Marja Aarnipuron odotettu seitsemäs Kaarina Riikonen ratkaisee ‑sarjan dekkari Kuolema catwalkilla julkaistiin vastikään. Kahdeksas on jo näppäimillä. Sen julkaisu on aikataulutettu keväälle 2025. Haukiputaalaislähtöinen Aarnipuro aikoo jatkaa dekkarisarjan kirjoittamista niin pitkään kuin tarinoita pulppuaa ja lukijoita kiinnostaa.
Muitakin uutisia on kerrottavana: optio-oikeudet tv-sarjasta on myyty kotimaiselle tuotantoyhtiölle.
– Jos televisiosarja joskus toteutuu, olisi kiinnostavaa olla mukana käsikirjoitustiimissä, toivoo Aarnipuro.
Hänen luomansa dekkarihahmo Kaarina Riikonen on utelias ja nokkela Viikko-lehden toimittaja, joka osuu tuoreeltaan tapahtumapaikoille ja ryhtyy penkomaan murhamysteerejä niin ammattinsa puolesta kuin uteliaisuuttaan. Tapausten ratkomisessa häntä auttavat hyvät verkostot ja ihmissuhteet.
Dekkarisarjan seitsemän teosta toimivat kukin itsenäisinä osina, mutta mukana on samoja henkilöhahmoja: Kaarinan oman perheen ohella niin poliisin kuin toimituksenkin työyhteisöä ja muita tuttavuuksista. Aarnipuro sisällyttää tapahtumien kehyksiin ajankohtaisia ilmiöitä, kuten viimeisimmässä korona-ajan tuomia haasteita.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita dekkarissa riittää, mutta väkivallalla ei mässäillä. Kuolema cat walkillakin on siten varsin viihdyttävää luettavaa, ja jännitys säilyy loppulehdille asti. Elämän suolaa, rakkautta ja romantiikkaakin on mukana. Ihmissuhdekuvioiden kirjo tuokin juoneen ehkä koukuttavimmat mausteet. Jo nyt mielenkiinnolla voi odottaa, mitä tutuille henkilöille jatkossa kuuluu.
Päätähteen Kaarina Riikoseen on monen lukijan helppo samaistua, sillä hän on tavallisen tuntuinen keski-ikäinen vaimo ja toisinaan ylihuolehtiva perheenäiti, joka kipuilee ikäkriisin, oman jaksamisen ja työelämän jatkuvien muutospaineiden keskellä. Kokeneena ja määrätietoisena ammattilaisena päättäväisyyttä ja rohkeutta hänellä riittää mennä vaikka läpi harmaan kiven.
Ikääntyvien työelämässä kohtaamista haasteista Aarnipuro toteaa, että Kaarina saa syyttää myös itseään, kun on niin jääräpäinen, ettei halua oppia uutta.
– Työelämässä esiintyy taatusti ikärasismia, vaikka itse en olekaan joutunut sitä kohtaamaan. Erityisesti se tulee esiin rekrytoinnissa, sillä viisikymppisetkin ovat kuulemma jo liian vanhoja valittaviksi avoimina oleviin työpaikkoihin. Asenne varmasti muuttuu lähivuosina, kun ikäluokat pienenevät ja tekijöistä on pulaa. Uskon, että myös kokemuksen arvostus kasvaa ja on jo kasvanutkin.
Työelämän joustot ovat Aarnipuron mielestä hyvä keino työurien jatkamiseen.
– Olen huomannut, että työajan lyhentämisellä on todella suuret vaikutukset hyvinvointiin. Ehkä tekoälyn myötä meidän kaikkien työaika lyhenee!
Uusimmassa dekkarissaan Aarnipuro käsittelee myös toista vakavampaa teemaa, kiusaamista ja nöyryyttämistä, jotka pahimmillaan voivat johtaa elämänikäisiin traumoihin ja jopa ääritekoihin.
Lasten ja nuorten pahoinvointi on nyt laajasti esillä Vantaan järkyttävän kouluampumisen myötä. Onko maailma muuttunut ja raaistunut, sitä Aarnipuro ei osaa sanoa, mutta digitalisaatio, massiivinen tiedonvälitys ja sosiaalinen media tuovat ilmiöt iholle.
