Asiak­kuus­joh­ta­ja Jan­ne Tai­nio: Poh­jo­lan Osuus­pank­ki halu­aa vaa­lia pai­kal­li­sia pankkipalveluita

Pohjolan Osuuspankin asiakkuusjohtaja Janne Tainio esittelee Haukiputaan uudistettua konttoria, jossa on modernisoidut tilat ja erilliset huoneet henkilökohtaiseen pankkiasiointiin. Toimipaikka sijaitsee entisellä paikallaan Revontien kauppakeskuksessa, jossa toimii K-Supermarket Revontori. Kuva:Auli HaapalaPohjolan Osuuspankin asiakkuusjohtaja Janne Tainio esittelee Haukiputaan uudistettua konttoria, jossa on modernisoidut tilat ja erilliset huoneet henkilökohtaiseen pankkiasiointiin. Toimipaikka sijaitsee entisellä paikallaan Revontien kauppakeskuksessa, jossa toimii K-Supermarket Revontori. Kuva:Auli Haapala

Poh­jo­lan Osuus­pan­kin Hau­ki­pu­taan kont­to­ri avat­tiin uudis­tu­nee­na elo­kuun alus­sa. Remont­ti piti kont­to­rin sul­jet­tu­na yli puo­len vuo­den ajan, mikä herät­ti asiak­kais­sa huol­ta pank­ki­toi­min­nan jat­ku­mi­ses­ta. Huo­li osoit­tau­tui kui­ten­kin tur­hak­si, sil­lä pank­ki halu­aa säi­lyt­tää vah­van pai­kal­li­sen läs­nä­olon, mikä on ollut sen toi­min­nan perus­pi­la­rei­ta jo yli sadan vuo­den ajan.

Osa­na pan­kin pai­kal­lis­ta sitou­tu­mis­ta ja pal­ve­lui­den vah­vis­ta­mis­ta on veto­vas­tuun Hau­ki­pu­taan kont­to­rin asiak­kuus­joh­ta­jan teh­tä­väs­sä otta­nut Jan­ne Tai­nio syys­kuun alus­ta alkaen. Hänen vas­tuu­alu­ee­seen­sa kuu­lu­vat hen­ki­lö­asiak­kai­den rahoi­tus- ja päi­vit­täis­pal­ve­lut Hau­ki­pu­taan kont­to­rin ohel­la Iin, Oulu Idea­par­kin ja Muhok­sen kont­to­reis­sa. Tai­nio on työs­ken­nel­lyt OP:n pal­ve­luk­ses­sa vuo­des­ta 2012 lähtien.

– Remon­tin myö­tä Hau­ki­pu­taan kont­to­rin tilat ovat hie­man pie­nen­ty­neet enti­ses­tään, mut­ta muu­tok­set on toteu­tet­tu vas­taa­maan tämän­het­ki­siä asia­kas­pal­ve­lun tar­pei­ta, Tai­nio summaa.

Pal­ve­lut Hau­ki­pu­taan kont­to­ris­sa ovat säi­ly­neet liki ennal­laan lukuu­not­ta­mat­ta sitä, että las­ku­jen mak­su kont­to­ris­sa päät­tyi. Tämä muu­tos teh­tiin, kos­ka las­ku­jen mak­sa­mi­nen pai­kan pääl­lä kont­to­ris­sa on asiak­kaal­le kal­lis­ta ja aikaa­vie­vää sekä aiheut­ti jono­ja. Muu­al­la vas­taa­vas­ta muu­tok­ses­ta on saa­tu hyviä kokemuksia.

Tar­jol­la on edul­li­sem­pia ja jous­ta­vam­pia vaih­toeh­to­ja, kuten suo­ra­ve­loi­tus ja mak­su­kuo­ret niil­le asiak­kail­le, jot­ka eivät käy­tä verk­ko­pank­kia. Mak­su­kuo­ri mak­saa asiak­kail­le puo­let vähem­män sii­tä, mitä las­kun mak­sa­mi­nen kont­to­ris­sa kus­tan­tai­si. Mak­su­kuo­ren voi jät­tää veloi­tuk­set­ta myös pos­tin kuljetettavaksi.

