Haa­pa­kos­ken vesi­voi­ma­lai­tok­sen tur­bii­ni kunnostettu

Peruskorjauksen valmistuttua Haapakosken voimalaitoksen molempien turbiinien koko kapasiteetti on taas käytössä. Kuva: Kai TirkkonenPeruskorjauksen valmistuttua Haapakosken voimalaitoksen molempien turbiinien koko kapasiteetti on taas käytössä. Kuva: Kai Tirkkonen

Toi­sen tur­bii­nin juok­su­pyö­rän perus­kun­nos­tus on val­mis­tu­nut PVO-Vesi­voi­man Haa­pa­kos­ken voi­ma­lai­tok­sel­la Yli-Iis­sä. Tam­mi­kuun alus­sa teh­ty­jen onnis­tu­nei­den koe­käyt­tö­jen jäl­keen voi­ma­lai­tok­sen molem­pien tur­bii­nien koko kapa­si­teet­ti on taas käytössä.

Vesi­voi­ma­lai­tok­ses­sa tur­bii­nin juok­su­pyö­rän toi­min­ta vai­kut­taa kes­kei­ses­ti sii­hen, kuin­ka tehok­kaas­ti voi­ma­lai­tok­ses­sa voi­daan tuot­taa säätövoimaa.

Syys­kuun lopul­la aloi­tet­tu Haa­pa­kos­ken juok­su­pyö­rän perus­kor­jaus val­mis­tui tam­mi­kuun alus­sa. Koneis­to puret­tiin voi­ma­lai­tok­sel­la ja tur­bii­ni toi­mi­tet­tiin kor­jaus- ja muu­tos­töi­tä var­ten Andritz Hydro Oy:n teh­das­ti­loi­hin. Kor­jat­tu juok­su­pyö­rä saa­tiin voi­ma­lai­tok­sel­le jou­lu­kuun alus­sa. Sen jäl­keen koneis­to asen­net­tiin, tes­tat­tiin ja koe­käy­tet­tiin tuotantoon.

Vuon­na 1963 val­mis­tu­nut Haa­pa­kos­ken lai­tos on Iijoen ylin voi­ma­lai­tos. Voi­ma­lai­tok­sen koneis­tot on uusit­tu vuo­si­na 2007–2009. Lai­tok­sen teho on 32,5 MW. Lai­tok­sen yhtey­teen val­mis­tui vuon­na 2021 Suo­men ensim­mäi­nen lohi­ka­lo­jen vael­lus­poi­kas­ten alasvaellusreitti.

Ennen juok­su­pyö­rän perus­kor­jaus­ta Haa­pa­kos­ken voi­ma­lai­tok­sel­la pys­tyt­tiin aja­maan koneis­tol­la vain vakioteholla.

– Nyt kun koko kapa­si­teet­ti on käy­tös­sä, voim­me vas­ta­ta jous­ta­vas­ti myös val­ta­kun­nal­li­sen ver­kon muut­tu­viin säh­kön tar­pei­siin. Täl­lä yhdel­lä­kin tur­bii­nil­la on tun­tu­va vai­ku­tus sää­tö­voi­man tuo­tan­toon Iijoen voi­ma­lai­tok­sil­la var­sin­kin näin tal­vi­kuu­kausi­na, ker­too PVO-Vesi­voi­man kun­nos­sa­pi­to­pääl­lik­kö Pasi Eilo­la.

Kor­jauk­sen suun­ni­tel­tiin val­mis­tu­van vuo­den lopul­la, mut­ta varao­sien saa­ta­vuu­den takia kor­jat­tu tur­bii­ni saa­tiin käyt­töön tam­mi­kuun toi­sel­la viikolla.

– Koko­nai­suu­te­na han­ke on oikein onnis­tu­nut, aika­tau­lun pie­nes­tä veny­mi­ses­tä huo­li­mat­ta. Sen taka­na on hyvin yhteen pelaa­va, tek­ni­ses­ti osaa­va ja ammat­ti­tai­toi­nen työ­ryh­mä. Yhtei­sen osaa­mi­sem­me sum­ma­na saim­me kor­jauk­ses­sa teh­tyä tek­ni­siä rat­kai­su­ja, jot­ka kes­tä­vät sekä aikaa että käyt­tä­mis­tä, Eilo­la kiittää.

Juok­su­pyö­rän kor­jaus­työt ja muu­tok­set toteut­ti Andritz Hydro Oy. Lisäk­si asen­nus­töi­tä voi­ma­lai­tok­sel­la teki­vät OMP-Kone­pa­ja Oy sekä PVO-Vesi­voi­man kun­nos­sa­pi­don kump­pa­ni Cave­rion Suo­mi Oy. Hank­keen voi­ma­lai­tok­sel­la teh­tä­vis­sä asen­nuk­sis­sa ja koneen laa­tu­mit­tauk­sis­sa toi­mi kon­sult­ti­na Timo Kaar­le­jär­vi, Kos­kel­ta Oy.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.