Päät­tä­jäl­tä, Esa Aal­to: Kan­sain­vä­li­siä tehtäviä

Tätä kolum­nia laa­ties­sa­ni olen mat­kal­la Brys­se­lis­tä kotia koh­ti. Myön­nän heti alkuun, että reis­saan taas poh­jois­poh­ja­lais­ten veron­mak­sa­jien rahoil­la. Sii­tä voi­kin herä­tä kysy­mys, että mitä ihmet­tä kun­ta- ja alue­po­lii­tik­ko tekee Brys­se­lis­sä. Kui­ten­kin var­sin suu­ri osa elä­määm­me vai­kut­ta­vis­ta asiois­ta pää­te­tään EU-tasol­la. Jos haluam­me pai­kal­li­sen äänem­me kuu­lu­viin näis­sä­kin pää­tök­sis­sä, täy­tyy mei­dän olla aktii­vi­ses­ti muka­na siel­lä, mis­sä pää­tök­set tehdään.

Esa Aalto.

Esa Aal­to.

Poh­jois-Poh­jan­maan väes­tö­poh­ja on sen ver­ran pie­ni, että meil­lä suu­rin osa kan­sain­vä­li­ses­tä vai­kut­ta­mi­ses­ta teh­dään maa­kun­nan tasol­la. Poh­jois-Poh­jan­maan maa­kun­ta­liit­to on jäse­ne­nä Con­fe­rence of Perip­he­ral Mari­ti­me Regions (CPMR) jär­jes­tön Itä­me­ren komis­sios­sa (Bal­tic Sea Com­mis­sion, BSC). Jär­jes­töl­lä on työ­ryh­mät mm. energia‑, liikenne‑, meri- ja ilmas­to­asioi­hin. Näi­hin työ­ryh­miin on valit­tu edus­ta­jat maa­kun­ta­hal­li­tuk­sen pöy­dän ympä­ril­tä. Itse olen muka­na ener­gia- ja ilmas­to­työ­ryh­mis­sä. Usein kokouk­sia pide­tään koko­naan etä­ko­kouk­si­na, mut­ta täl­lä ker­taa ilmas­to­työ­ryh­mä kokoon­tui Brys­se­lis­sä. Samal­la reis­sul­la kävin myös kes­kus­te­le­mas­sa ajan­koh­tai­sis­ta asiois­ta Itä- ja Poh­jois-Suo­men maa­kun­tien yhtei­sel­lä Brys­se­lin toi­mis­tol­la, jos­sa asian­tun­ti­jat teke­vät EU-tason vai­kut­ta­mis­ta Itä- ja Poh­jois-Suo­men hyväksi.

Itä­me­ren komis­sion vuo­si­ko­kouk­ses­sa tou­ko­kuus­sa Kot­kas­sa hyväk­syt­tiin Itä­me­ren ran­nik­koa­luei­den tavoit­tei­ta edel­lä mai­nit­tui­hin aihe­pii­rei­hin. Koko CPMR:ään kuu­luu aluei­ta myös mm. Väli­me­ren ja Poh­jan­me­ren ympä­ris­tös­tä, jol­loin jär­jes­tön vai­ku­tus­val­ta EU:ssa on vah­vem­pi, mut­ta toi­saal­ta yhteis­ten tavoit­tei­den löy­tä­mi­ses­sä on enem­män yhteen­so­vi­tet­ta­vaa. Ilmas­to­työ­ryh­mäs­sä työs­te­tään par­hail­laan tavoit­tei­tam­me ilmas­ton­muu­tok­seen sopeu­tu­mi­seen ja hii­li­nie­lu­ja kos­ke­vaan EU-poli­tiik­kaan. Eten­kin Väli­me­ren mail­la on kii­reel­li­nen tar­ve vah­vis­taa ilmas­ton­muu­tok­sen sopeu­tu­mis­toi­mien rahoi­tus­ta. Yhtei­set tavoit­teem­me on tar­koi­tus hyväk­syä syk­syl­lä CPMR:n vuo­si­ko­kouk­ses­sa Maltalla.

Väli­me­ren alueil­la on vah­va edus­tus CPMR:ssä asioi­den val­mis­te­lua myö­ten. Itse olen usein huo­man­nut ole­va­ni kokouk­sis­sa ainoa suo­ma­lai­nen, jol­loin kans­sa­ni saman­lai­sia aja­tuk­sia löy­tyy esim. Tuk­hol­man alu­een edus­ta­jal­ta. Onkin hyvin tär­ke­ää, että huo­leh­dim­me myös poh­jois­mai­den edun pää­ty­mi­ses­tä nii­hin tavoit­tei­siin, joi­ta CPMR vie sit­ten eteen­päin EU-komis­siol­le. Komis­sios­sa pää­tet­tä­vis­sä rahoi­tus­me­ka­nis­meis­sa on kyse mil­jar­deis­ta eurois­ta, jois­ta pie­nen­kin osan saa­mi­nen poh­joi­seen voi olla mer­kit­tä­vää. Maa­kun­ta­lii­ton kan­sain­vä­li­set edus­tuk­set eivät ole poliit­ti­sel­la man­daa­til­la nimet­ty­jä paik­ko­ja, vaan kan­sain­vä­li­sis­sä pöy­dis­sä edus­te­taan koko maa­kun­taa, ja alu­eem­me tavoit­teis­ta sovi­taan yhdes­sä maa­kun­ta­lii­ton asian­tun­ti­joi­den kanssa.

Lopuk­si totean vie­lä, että en täl­lä­kään ker­taa len­tä­nyt Brys­se­liin vaan mat­kus­tin Ruot­sin kaut­ta edul­li­ses­ti ja ilmas­to­ys­tä­väl­li­ses­ti junal­la. Vähän pidem­pää­hän mat­ka sil­loin kes­tää, mut­ta junas­sa voi hyvin teh­dä töi­tä tai kir­joit­taa vaik­ka­pa kolum­nia Rantapohjaan.

Esa Aal­to

Maa­kun­ta­hal­li­tuk­sen varapuheenjohtaja

Alue­hal­li­tuk­sen jäsen

Kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu

Vih­reät