Kän­nyk­kä­kiel­to paran­si oppimistuloksia

Kou­lu­jen syys­lu­ku­kau­den alku lähes­tyy. Moni ensim­mäi­sel­lä luo­kal­la aloit­ta­va saa ensim­mäi­sen puhe­li­men­sa. Se luo tur­vaa, mut­ta ehkä sen ei kui­ten­kaan tar­vit­se olla älypuhelin.

Ala­kou­lun ensim­mäi­sil­lä luo­kil­la äly­kän­ny­kän käyt­tö ei toi­vot­ta­vas­ti ole laa­ja ongel­ma, mut­ta ylem­mil­lä luo­kil­la nii­den käyt­töön puut­tu­mi­nen vie var­mas­ti pal­jon opet­ta­jien – ja samal­la oppi­lai­den – työ­ai­kaa. Puhe­li­men käyt­tö ei voi olla vai­kut­ta­mat­ta oppimistuloksiin.

Yle nos­ti alku­vii­kos­ta uuti­soin­nis­saan esil­le mah­dol­li­sen kou­lu­jen kän­nyk­kä­kiel­lon, joka vie­täi­siin ehkä lain­kin tasol­le. Uuti­ses­sa haas­ta­tel­tu Val­tion talou­del­li­sen tut­ki­mus­kes­kuk­sen eri­kois­tut­ki­ja Ramin Iza­di ker­toi, kuin­ka tut­ki­mus­tu­los­ten mukaan esi­mer­kik­si Nor­jas­sa ja Englan­nis­sa puhe­lin­kiel­lol­la on sel­keäs­ti havait­tu myön­tei­nen vai­ku­tus oppi­mis­tu­lok­siin. Nor­jas­sa oppi­mis­tu­lok­set para­ni­vat eri­tyi­ses­ti tytöil­lä. Samal­la vähe­ni myös kou­lu­kiusaa­mi­nen. Englan­nis­sa puhe­lin­kiel­toa kokeil­tiin Iza­din mukaan lukiois­sa. Oppi­mis­tu­lok­set kohe­ni­vat ja suu­rin vai­ku­tus kos­ki hei­kos­ti pär­jää­viä oppilaita.

Tähän asti kän­nyk­kä­käy­tän­nöt ovat vaih­del­leet suu­res­ti­kin kou­lu­jen välil­lä. Tilan­ne on ollut myös epä­mää­räi­nen. Mil­lä tavoin kou­lu tai opet­ta­ja on voi­nut lop­pu­jen lopuk­si rajoit­taa oppi­lai­den puhe­li­men käyt­töä? On var­mas­ti myös kou­lu­ja, mis­sä asia on rat­kais­tu kou­lu­rau­haa pal­ve­le­val­la taval­la. Mut­ta joka tapauk­ses­sa puhe­lin­ta on hou­kut­te­le­vaa käyt­tää, mikä­li se on käsillä.

Mobii­li­lait­tei­den käyt­töä kou­luis­sa sää­te­le­vä laki siir­ty­nee val­mis­te­luun syk­syn aika­na. Toi­vot­ta­vaa oli­si, että kou­lut ja opet­ta­jat sai­si­vat sii­tä kun­nol­li­sen sel­kä­no­jan kou­lu­jen työ­rau­han yllä­pi­tä­mi­seen. Lain­sää­tä­jän ei pidä jät­tää täs­sä asias­sa opet­ta­jia yksin. Lop­pu­jen lopuk­si­han kyse on oppi­lai­den par­haas­ta ja oppi­mis­tu­los­ten paran­ta­mi­ses­ta, ei pel­käs­tä kurinpidosta.

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.