Nuoret ovat aiempaa kiinnostuneempia isoista maailman ja kotimaan uutisaiheista. Isojen uutisaiheiden rinnalla nuorten kiinnostuksen kärjessä ovat nuorten elämään liittyvät uutiset.
Lähes kaikki nuoret seuraavat uutisia vähintään jonkin verran. Päivittäin uutisia seuraa 37 prosenttia nuorista. Seuraamisen aktiivisuus kasvaa huomattavasti iän myötä. Aktiivisimpia uutisten seuraajia ovat 17–18-vuotiaat pojat: heistä yli puolet seuraa uutisia päivittäin. Nuoret haluavat seurata uutisia ennen kaikkea lyhyessä videomuodossa.
Aiempaa useampi nuori kertoo välttelevänsä joitain uutisaiheita. Uutisaiheiden välttely on kasvanut poikien keskuudessa, mutta edelleen tytöt välttelevät uutisaiheita poikia useammin. Vältellyissä uutisaiheissa korostuu ennen kaikkea sota.
Miltei 40 prosenttia nuorista kokee, että nuorten näkemyksiä kuullaan medioissa vähintään melko hyvin. Nuoret tyytyväisyys on selvässä kasvussa: vuosi sitten näin koki vain 26 prosenttia nuorista.
Kysyttäessä, millaiset itselle merkitykselliset aiheet ovat jääneet liian vähälle huomiolle mediassa, kiusaamiseen liittyvät teemat korostuvat selvästi. Myös nuorten hyvinvointiin ja erityisesti mielenterveyteen liittyviä teemoja kaivataan enemmän.
Journalistista sisältöä tuottavat uutismediat ovat nuorten luotetuimpien medioiden kärjessä. Somekanavista luotetuin on Tiktok, jonka merkitys nuorten uutiskanavana on entisestään kasvanut, ja se on säilyttänyt paikkansa nuorten tärkeimpänä väylänä uutisiin. Nyt yli puolet 13–18-vuotiaista nuorista kertoo seuraavansa uutisia Tiktokin kautta.
Yleisesti nuorten luottamus medioihin on kuitenkin paljon matalammalla tasolla kuin vanhemmilla mediankäyttäjillä. Korkeimmillaankin yksittäiseen mediaan luottaa nuorista vain reilu kolmannes.
Nuoret ja uutismediasuhde ‑tutkimus on osa koulujen ja uutismedian Uutisten viikkoa, jota vietetään viikolla 5. Tutkimus on Kantar Media Oy:n Uutismedian liitolle tekemä.
Tällä kertaa Uutisten viikolla puhutaan paljon paitsi journalismista myös somesta. Teemaviikko haastaa tunnistamaan journalismin osana somearkea sloganilla ”Kun selaat, tunnista luotettavat lähteet”. Uutisten viikkoa (aiemmin Sanomalehtiviikko) on vietetty vuodesta 1995 asti.