Koulujen syyslukukauden alku lähestyy. Moni ensimmäisellä luokalla aloittava saa ensimmäisen puhelimensa. Se luo turvaa, mutta ehkä sen ei kuitenkaan tarvitse olla älypuhelin.
Alakoulun ensimmäisillä luokilla älykännykän käyttö ei toivottavasti ole laaja ongelma, mutta ylemmillä luokilla niiden käyttöön puuttuminen vie varmasti paljon opettajien – ja samalla oppilaiden – työaikaa. Puhelimen käyttö ei voi olla vaikuttamatta oppimistuloksiin.
Yle nosti alkuviikosta uutisoinnissaan esille mahdollisen koulujen kännykkäkiellon, joka vietäisiin ehkä lainkin tasolle. Uutisessa haastateltu Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen erikoistutkija Ramin Izadi kertoi, kuinka tutkimustulosten mukaan esimerkiksi Norjassa ja Englannissa puhelinkiellolla on selkeästi havaittu myönteinen vaikutus oppimistuloksiin. Norjassa oppimistulokset paranivat erityisesti tytöillä. Samalla väheni myös koulukiusaaminen. Englannissa puhelinkieltoa kokeiltiin Izadin mukaan lukioissa. Oppimistulokset kohenivat ja suurin vaikutus koski heikosti pärjääviä oppilaita.
Tähän asti kännykkäkäytännöt ovat vaihdelleet suurestikin koulujen välillä. Tilanne on ollut myös epämääräinen. Millä tavoin koulu tai opettaja on voinut loppujen lopuksi rajoittaa oppilaiden puhelimen käyttöä? On varmasti myös kouluja, missä asia on ratkaistu koulurauhaa palvelevalla tavalla. Mutta joka tapauksessa puhelinta on houkuttelevaa käyttää, mikäli se on käsillä.
Mobiililaitteiden käyttöä kouluissa säätelevä laki siirtynee valmisteluun syksyn aikana. Toivottavaa olisi, että koulut ja opettajat saisivat siitä kunnollisen selkänojan koulujen työrauhan ylläpitämiseen. Lainsäätäjän ei pidä jättää tässä asiassa opettajia yksin. Loppujen lopuksihan kyse on oppilaiden parhaasta ja oppimistulosten parantamisesta, ei pelkästä kurinpidosta.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.