Alue- ja paikallistason päättäjänä useassa eri toimielimessä istuvana olen ihmetellyt otsikon kysymystä, kun olemme saaneet tietää maan hallituksen päätöksistä ja suunnitelmista. Enkä ole ollut ainoa, sillä samaa on ihmetelty laajasti yli puoluerajojen ja hallitus-oppositio ‑jakolinjasta riippumatta.
Loppuvuodesta hyväksyttiin Terveydenhuoltolain muutos, jossa päivystyksiä lakkautettiin eri puolilta Suomea vastoin hyvinvointialueiden tahtoa ja vastoin asiantuntijatyöryhmän esitystä. Pohteen hallituksessa yritimme yksimielisesti vaikuttaa asiaan viimeiseen asti, mutta tuloksetta.
Joulun aikaan on ollut otsikoissa esitys kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistamisesta siten, että tuuli- ja vesivoimaloiden kiinteistöveroja tasattaisiin kuntien kesken. Tämä tarkoittaisi tulonsiirtoa Pohjois-Suomen tuulivoimalapaikkakunnilta etelän kaupunkiseuduille. Suurimpia voittajia olisivat Tampere, pääkaupunkiseutu ja Varsinais-Suomi.
Käytännössä kuitenkin kävisi niin, että esitetyn tasauksen toteutuessa Pohjois-Suomen kuntiin tuskin rakennettaisiin enää uusia tuulivoimaloita. Tämä johtaisi pulaan puhtaasta sähköstä ja datakeskusten, vetyhankkeiden ja muiden edullista sähköä tarvitsevien vihreän siirtymän investointien peruuntumiseen. Lopulta verotuloja ei saisi enää kukaan.
Vähemmälle huomiolle on jäänyt niin sanottujen in-house-yhtiöiden omistusvaatimuksiin suunniteltu muutos, josta on linjattu hallitusohjelmassa. Sen mukaan in-house-yhtiöissä pitäisi jokaisella osakkaalla olla vähintään 10 % omistusosuus. Nämä ovat kuntien, hyvinvointialueiden ja muiden julkisten toimijoiden omistamia yhtiöitä, joilla palveluita tuotetaan tehokkaasti ja edullisesti yhteistyönä. In-house-yhtiöiden tuottamat palvelut ovat pääosin sellaisia, joita ei markkinoilta saa ainakaan järkevällä hinta-laatusuhteella.
Etenkin pienemmillä kunnilla on mahdotonta yltää 10 % omistusosuuksiin yhtiöissä, jolloin palveluita voidaan joutua ottamaan kunnan omaksi toiminnaksi menettäen yhteistyön hyödyt. Pelkästään in-house-yhtiöiden purkamisesta ja toimintojen uudelleen järjestämisestä syntyvät muutoskustannukset on arvioitu vähintään 2 miljardiksi euroksi.
Viimeisenä esimerkkinä mainittakoon lunastuslain muutos, jonka myötä lunastustoimituksessa maksettaisiin lunastettavasta omaisuudesta 25 % käypää hintaa enemmän. Tämä voi äkkiseltään kuulostaa reilulta, mutta mitä se tarkoittaisikaan esimerkiksi kuntien maanhankinnalle tärkeitä investointeja varten? Kukaan maanomistaja tuskin myisi maataan enää kunnille vapaaehtoisilla kaupoilla, jos lunastuksesta saa 25 % korkeamman hinnan.
Kuntien maanhankinta esimerkiksi uusien teollisuustonttien hankkimiseksi käytännössä pysähtyisi tai sitten jouduttaisiin aina aikaa vievään ja kalliiseen lunastusmenettelyyn.
Täytyy todeta, että olen hyvin tyytyväinen tuntemiini Pohteen, Pohjois-Pohjanmaan maakuntaliiton ja Oulun kaupungin päättäjiin edellä kuvaamissani asioissa. Täällä pohjoisessa päätösten seuraukset ymmärretään maalaisjärjellä. Yhteinen haasteemme on, miten saada myös Helsingissä istuva maan hallitus ymmärtämään yhteinen etumme.
Esa Aalto, maakuntahallituksen varapuheenjohtaja, aluehallituksen jäsen, kaupunginvaltuutettu, Vihreät