Luin ensimmäiset poliittiset asiakirjat ja suunnitelmat joskus 1980-luvulla Saloisten sivukirjaston lukusalissa. Enpä osannut peruskoulun opppilaana tuolloin aavistaa, että vielä aikuisenakin lukisin silmät kiiluen asemakaavahankkeiden selostuksia, YVA-ohjelmia tai ympäristölupien asiakirjoja.
Nämä ovat esimerkkejä julkisesti saatavilla olevista asiakirjoista, joiden avulla ihan tavallinen kuntalainen voi tehdä päätelmiä eri hankkeiden ja kaavojen taustoista, vaikutuksista ja toteutuksesta. Esimerkiksi tie‑, tuulivoima- ja teolliset hankkeet on kuvattu asiakirjoissa erittäin yksityiskohtaisesti tarkkoine karttoineen ja selvityksineen.
Viimeisin ympäristövaikutusten arviointimenettelyyn (YVA) liittyvä asiakirja, jonka olen lukenut, on VT20 Korvenkylä-Kiiminki valtatien parantamiseen liittyvä ympäristövaikutusten arviointiohjelma. Vaikka seuraan näitä asiakirjoja myös ihan uteliaisuuttani, oli tällä kertaa tehtävänäni muodostaa asiakirjasta Jäälin asukasyhdistyksen mielipide ja lähettää se yhteysviranomaiselle jatkokäsittelyä varten.
Tehtävä oli kohtalaisen tärkeä, sillä Kuusamontie on alueemme asukkaille erittäin tärkeä liikenneväylä, jonka kehittäminen on ollut vireillä vuosikymmenten ajan. Kuusamontien liikenneturvallisuudella ja välityskyvyllä on merkittävi vaikutuksia alueemme asutukseen ja ihmisten elinoloihin.
Väylävirasto ja ELY-keskus järjestivät YVA-ohjelmaa koskevan yleisötilaisuuden Jäälin monitoimitalolla, jossa virisi vilkas keskustelu eri tielinjauksista ja nykyisen tien aiheuttamista haitoista alueemme asukkaille. Tilaisuudessa selvisi, että nykyinen tielinjaus aiheuttaa esimerkiksi merkittäviä pöly- ja meluhaittoja tien läheisyydessä asuville.
Asukasyhdistyksen yhteysviranomaiselle toimittamassa lausunnossa nostetaan tämä asia esille, kuten myös rinnakkaisyhteyksien puute. On kohtuutonta, että onnettomuustilanteissa on jouduttu käyttämään jopa sorapintaista yksityistietä korvaamaan puuttuvia rinnakkaisyhteyksiä.
Väylävirasto ja ELY-keskus esittelevät YVA-menettelyn seuraavassa vaiheessa luonnosmaisesti tieyhteyksiä ja niiden ympäristövaikutuksia. Toivottavasti tuossa vaiheessa Korvenkylä-Jääli välin rinnakkaiset tieyhteydet on otettu huomioon ja kuvattu tämänhetkistä paremmin.
Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn jälkeen viranomaiset laativat kuusamontien linjausvaihtoehdoista yleissuunnitelman, joka antaa jo varsin selkeätä osviittaa siitä mitä tuleman pitää. Myös yleissuunnittelun yhteydessä viranomaiset laittavat suunnitelmia lausuntokierrokselle ja ottavat mielipiteitä ja näkemyksiä vastaan.
Kuusamontien, kuten muidenkin väyläviraston hankkeiden kannalta tärkein ja kohtalokkain mielipide liittyy lopulta rahoitukseen. Nimittäin yleissuunnittelun jälkeen on edessä vielä yksityiskohtainen suunnittelu ja itse tiehankkeen rahoittaminen. Molemmat vaiheet tarvitsevat edetäkseen puoluerajat ylittävää yhteistyötä ja tiehanketta tukevaa poliittista kantaa eli poliittista mielipidettä.
Olen toiveikas sen suhteen, että vuosikymmenet sitten aloitettu tiehanke valmistuisi vielä tulevina vuosikymmeninä eli omana elinaikanani. Aika näyttää, mutta odotellessa on hyvä katsella erilaisia YVA-asiakirjoja, ympäristölupia ja kaava-asiakirjoja. Kaikki nämä ovat julkisesti saatavissa ja myös sinun luettavissa.
Jari Laru, Jäälin asukasyhdistyksen hallituksen jäsen, Oulun kaupunginvaltuutettu, Kokoomus