Kovasinkankaan tuulipuiston rakentaminen Iin tärkeimmän pohjavesialueen läheisyyteen on herättänyt vilkasta keskustelua vuodesta 2019, prosessin käynnistymisestä lähtien. Huolena on ollut Iin kuntalaisten vedenhankinnan kannalta ensiarvoisen tärkeät pohjavesialueet Tiironkangas ja Välikangas.
Huoli on osoittautunut aiheelliseksi koska Pohjois-Suomen hallinto-oikeus on kumonnut 19.8.2024 päätöksellä 1341/ 2024 Iin kunnanvaltuuston Kovasinkankaan tuulivoimapuiston yleiskaavasta 6.2.2023 tekemän päätöksen. Kunnanvaltuuston päätös hyväksyä tuulivoimapuiston yleiskaava ei aikanaan ollut yksimielinen, sillä kolmasosa valtuutetuista kannatti asian palauttamista jatkovalmisteluun ja/tai yleiskaavan hylkäämistä. Päätökseen jätettiin kuusi eriävää mielipidettä ja päätöksestä tehtiin kaksi valitusta hallinto-oikeuteen. Eriävissä mielipiteissä ja valituksissa korostui erityisesti huoli iiläisten pohjavedestä.
Valituksissa vedottiin muun muassa viranomaislausuntojen puuttumiseen sekä riittämättömiin selvityksiin ja tutkimuksiin. Valtuustolla ei ollut päätöstä tehdessään käytettävissä ELY:n virallista lausuntoa maatutkaluotauksien tuloksista ja vaikutuksista pohjaveteen koska maatutkaluotausten tuloksia ei ollut toimitettu ELY:lle ajoissa.
Myöskään Iin vesiliikelaitoksen mielipidettä ei ollut otettu huomioon kaavatyössä. Iin vesiliikelaitoksen johtokunta oli esittänyt 18.12.2019 mielipiteessään kunnanhallitukselle, että ainakin kolmen pohjavesialueita lähimpänä sijaitsevien tuulivoimaloiden rakentamisesta tulee luopua, jos selvityksillä ja suunnitelmilla ei voida osoittaa, että pohjavesialueiden veden laatuun ja määrään ei tapahdu kielteisiä vaikutuksia hankkeen elinkaaren aikana. Jo yhden vedenottamon menettäminen johtaisi talousveden laadun heikkenemiseen ja uusien korvaavien vaihtoehtojen kustannusarviot huitelevat sadoissa tuhansissa, jopa miljoonissa euroissa.
ELY-keskus on hallinto-oikeudelle antamassaan lausunnossa korostanut, että pohjavesialueille tai niiden välittömään läheisyyteen, ei tule sijoittaa tuulivoimaloita, sillä rakentamiseen ja käyttöön liittyy pohjavesiriskejä. Voimaloiden perustukset ovat massiivisia ja niihin tarvittava maankaivuutyö saattaa aiheuttaa muutoksia muun muassa pohjaveden määrään. Rannikon läheisyydessä peitteisten pohjavesimuodostumien laajuutta ei varmuudella tiedetä, joka aiheuttaa epävarmuutta toimenpiteiden haitattomuudesta.
ELY-keskus korostaa, että alueella tehtyjen maatutkaluotausten tulokset ovat suuntaa antavia. Maatutkalinjoja ei ole sidottu esim. maaperäkairauksiin eikä maaperäleikkaushavaintoja ole tehty. Alueella ei ole tietoa pohjavesipinnoista ja hydrogeologinen yhteys Tiironkankaan ja Välikankaan pohjavesialueisiin jää epäselväksi.
