Hartaasti odotti lypsykarjan omistaja kevättä muinoin, sillä rehu oli usein loppumaisillaan. Viimeiset heinän ja oljen rippeet oli koottu elukoitten eteen ja ruvettu syöttämään jo katto-olkia hätärehuna. Oljet silputtiin isoihin puusammioihin, kostutettiin kuumalla vedellä ja höystettiin jauhoilla, näin syntyi karjalle hätäruokaa, jota appeeksi kutsuttiin.
Sananparsi Oulun seudulta: ”Tukehtuu ku Haatajan hevonen ruisjauhoappeeseen”. Vielä 1950- ja 1960-luvun taitteessa jokaisen kiiminkiläisen navetan porstuassa rouskutti tehdasvalmisteinen, sininen polkimella toimiva ”Nikanderin patentti” eli olkisilppuri. Vastaava käsiveivillä toimiva kotitekoinen laite oli nimeltään silppuhepo.
Koska rehuvaroja oli vähän ja nekin kehnonlaisia, pyrittiin nälkäiset lehmät saamaan ulos mahdollisimman aikaisin, jotta maitoinen kesä olisi alkanut varhain. Vihantaan kevätruokaan päästessä laiha maitotilkka muuttui pian runsaaksi ja rasvaiseksi. Tämän vuoksi karjan laskiaispäivä oli ilon päivä. Lehmien uloslaskun yhteydessä emännät tekivät taikoja, joilla koetettiin taata karjan turvallisuutta metsälaitumella. Suurimpana vaarana oli kevätnälkäinen karhu, jolle lausuttiin harras pyyntö: ”Ohtoseni, lintuseni anna rauha raavahille, sontareisille sovinto”.
Vanhassa suomalaisessa kyläyhteisössä paimen oli arvossa pidetty ammattilainen. Hänen vastuullaan liikkui koko kesäkauden kylän karja. Ennen muinoin paimenet olivat talojen yhteisesti palkkaamia miehiä, jotka kykenivät turvaamaan karjan metsissä. Kovin vaikeaa oli aikuisia miehiä saada moiseen virkaan, joten paimeniksi piti hyväksyä niin naisia kuin keskenkasvuisia lapsiakin. Kun karjaa uhkaavat pedot kylien lähimetsissä vähenivät, voitiin luottaa paimenpoikiin ja tyttöihin.
Paimenen tuli valvoa eläimiä niin, etteivät nämä päässeet pahantekoon pelloille tai niityille. Periaatteena oli, että tilukset aidattiin, mutta karja sai kulkea vapaana ruokaa etsien paimenen ohjaamana. Aitaamisperiaatteesta sovittiin 1860-luvulla Ala- ja Yli-Kiimingissä sekä Haukiputaalla siten, että metsäsarat pidetään aitaamatta niin kuin ennenkin, mutta niityt ja pellot on pidettävä ”tiheässä ja taajassa” aidassa. Päätettiin myös, että karjanlaitumet olivat yhteiset kuten ennenkin. Yhteisniityille ei eläimiä saanut laskea keväällä eikä syksyllä, niin kuin Kiimingissä aikaisemmin oli tehty.
Kuukauden esineenä on sormiaukollinen lehmän tai sonnin sarvesta valmistettu paimensoitin. Puhallusaukko on tehty katkaisemalla sarven kärki ja polttamalla aukko suuremmaksi. Sarvihuilujen pinta on useimmiten hiottu sileäksi, mutta tämän huilun pinta on jätetty koskemattomaksi.
Huilun yläpintaan on porattu neljä sormiaukkoa ja yksi ripustusreikä. Yläreunaan on kaiverrettu vuosiluku 1794 ja sen yläpuolelle emännän nimikirjaimet eli monogrammi. Nimeän tämän soittimen paimentytön huiluksi, sillä se on kauttaaltaan kirjailtu tyttöjen monogrammeilla, joita on yhteensä kymmenen. Vain yksi kolmen kirjaimen yhdistelmästä päättyy poikaa tarkoittavaan S‑kirjaimeen. Ympäriinsä huilun pintaa on kaiverrettu lisäksi mystisiä pistejonoja, joissa toistuu pisteiden lukumäärät 4 ja 5. Näiden kaiverrusten merkitys jää tällä erää arvoitukseksi.
Kiiminki-Seura r.y. aloitti vuoden 2021 syyskuussa Rantapohjassa Kuukauden esine ‑teeman mukaisen juttusarjan. Pääsääntöisesti kuukausittain ilmestyvässä jutussa esitellään vanhoja esineitä ja työkaluja sekä kerrotaan niiden käyttötarkoituksesta. Syyskuussa 2021 esittelyssä oli Kylänkapula eli oltermanninkapula, lokakuussa Kaulauslauta ja ‑tukki, marraskuussa entisajan teurastajan puukkosetti, joulukuussa Poron länget.
Vuoden 2022 tammikuussa esiteltiin Luuluistimet, helmikuussa Jääsaha, maaliskuussa Hirvenhiihtäjän sukset, huhtikuussa Veteraanin sotamuisto 1808–1809, kesäkuussa Liitupiiput, heinäkuussa Suosukset ja Siipiviikate, marraskuussa Plootulaukku 1768 ja plootu ja joulukuussa Pläkkilyhty.
Vuoden 2023 helmikuussa esiteltiin Tulenkuljettajan pakkula vuodelta 1716, maaliskuussa Rakennuskätkö, ”Kotivakuutus” 1850-luvun tapaan, huhtikuussa Täikampa, toukokuussa Riimukalenterirasia, kesäkuussa Tynnyrisaha, lokakuussa Tuulastusvälineet 1800-luvulta, marraskuussa Ryyppykupit 1700 ja 1800-luvuilta ja joulukuussa Kupparinkoneet.
Tämän vuoden 2024 ensimmäisessä esittelyssä tammikuussa oli Susiverkon katkelma 1800-luvulta, helmikuussa Permiluokit 1800-luvulta, maaliskuussa Parireki hevosten aikakaudelta, huhtikuussa Puinen sarvisatula. Nyt esittelyssä on Paimentytön huilu 1794.
Kiiminki-Seura on perustettu 1999. Yhdistyksen toimialueena on Oulun kaupungin suuralueet Kiiminki ja Jääli, eli entisen Kiimingin kunnan alue.
Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on mm. kotiseututietouden lisääminen, kotiseutuhengen ylläpitäminen ja omatoimisuuden voimistaminen sekä kotiseudun kulttuurien vaaliminen ja edistäminen. Näitä asioita Kuukauden esine juttusarja tukee, kertoo yhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja Matti Kontio.
Juttusarjan kuukauden esineen esittelee asian harrastaja ja johtokunnan jäsen Eino Mikkonen. Kiiminki-Seuran muut johtokunnan jäsenet ovat Aila Berg, Eero Huttula, Hannele Kutilainen, Marja-Terttu Mertaniemi, Mirja Mikkonen, Marja-Liisa Ruokola ja Eeva-Liisa Vilmi. Kiiminki-Seura viettää tänä vuonna 25-vuotisjuhlavuottaan.
Lähteet:
Rytkönen Raili: Suur-Iin historia, 1978
Vilkuna Kustaa: Työ ja ilonpito, 1983.
Kuukauden esine: Eino Mikkosen yksityiskokoelma
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.