Hyvä lakie­si­tys

Pal­jos­ta on Orpon hal­li­tus­ta moi­tit­tu, mut­ta nyt voi ihan kehais­ta­kin. Hal­li­tuk­sel­la on tavoit­tee­na sää­del­lä lail­la kän­ny­köi­den käyt­töä perus­kou­lus­sa ja se on hyvä asia. Puhe­li­mia ei sai­si käyt­tää ope­tuk­sen aika­na. Käyt­tö oli­si sal­lit­tua väli­tun­tien ja ruo­kai­lu­jen aika­na ja sil­loin, jos opet­ta­ja tai reh­to­ri sal­li­si sen oppi­mis­tar­koi­tuk­ses­sa tai ter­vey­teen liit­ty­vis­tä syistä.

Kän­ny­köi­den ja mui­den mobii­li­lait­tei­den käyt­tö on ollut rie­sa jois­sain kou­luis­sa ja jois­sain luo­kis­sa. Tie­dos­sa toki on, että monis­sa kou­luis­sa asia on ollut jär­jes­tyk­ses­sä, mut­ta sil­ti on hyvä että asias­ta sor­va­taan lain tasol­la. Se antaa sel­kä­no­jaa ja työ­rau­haa kou­luil­le ja opet­ta­jil­le. Ja toi­vot­ta­vas­ti oppi­lail­le­kin tilan­ne sel­key­tyy. Lain­sää­tä­jä voi­si poh­tia myös sitä oli­si­ko puhe­lin­ten käyt­tö kiel­let­tä­vä poik­keuk­sia lukuu­not­ta­mat­ta myös kou­lu­päi­vän tau­ko­jen aikana.

Puhe­li­met ja nii­den sovel­luk­set voi­vat olla todel­la kou­kut­ta­via ja nuo­ri (ja mik­sei aikui­nen­kin) saat­taa viet­tää puhe­li­men ääres­sä päi­vit­täin tun­ti­kausia. Täl­lai­nen viih­de­käyt­tö on levin­nyt oppi­tun­neil­le­kin. Kun ennen luet­tiin tun­nil­la sar­ja­ku­via salaa pul­pe­tin suo­jas­sa, niin nyt monen lap­sen ja nuo­ren huo­mio on kännykässä.

Esi­mer­kik­si Nor­jas­sa ja Englan­nis­sa puhe­lin­kiel­lol­la on havait­tu myön­tei­nen vai­ku­tus kou­lu­lais­ten oppi­mis­tu­lok­siin. Myös kou­lu­kiusaa­mi­nen on vähentynyt.

Puhe­li­men tar­joa­mas­ta maa­il­mas­ta voi tul­la todel­la riip­pu­vai­sek­si ja sen sisäl­löl­lä on kiis­tat­to­mia vai­ku­tuk­sia mie­len­ti­laan ja var­mas­ti ‑ter­vey­teen­kin. Olen itse ollut todis­ta­mas­sa tilan­net­ta, jos­sa nuo­ri tyt­tö sai rai­vo­koh­tauk­sen, kun hänen puhe­li­men­sa otet­tiin pois ja jokin viih­de­het­ki jäi kes­ken. Van­hem­man oli annet­ta­va lai­te takai­sin lap­sen rauhoittamiseksi.

Kou­lus­sa tar­vi­taan pit­kä­jän­teis­tä kes­kit­ty­mis­tä. Puhe­lin­ten sovel­luk­set puo­les­taan voi­vat totut­taa nuo­ria ja lap­sia sii­hen, että kes­kit­ty­mis­tä vaa­di­taan vain muu­ta­mas­ta sekun­nis­ta muu­ta­miin kym­me­niin sekun­tei­hin. Jonain päi­vä­nä saam­me tie­tää, mitä kän­ny­köi­den lii­al­li­nen käyt­tö aiheut­ti las­ten ja nuor­ten aivoille.

Van­hem­mil­la­kin on vas­tuun­sa. Kuin­ka moni välit­tää ja tie­tää, mil­lai­ses­sa maa­il­mas­sa oma kou­lu­lai­nen seik­kai­lee puhe­li­mel­laan tai muul­la älylaitteella.