Hallinto-oikeus on arvioinut, onko yleiskaavan vaikutuksia pohjaveteen selvitetty riittävästi Kovasinkankaan tuulipuistoalueella ja aiheutuuko yleiskaavan mahdollistamasta rakentamisesta pohjavedelle sellaisia vaikutuksia, joiden vuoksi yleiskaava on sille asetettujen sisältövaatimusten vastainen. Hallinto-oikeus korostaa päätöksessään, että yleiskaava mahdollistaa rakennusluvan myöntämisen tuulivoimaloille kaavan perusteella ja rakennusvalvontaviranomaisen on myönnettävä lupa, mikäli luvan myöntämisen edellytykset täyttyvät. Sen sijaan mahdollisuudet sellaisten pohjaveden suojelemiseksi tarpeellisten määräysten antamiseen, joilla epävarmuus voidaan poistaa, ovat rakennuslupamenettelyn yhteydessä rajalliset. Tämän vuoksi pohjaveden suojelemiseksi annettavat määräykset tulee tehdä jo yleiskaavavaiheessa.
Hallinto-oikeus toteaa, että yleiskaavaa laadittaessa on otettava huomioon vesihuollon tarkoituksenmukainen järjestäminen ja yleiskaavan tulee ohjata riittävästi rakentamista alueella. Hallinto-oikeus katsoo, että kaavassa annetut pohjavesimääräykset eivät poista yleiskaavan mahdollistavan rakentamisen pohjavesivaikutuksiin liittyvää epävarmuutta. Asiassa ei voida riittävästi varmistua alueen pohjavesimuodostumien laajuudesta ja yleiskaavan mahdollistaman rakentamisen vaikutuksista pohjaveteen.
Hallinto-oikeus toteaa päätöksessään, että Kovasinkankaan tuulivoimapuiston yleiskaava on lainvastainen eikä perustu maankäyttö- ja rakennuslain 9 §:n mukaisiin riittäviin selvityksiin ja vaikutusten arviointeihin. Yleiskaava on kuntalain 135 §:n momentissa tarkoitetulla tavalla lainvastainen.
Kunnanvaltuuston päätöksestä valittaneena olen erittäin tyytyväinen hallinto-oikeuden ratkaisuun kunnanvaltuuston päätöksen kumoamisesta. Prosessin alusta saakka on ollut helppo yhtyä iiläisen asiantuntijan, emeritus geofyysikko Teuvo Pernun ajatuksiin ja perusteluihin eteläisen Iin pohjavesialueesta. ”Oulun yliopiston Geofysiikan laitoksen tutkimustulokset 1980-luvulla ovat osoittaneet, että alue on useita kymmeniä neliökilometrejä laaja, piiloharjujen muodostama yhtenäinen pohjavesialue, jossa korkeuserot ovat vähäisiä. Yhtenäisyyttä tukee alueella sijaitsevat pohjavesilammet ja järvet, kuten Meriänjärvi, Kaunislampi, Matolampi. Pohjaveden purkautumispaikkoja ei ole. Alue on erittäin haavoittuva, jos alueelle pääsee vieraita aineita, ne leviävät pohjaveteen.”
Maatutkaluotausraportin tulokset, ELY:n hallinto-oikeudelle antama lausunto ja hallinto-oikeuden päätös tukevat kunnanvaltuuston päätöksestä valittaneiden näkemyksiä. Mielestäni eteläisen Iin pohjavesialueen suhteen on näiden tutkimusten, selvitysten ja lausuntojen jälkeen olemassa yksi järkevä vaihtoehto. Kovasinkankaan tuulivoimapuiston kaavoitusta ei tulisi enää jatkaa. Meidän kaikkien tulee muistaa, että vesivastuullisuus koskee niin kuntia, kuntapäättäjiä, viranhaltijoita kuin tuulivoimayrityksiäkin.
Valitettavasti hanketoimija Kovasin Oy on heti hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen mennyt asioiden edelle, lähestynyt metsänomistajia sekä ilmoittanut jatkavansa kaavoitusprosessia, tekevänsä lisätutkimukset vielä tämän sulan aikana, jotta valtuusto voi käsitellä kaavan mitä pikimmin. Kunnassa asian jatkokäsittelyä ja menettelyä vasta selvitetään, mitään päätöksiä asiasta ei siis ole tehty, eikä hanketoimija ole se joka asiasta päättää ja tiedottaa. Kaavoituksesta päättäminen on poliittinen päätös.
Aila Paaso, Iin kunnanvaltuutettu, kunnanhallituksen ja opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan jäsen, Vihreät, sit.