Jan­ne Tai­nio ker­too, että asiak­kaat ovat otta­neet muu­tok­sen pää­osin hyvin vas­taan, sil­lä nega­tii­vis­ta palau­tet­ta ei ole juu­ri­kaan tullut.

– Yhä useam­pi on siir­ty­nyt verk­ko­pal­ve­lui­hin, mak­su­kuo­riin tai suo­ra­ve­loi­tuk­seen. Tar­jol­la on myös teks­ti­vies­ti­pal­ve­lu, joka ilmoit­taa las­kus­ta ja nii­den mak­sa­mi­ses­ta. Pal­ve­lui­hin kuu­luu myös pan­kin oma Senio­ri­luu­ri-puhe­lin­pal­ve­lu yli 65-vuo­tiail­le ja eri­tyis­tu­kea tar­vit­se­vil­le asiakkaille.

Hau­ki­pu­taan kont­to­rin remon­tin aika­na Iin kont­to­ris­sa varau­dut­tiin pal­ve­le­maan myös Hau­ki­pu­taan asiak­kai­ta, mut­ta suu­ria asia­kas­vir­to­ja ei lopul­ta siir­ty­nyt naapurikonttoriin.

Hau­ki­pu­taan kont­to­ris­sa toi­min­ta on jat­ku­nut tutuil­la aukio­loa­joil­la. Kont­to­ri on avoin­na maa­nan­tai­sin ja per­jan­tai­sin kel­lo 9.30–16.30, jol­loin kas­sa­pal­ve­lut ovat avoin­na kel­lo 9.30–12.30. Kas­sa- ja käteis­pal­ve­lut sekä kort­tei­hin, tili­mak­sui­hin ja verk­ko­pal­ve­luun liit­ty­vä asioin­ti sujuu ilman ajan­va­raus­ta, mut­ta esi­mer­kik­si laina‑, laki‑, varal­li­suu­den­hoi­to- ja vakuu­tus­asiois­sa kan­nat­taa vara­ta aika etukäteen.

Jan­ne Tai­nion mukaan asiak­kaat ovat tot­tu­neet asioi­maan pai­kan pääl­lä kont­to­ris­sa kysei­si­nä aukio­lo­päi­vi­nä. Ajan­va­rauk­sel­li­sia tapaa­mi­sia kes­ki­te­tään aukio­lo­päi­vil­le, mut­ta nii­tä voi­daan sopia tilan­teen mukaan myös muil­le vii­kon­päi­vil­le. Kes­ki­mää­rin hen­ki­lös­tön vah­vuus Hau­ki­pu­taan kont­to­ris­sa on kol­me. Pank­ki­työ­hön kuu­luu asia­kas­pal­ve­lun ohel­la run­saas­ti myös taustatyötä.

Monet pank­ki­asioin­nit hoi­tu­vat nykyi­sin ver­kon kaut­ta, mut­ta hen­ki­lö­koh­tai­set tapaa­mi­set ovat edel­leen tär­keä osa pal­ve­lua. Ajan­va­rauk­set asian­tun­ti­ja­pal­ve­lui­hin voi teh­dä puhe­li­mit­se tai jät­tä­mäl­lä yhtey­den­ot­to­pyyn­nön pan­kin verk­ko­si­vuil­la. Lisäk­si käy­tös­sä on suo­ria puhe­lin­nu­me­roi­ta, joi­den avul­la asioin­ti hoi­tuu joustavasti.

Poh­jo­lan Osuus­pan­kin tule­vai­suu­den ja ylei­sen talous­ti­lan­teen näky­mät Jan­ne Tai­nio näkee valoi­si­na. Kor­ko­jen las­ku vil­kas­tut­ti eten­kin asun­to­lai­no­jen kysyn­tää. Asun­to­lai­na­ha­ke­muk­sen voi lait­taa op.fi ‑osoit­tees­sa ja pan­kis­ta soi­te­taan hakijoille.

