Iijoen lumo ‑hanke on siinä pisteessä, että Iijoen matkailun kehittämissuunnitelman vuosille 2025–2030 on julkaistu. Suunnitelman tavoitteena on, että Iijoesta tehdään yhtenäisesti toimiva ja kestävästi kehittyvä matkailualue, joka houkuttelee yhdessä valittuja kohderyhmiä niin kotimaasta kuin ulkomailtakin.
Kehittämissuunnitelmassa esille nousi se, ettei alueen kokonaistarjonnasta ole tällä hetkellä selkää kuvaa, mikä osaltaan hankaloittaa yhtenäistä markkinointia ja siihen halutaan panostaa tulevina vuosina. Hankkeen projektipäällikkö Virpi Keränen kertoi uskovansa siihen, että Iijoen matkailun ympärille saadaan rakennettua toimiva verkosto tulevina vuosina.
Kehittämissuunnitelman visioon kuuluu, että Iijoki on jatkossa ympärivuotinen tunnettu matkailujoki. Matkailun mahdollisuuksista ja potentiaalista puhuttaessa esille suunnitelmassa nousee erilaiset matkailuteemat, joita tulisi yhteinäistää vastaamaan brändikuvaa. Teemoja löytyy aina vesistö‑, ruoka- ja kulttuurimatkailusta wildlife‑, pyöräily- ja luksusmatkailuun. Olemassa olevien palveluiden lisäksi tarkoituksena on houkutella alueella uusia matkailualan yrittäjiä ja saada sitä kautta myös uutta toimintaa niin majoitus- ja ravintolapalveluihin kuin myös yhteinäistää ohjelmapalveluita ja rakentaa erilaisia pakettimatkoja. Iin elinvoimajohtaja Helena Illikainen sanoikin suunnitelman esittelytilaisuudessa, että asioita on helpompi lähteä toteuttamaan, kun siihen on selkeät suuntaviivat.
– Tässä on vielä paljon purtavaa tuleville vuosille, mutta en epäile etteikö yhteistä tahtotilaa löytyisi, Illikainen totesi.
Hankkeessa mukana ollut Avidly Oy:n asiakkuusjohtaja Juha Sorjonen kuvasi prosessia työlääksi ja työtunteja vaadittiin paljon. Hän lisäsi, ettei muita yrittäjiä tulisi nähdä niinkään kilpailijoina vaan sparrauskavereina.
– Asioista on oltu myös eri mieltä ja on rohkeaa sanoa mitä mieltä asioista on. Yhteinen suunta on kuitenkin löytynyt, Sorjonen totesi.
Iijoen välittömässä läheisyydessä Illinsaaressa yrittäjänä toimiva Päivi Kaukua totesi markkinoinnin olevan tällä hetkellä kaikista haasteellisinta.
– Odotan, että kehitämme yhdessä markkinointia, jotta meidän kaikkien hyvät tuotteet saataisiin aluksi ainakin lähiseudulla esille, Kaukua sanoi.
BusinessOulun projektipäällikkö Sari Kasvi oli mukana tilaisuudessa ja hänkin korosti yhteistyön ja sitoutumisen merkitystä tulevina vuosina. Lopuksi elinvoimajohtaja esitti vielä pienen toiveen.
– Otetaan tavoitteeksi, että meistä jokainen vierailee kesän aikana ainakin yhdessä Iijoen kohteessa. Syksyllä sitten palataan asiaan ja jatketaan kehittämistyötä, Illikainen hymyili.