Lap­suus huk­kaan tar­peet­to­mal­la kosmetiikalla

Hajuvedet ovat nykyään suuressa suosiossa jopa alakouluikäisten keskuudessa. Kuva:Thelma Lohilahti. Hajuvedet ovat nykyään suuressa suosiossa jopa alakouluikäisten keskuudessa. Kuva:Thelma Lohilahti.

Kaup­po­jen hyl­lyt tyh­je­ne­vät kos­teus­voi­teis­ta, kas­vo­naa­miois­ta ja haju­ve­sis­tä, eivät­kä asiak­kaat ole ainoas­taan aikui­sia tai aikui­suut­ta lähes­ty­viä nuo­ria. Pur­nu­kat ja pul­lot pää­ty­vät jopa alle 10-vuo­tiai­den las­ten ostos­kär­ryi­hin, vaik­ka yksi­kään lap­si ei oikeas­ti tar­vit­se aikuis­ten kosmetiikkaa.

Kun selaa somea, vas­taan tulee yhä useam­min videoi­ta lii­an nopeas­ti aikuis­tu­vis­ta lap­sis­ta, pik­kuai­kui­sis­ta, jot­ka ker­to­vat esi­mer­kik­si ihon­hoi­to­ru­tii­neis­taan. Nyky­ään on huo­les­tut­ta­van yleis­tä, että ala­kou­lui­käi­nen lap­si tie­tää haju­ve­sit­ren­deis­tä ja hyalu­ro­ni­ha­pon vai­ku­tuk­sis­ta ihoon jopa aikuis­ta enemmän. 

Somes­sa levi­ää ilmiö niin sano­tuis­ta ”Sep­ho­ra-lap­sis­ta”, jot­ka osta­vat kal­lis­ta kos­me­tiik­kaa ja ihai­le­vat kau­neus­kult­tuu­ria huo­li­mat­ta nuo­res­ta iäs­tään ja ihos­ta, joka ei kai­paa yli­mää­räi­siä meik­ke­jä tai voi­tei­ta. Kos­ka sosi­aa­li­nen media on pysy­vä osa kehit­ty­vää maa­il­maam­me ja sitä voi olla vai­ke­aa eris­tää lap­sil­ta, oli­si tär­ke­ää pitää huol­ta nuo­ren suku­pol­ven lap­suu­des­ta. Lap­suus on hyp­py­na­ru­ja ja muis­ti­pe­le­jä, puu­hun kii­pei­lyä ja koti­leik­ke­jä. Sen ei pitäi­si olla kopio­ta aikuis­ten elä­mäs­tä. On eri asia leik­kiä sil­loin täl­löin kau­neus­hoi­to­la­leik­ke­jä kuin unoh­taa lelut ja kulut­taa tar­pee­ton­ta kos­me­tiik­kaa oikeasti.

Yleis­tä ilmiöl­le on se, ettei­vät lap­set aina edes tie­dä syy­tä halul­leen saa­da käsiin­sä kaup­po­jen kos­me­tii­kat. Nii­tä oste­taan, kos­ka somes­sa keho­tet­tiin teke­mään niin. Toki löy­tyy myös lap­sia, jot­ka osta­vat tuot­tei­ta pitääk­seen ihon­sa peh­mei­nä ja näyt­tääk­seen mie­les­tään parem­mil­ta. Täl­lai­nen yleis­ty­vä ajat­te­lu­ta­pa ker­too somen kie­rou­tu­nees­ta tavas­ta saa­da pie­net­kin lap­set ajat­te­le­maan ulko­nä­kö­kes­kei­ses­ti ja huo­les­tu­maan epä­täy­del­li­syyk­sis­tä. Se on yksi ilmiön huo­les­tut­ta­vim­mis­ta piirteistä.

Pik­kuai­kui­suus ei rajoi­tu ainoas­taan kos­me­tiik­kaan, vaan sen voi huo­ma­ta myös vaa­te­kau­pois­sa. Kun vie­lä muu­ta­ma vuo­si sit­ten käve­li las­ten vaa­te­rek­kien ohi, vas­taan tuli hul­lun­ku­ri­sia kuo­se­ja ja värik­käi­tä vaa­te­kap­pa­lei­ta. Nyt tuol­lai­set tuot­teet ovat yhä har­vem­mas­sa, sil­lä ne peit­ty­vät yksin­ker­tai­seen, hil­lit­tyyn mas­saan täyn­nä aikuis­ten tyy­liä kopioi­via vaat­tei­ta. Ongel­ma ei siis ole ainoas­taan sii­nä, että lap­set vält­tä­mät­tä halua­vat vart­tua nopeam­min. Ongel­ma on sii­nä, että lap­sil­le tyr­ky­te­tään aikuis­tu­mis­ta nuk­ke­jen ja pik­kuau­to­jen sijaan.

Kaut­ta aiko­jen on ollut nor­maa­lia, että nuo­rem­mat lap­set kopioi­vat van­hem­pia sisa­ruk­si­aan ja odot­ta­vat aikuis­tu­mis­ta. Olem­me kui­ten­kin tul­leet sii­hen pis­tee­seen, jos­sa lap­suut­ta tus­kin ehtii viet­tää­kään, sil­lä ennen nel­jät­tä luok­kaa on ehdot­to­mas­ti saa­ta­va ”glow up” eli muu­tut­ta­va parem­man näköi­sek­si. Ulko­nä­kö­kes­kei­syys on ujut­ta­nut nenä­leik­kauk­sen ja botoxin osak­si las­ten sana­va­ras­toa, unoh­ta­mat­ta tie­ten­kään mani­kyy­rin ja pedi­kyy­rin eroa.

Yhteis­kun­ta ei voi muut­tua ilman, että ihmi­set teke­vät aloit­tei­ta. On siis aikuis­ten teh­tä­vä­nä osoit­taa lap­sil­le, ettei herk­kä lap­se­ni­ho kai­paa ryp­py­jä estä­viä voi­tei­ta eikä kym­me­nen­vuo­ti­aan tar­vit­se tuok­sua Pra­dan hajuvedeltä.