– Olem­me menos­sa koh­ti parem­paa, mut­ta nol­la­kor­ko­jen tasol­le tus­kin enää pala­taan, Tai­nio arvioi.

Sulau­tu­mi­set ovat vah­vis­ta­neet Poh­jo­lan Osuus­pank­kia ja tuo­neet toi­min­taan leveäm­mät har­tiat. Jäse­niä eli omis­ta­ja-asiak­kai­ta on täl­lä het­kel­lä yli 150 000 ja pank­ki on OP Ryh­män osuus­pan­keis­ta Suo­men toi­sek­si suu­rin Uuden­maan Osuus­pan­kin jälkeen.

Loka­kuun 1. päi­vä­nä pidet­tä­vis­sä kokouk­sis­sa pää­te­tään toteu­tuu­ko Posion, Sal­lan, Tyr­nä­vän, Uta­jär­ven, Yli­tor­nion ja Hai­luo­don Osuus­pank­kien sulau­tu­mi­nen Poh­jo­lan Osuus­pank­kiin. Uuden pan­kin syn­ty­mi­ses­tä päät­tää kukin yhdis­ty­mis­hank­kees­sa muka­na ole­va osuus­pank­ki erik­seen omas­sa osuus­kun­ta­ko­kouk­ses­saan sekä Poh­jo­lan OP:n edus­ta­jis­ton kokous omassaan.

Vii­mei­sim­män orga­ni­saa­tio­muu­tok­sen yhtey­des­sä teh­ty laa­ja hen­ki­lös­tön rek­ry­toin­ti osoit­ti, että pank­ki­työ kiin­nos­taa ja Poh­jo­lan Osuus­pank­ki on halut­tu työ­nan­ta­ja, sil­lä haki­joi­ta eri teh­tä­viin oli run­saas­ti. Uuden pää­kont­to­rin raken­ta­mi­nen Oulun kes­kus­taan on paras­ta aikaa käynnissä.

– Kan­nat­taa olla roh­keas­ti yhtey­des­sä kaik­kiin pank­ki­asioin­tiin liit­ty­vis­sä kysy­myk­sis­sä. Jat­kos­sa toi­vom­me edel­leen myös uusia asiak­kai­ta, joi­ta voim­me palvella.

Vii­mei­sen vuo­si­kym­me­nen aika­na verk­ko­asioin­ti on tul­lut hel­pot­ta­maan monia arjen pal­ve­lui­ta, mut­ta se on tuo­nut myös uusia haas­tei­ta, kuten hui­jaus­vies­tit ja ‑puhe­lut. Yleis­ty­neet ovat myös niin kut­su­tut rak­kaus­hui­jauk­set, jois­sa rahaa hui­ja­taan tun­tei­siin vetoa­mal­la kat­teet­to­mil­la lupauksilla.

Pank­ki tai viran­omai­set eivät kos­kaan kysy pank­ki­tun­nuk­sia tai sala­sa­no­ja puhe­li­mit­se, säh­kö­pos­til­la tai linkeillä.

– Jos pan­kis­ta soi­te­taan, asia liit­tyy taval­li­ses­ti asiak­kaan lähet­tä­mään verk­ko­vies­tiin tai muu­hun ajan­koh­tai­sen asioin­tiin, Tai­nio muistuttaa.

Eri­lais­ten hui­jaus­ten uhrik­si jou­tu­mi­nen ei kat­so kou­lu­tus­taus­taa, ammat­tia, suku­puol­ta tai ikää. Jos epäi­lee jou­tu­neen­sa hui­jauk­sen koh­teek­si, pitää olla yhtey­des­sä pan­kin asia­kas­pal­ve­luun ja polii­siin, mis­tä saa ohjei­ta toimia.