukuihin keskittyvästä pelistä sai kipinän.
– Murtolukuja ei tule nähdä vain kapeana osana matematiikkaa. Ne kulkevat mukana koko peruskoulun opetuksen läpi, ja ovat ensimmäinen askel kehittyneemmän matematiikan maailmaan. Jos murtolukujen osaaminen jää puolittaiseksi, on moni asia vaikeampi sisäistää myöhemmässä vaiheessa ja vaarana on motivaation loppuminen ja oppimisesta tipahtaminen, Koivisto kertoo.
Koiviston kehittämä Delearnia: Fractions of Hope ‑peli julkaistaan 13. helmikuuta, ja se tarjoaa uudenlaisen tavan hahmottaa murtolukuja. Pelaaja toimii matemaagikkona, joka ratkoo ongelmia loitsuilla – eli matemaattisilla operaatioilla. Pelimaailmassa rakennetaan ja puretaan rakenteita murtolukuja hyödyntäen, mikä auttaa hahmottamaan käsitettä käytännössä.
Pelin varhaisversiota on testattu kymmenessä koulussa muun muassa Kiimingissä, Yli-Iissä ja Helsingissä, ja sitä ovat kokeilleet yli 300 oppilasta. Tulokset ovat lupaavia: 92 prosenttia testanneista suosittelee peliä, ja kaikki mukana olleet opettajat kannattavat sen käyttöä kouluissa ja kotona.
–Pääasiassa oppimispelit ovat melko kehnoja. Pelillistämisen trendi on tuonut jotain hyvääkin, kuten esimerkiksi Kahoot-visailupelin ja kielten oppimiseen keskittyvän Duolingon, mutta suurin osa ratkaisuista on kaukana oikeista peleistä. Oppimispelin kehittäjällä voi olla timanttista osaamista opettamisesta, mutta ei ymmärrystä siitä, mikä tekee pelistä hyvän, Koivisto selvittää.
Delearnia valittiin Paras suomalainen oppimisratkaisu 2023 ‑kilpailun finaaliin, ja se voitti yleisöäänestyksen ylivoimaisesti. Opetus- ja kulttuuriministeriön alainen AVEK on myöntänyt pelisarjan seuraavan osan kehitykseen 10 000 euron apurahan.
Seuraavaksi tavoitteena on laajentaa pelin saatavuutta kansainvälisille markkinoille.
– Heti kun kun olemme saaneet jalansijaa Suomessa, lähdetään tähyilemään maailmalle. Onneksi matematiikka on globaali kieli ja murtolukujen kanssa painitaan ihan kaikkialla, Koivisto virnistää.
Delearnia: Fractions of Hope on saatavilla App Storessa ja Google Play ‑kaupassa. Peli on jo saatavilla tietokoneille Steam-palvelussa.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.