Päät­tä­jäl­tä: Mihin unoh­tu­vat lii­ken­teen ilmastotavoitteet?

Esa Aalto on kellolainen Vihreiden ehdokas.

Esa Aal­to.

Maa­kun­ta­hal­li­tus hyväk­syi kokouk­ses­saan 14.10. vuo­teen 2024 ulot­tu­van Poh­jois-Poh­jan­maan lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­man. Sii­nä voi­si luul­la pai­not­tu­van kes­tä­vä ja pääs­tö­tön lii­ken­ne. Tavoit­te­lee­han Suo­mi ja Oulu hii­li­neut­raa­liut­ta vuo­teen 2035 men­nes­sä ja Iin kun­ta jo 2020-luvulla.

Lii­ken­teen pääs­tö­jen vähen­tä­mi­nen on osoit­tau­tu­nut kaik­kein han­ka­lim­mak­si teh­tä­väk­si. Säh­kö on jo lähes pääs­tö­tön­tä, ja läm­mit­tä­mi­nen on tulos­sa hyvää vauh­tia peräs­sä. Kier­rä­tyk­seen ja mate­ri­aa­li­te­hok­kuu­teen on ase­tet­tu kovat tavoit­teet. Pääs­tö­kaup­pa ohjaa tehok­kaas­ti teol­li­suut­ta pois fos­sii­lis­ta polttoaineista.

Entä­pä lii­ken­ne? Edel­leen Suo­mes­sa aje­taan pää­osin fos­sii­li­sil­la polt­toai­neil­la. Säh­kö­au­to­jen osuus on noin 3 % ja kaa­suau­to­jen osuus 0,2 %. Autois­ta 96,8 % käy siis edel­leen ben­sal­la tai die­se­lil­lä. Näi­den pääs­tö­jen nol­laa­mi­seen oli­si aikaa 11 vuot­ta. Täs­sä ajas­sa tus­kin tulee sel­lais­ta tek­no­lo­gis­ta mul­lis­tus­ta, joka uudis­tai­si koko auto­kan­tam­me pääs­töt­tö­mäk­si. Tek­niik­kaa voi­si olla ole­mas­sa, mut­ta raa­ka-ainei­den saa­ta­vuus on rajal­li­nen, ja toi­saal­ta koko auto­kan­nan uusi­mi­sen kus­tan­nuk­set oli­si­vat valtavat.

Pääs­tö­jä voi­tai­siin­kin vähen­tää tehok­kaim­min siten, että lii­ken­net­tä ohjat­tai­siin pois maan­teil­tä yhä enem­män rai­teil­le, pyö­rä­teil­le ja tie­to­verk­koi­hin. Uusi lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä voi­si olla sel­lai­nen, jos­sa läpi­kul­ku­lii­ken­ne maa­kun­nan hal­ki kul­ki­si tehok­kaas­ti säh­kö­ju­nal­la ja rah­ti oli­si siir­ty­nyt pää­osin maan­teil­tä rai­teil­le. Junayh­tey­det poh­joi­seen, ete­lään, itään ja län­teen voi­tai­siin kehit­tää suju­vik­si ja nopeiksi.

Vas­taa­vas­ti Oulun seu­dul­la tie­lii­ken­net­tä voi­tai­siin vähen­tää lähi­ju­naan, säh­kö­bus­sei­hin, laa­duk­kai­siin pyö­rä­tei­hin ja mah­dol­li­ses­ti rai­tio­lii­ken­tee­seen panos­ta­mal­la. Har­vaan asu­tus­sa maa­kun­nas­sam­me yksi­tyi­sau­toi­lua­kin tar­vi­taan, mut­ta sekin saa­tai­siin suju­vam­mak­si ja tur­val­li­sem­mak­si, jos mer­kit­tä­vä osa lii­ken­tees­tä siir­ret­täi­siin kes­tä­väm­mil­le kulkumuodoille.

Vali­tet­ta­vas­ti maa­kun­nal­li­nen lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­ni­tel­ma ei vas­taa näi­hin haas­tei­siin. Suun­ni­tel­mas­sa on lue­tel­tu kär­ki­hank­kei­na pit­kä lis­taus eri­lai­sia val­ta­tei­den perus­pa­ran­nuk­sia Iin ohi­tus­tie mukaan lukien. Toki muu­ta­ma rai­de­lii­ken­ne­han­ke­kin on mukana.

Äkki­sel­tään voi­si tun­tua, että näin­hän se lii­ken­ne suju­voi­tuu. Maan­tei­hin inves­toi­mi­nen kui­ten­kin lisää auto­lii­ken­net­tä eikä lopul­ta vähen­nä ruuh­kia. Samal­la ilmas­to­pääs­töt kas­va­vat, ja jouk­ko­lii­ken­teen käyt­tä­jä­mää­rä ei kas­va. Jouk­ko­lii­ken­ne taas ei toi­mi ilman riit­tä­viä jouk­ko­ja. Näin pysy­tään edel­leen kier­tees­sä, jos­sa kes­tä­vä liik­ku­mi­nen ei pää­se kehit­ty­mään, ja ilmas­to­ta­voit­teet kar­kaa­vat yhä kauemmas.

Lii­ken­ne­jär­jes­tel­mä­suun­nit­te­lus­sa tar­vit­tai­siin­kin vas­taa­va sys­tee­mi­nen ajat­te­lu­ta­van muu­tos, jol­lai­nen on tapah­tu­nut jo esi­mer­kik­si säh­kön­tuo­tan­nos­sa. Inves­toin­nit täy­tyi­si suun­na­ta täy­sin uudel­la taval­la, jot­ta pys­tyi­sim­me vas­taa­maan tule­vai­suu­den haas­tei­siin, ja voi­sim­me siir­tyä koh­ti kes­tä­vää elämäntapaa.

Esa Aal­to, kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, maa­kun­ta­hal­li­tuk­sen vara­pu­heen­joh­ta­ja, alue­hal­li­tuk­sen jäsen, Vihreät