Pohjolan Osuuspankin Haukiputaan konttori avattiin uudistuneena elokuun alussa. Remontti piti konttorin suljettuna yli puolen vuoden ajan, mikä herätti asiakkaissa huolta pankkitoiminnan jatkumisesta. Huoli osoittautui kuitenkin turhaksi, sillä pankki haluaa säilyttää vahvan paikallisen läsnäolon, mikä on ollut sen toiminnan peruspilareita jo yli sadan vuoden ajan.
Osana pankin paikallista sitoutumista ja palveluiden vahvistamista on vetovastuun Haukiputaan konttorin asiakkuusjohtajan tehtävässä ottanut Janne Tainio syyskuun alusta alkaen. Hänen vastuualueeseensa kuuluvat henkilöasiakkaiden rahoitus- ja päivittäispalvelut Haukiputaan konttorin ohella Iin, Oulu Ideaparkin ja Muhoksen konttoreissa. Tainio on työskennellyt OP:n palveluksessa vuodesta 2012 lähtien.
– Remontin myötä Haukiputaan konttorin tilat ovat hieman pienentyneet entisestään, mutta muutokset on toteutettu vastaamaan tämänhetkisiä asiakaspalvelun tarpeita, Tainio summaa.
Palvelut Haukiputaan konttorissa ovat säilyneet liki ennallaan lukuunottamatta sitä, että laskujen maksu konttorissa päättyi. Tämä muutos tehtiin, koska laskujen maksaminen paikan päällä konttorissa on asiakkaalle kallista ja aikaavievää sekä aiheutti jonoja. Muualla vastaavasta muutoksesta on saatu hyviä kokemuksia.
Tarjolla on edullisempia ja joustavampia vaihtoehtoja, kuten suoraveloitus ja maksukuoret niille asiakkaille, jotka eivät käytä verkkopankkia. Maksukuori maksaa asiakkaille puolet vähemmän siitä, mitä laskun maksaminen konttorissa kustantaisi. Maksukuoren voi jättää veloituksetta myös postin kuljetettavaksi.
Janne Tainio kertoo, että asiakkaat ovat ottaneet muutoksen pääosin hyvin vastaan, sillä negatiivista palautetta ei ole juurikaan tullut.
– Yhä useampi on siirtynyt verkkopalveluihin, maksukuoriin tai suoraveloitukseen. Tarjolla on myös tekstiviestipalvelu, joka ilmoittaa laskusta ja niiden maksamisesta. Palveluihin kuuluu myös pankin oma Senioriluuri-puhelinpalvelu yli 65-vuotiaille ja erityistukea tarvitseville asiakkaille.
Haukiputaan konttorin remontin aikana Iin konttorissa varauduttiin palvelemaan myös Haukiputaan asiakkaita, mutta suuria asiakasvirtoja ei lopulta siirtynyt naapurikonttoriin.
Haukiputaan konttorissa toiminta on jatkunut tutuilla aukioloajoilla. Konttori on avoinna maanantaisin ja perjantaisin kello 9.30–16.30, jolloin kassapalvelut ovat avoinna kello 9.30–12.30. Kassa- ja käteispalvelut sekä kortteihin, tilimaksuihin ja verkkopalveluun liittyvä asiointi sujuu ilman ajanvarausta, mutta esimerkiksi laina‑, laki‑, varallisuudenhoito- ja vakuutusasioissa kannattaa varata aika etukäteen.
Janne Tainion mukaan asiakkaat ovat tottuneet asioimaan paikan päällä konttorissa kyseisinä aukiolopäivinä. Ajanvarauksellisia tapaamisia keskitetään aukiolopäiville, mutta niitä voidaan sopia tilanteen mukaan myös muille viikonpäiville. Keskimäärin henkilöstön vahvuus Haukiputaan konttorissa on kolme. Pankkityöhön kuuluu asiakaspalvelun ohella runsaasti myös taustatyötä.
Monet pankkiasioinnit hoituvat nykyisin verkon kautta, mutta henkilökohtaiset tapaamiset ovat edelleen tärkeä osa palvelua. Ajanvaraukset asiantuntijapalveluihin voi tehdä puhelimitse tai jättämällä yhteydenottopyynnön pankin verkkosivuilla. Lisäksi käytössä on suoria puhelinnumeroita, joiden avulla asiointi hoituu joustavasti.
Pohjolan Osuuspankin tulevaisuuden ja yleisen taloustilanteen näkymät Janne Tainio näkee valoisina. Korkojen lasku vilkastutti etenkin asuntolainojen kysyntää. Asuntolainahakemuksen voi laittaa op.fi ‑osoitteessa ja pankista soitetaan hakijoille.
– Olemme menossa kohti parempaa, mutta nollakorkojen tasolle tuskin enää palataan, Tainio arvioi.
Sulautumiset ovat vahvistaneet Pohjolan Osuuspankkia ja tuoneet toimintaan leveämmät hartiat. Jäseniä eli omistaja-asiakkaita on tällä hetkellä yli 150 000 ja pankki on OP Ryhmän osuuspankeista Suomen toiseksi suurin Uudenmaan Osuuspankin jälkeen.
Lokakuun 1. päivänä pidettävissä kokouksissa päätetään toteutuuko Posion, Sallan, Tyrnävän, Utajärven, Ylitornion ja Hailuodon Osuuspankkien sulautuminen Pohjolan Osuuspankkiin. Uuden pankin syntymisestä päättää kukin yhdistymishankkeessa mukana oleva osuuspankki erikseen omassa osuuskuntakokouksessaan sekä Pohjolan OP:n edustajiston kokous omassaan.
Viimeisimmän organisaatiomuutoksen yhteydessä tehty laaja henkilöstön rekrytointi osoitti, että pankkityö kiinnostaa ja Pohjolan Osuuspankki on haluttu työnantaja, sillä hakijoita eri tehtäviin oli runsaasti. Uuden pääkonttorin rakentaminen Oulun keskustaan on parasta aikaa käynnissä.
– Kannattaa olla rohkeasti yhteydessä kaikkiin pankkiasiointiin liittyvissä kysymyksissä. Jatkossa toivomme edelleen myös uusia asiakkaita, joita voimme palvella.
Viimeisen vuosikymmenen aikana verkkoasiointi on tullut helpottamaan monia arjen palveluita, mutta se on tuonut myös uusia haasteita, kuten huijausviestit ja ‑puhelut. Yleistyneet ovat myös niin kutsutut rakkaushuijaukset, joissa rahaa huijataan tunteisiin vetoamalla katteettomilla lupauksilla.
Pankki tai viranomaiset eivät koskaan kysy pankkitunnuksia tai salasanoja puhelimitse, sähköpostilla tai linkeillä.
– Jos pankista soitetaan, asia liittyy tavallisesti asiakkaan lähettämään verkkoviestiin tai muuhun ajankohtaisen asiointiin, Tainio muistuttaa.
Erilaisten huijausten uhriksi joutuminen ei katso koulutustaustaa, ammattia, sukupuolta tai ikää. Jos epäilee joutuneensa huijauksen kohteeksi, pitää olla yhteydessä pankin asiakaspalveluun ja poliisiin, mistä saa ohjeita toimia.