– Luulen, että pahoinvointiin on monia syitä: vanhemmuus saattaa olla hukassa, kouluissa ja niiden resursseissa on varmasti parantamisen varaa, eikä älylaitteiden käyttökään ole ongelmatonta. Varmasti olisi hyvä idea nostaa sosiaalisen median ikärajoja ja hankkia lapsille älypuhelimet vasta myöhemmällä iällä. Tärkeintä olisi antaa lapsille aikaa ja puuhailla yhdessä heidän kanssaan kaikenlaista.
Aikuistenkin someriippuvuus ja jatkuva älylaitteilla roikkuminen on yhtä paha juttu kuin lastenkin, Aarnipuro huomauttaa.
– Kiusaamiseen pitäisi puuttua ihan jokaisen, niin tosielämän tilanteissa kuin verkossakin. Aikuisten tulisi myös näyttää esimerkkiä hyvästä käytöksestä ja empatiasta. Aikuisen somekäytös on usein järkyttävää.
Marja Aarnipuro on itsekin dekkareiden suurkuluttaja
Haukiputaalla vuonna 1960 syntynyt ja Helsingissä asuva Marja Aarnipuro on tehnyt pitkän uran toimittajana. Perheeseen kuuluvat aviomies ja kaksi jo aikuista lasta sekä kaksi cairnterrieriä.
Apu-lehden päätoimittajana hän on työskennellyt vuodesta 2011. Tuolloin myös julkaistiin hänen ensimmäinen tietokirjansa Rintasyöpävuosi, joka pohjautui aiempiin omiin kokemuksiin. Myöhemmin ilmestyi vielä kaksi tietokirjaa samasta aiheesta. Rintasyöpäkirjojen ansiosta Aarnipurosta tuli dekkaristi.
– Rintasyöpävuosi-teos oli käänteentekevä, sillä sitä tehdessäni huomasin, miten paljon olin kirjoittamista kaivannut, sillä päätoimittajan työssähän sitä ei juuri ehdi tekemään.
Tosin jo nuorena hänellä oli visio, jossa näki itsensä jakkupukuisena ja pillerihattuisena vanhempana rouvana, joka asuu Munkkiniemessä ja kirjoittaa romanttisia tarinoita, käy raitiovaunulla lounaalla kaupungilla ja palaa ratikalla takaisin kotiin kirjoittamaan.
– Jakkupukua ja pillerihattua en käytä, mutta asun Laajasalossa, jonne alkaa vuonna 2026 kulkea ratikka. Dekkarit vetävät minua puoleensa, mutta onhan kirjoissa ripaus romantiikkaakin!
Kirjoittamiseen Aarnipurolla on lähitulevaisuudessa enemmän aikaa, sillä hän on jäämässä eläkkeelle tämän vuoden lopussa.
– Siirryin viime lokakuussa nelipäiväiseen työviikkoon ja se on ollut mainio ratkaisu niin oman jaksamisen kuin kirjoittamisenkin kannalta.
Haukiputaalla käydessään hän viettää aikaa yli yhdeksänkymppisten vanhempiensa luona. Kiiminkijoki ja meri sekä kesällä että talvella ovat mieluisia kohteita, sillä siellä on lapsuuden sielunmaisema.
Paras rentoutumishetki työn vastapainoksi ja kirjoittamisen lomaan on koirien kanssa kävely äänikirjaa kuunnellen.
– Käyn myös kerran viikossa tehovoima-ulkojumpassa, se on ihan mahtavaa. Rakastan myös teatterissa ja elokuvissa käymistä.
Omalla lukulistalla on yhä enemmän kotimaisia dekkareita.
– Suomessa on todella kova taso! Arttu Tuominen, Satu Rämö, Tuire Malmstedt, Kale Puonti, Max Seeck, Helena Immonen, Ari Wahlsten… Tällä hetkellä kuuntelen Jari Salosen Zetterman-sarjan tuoreinta viihdyttävää dekkaria nimeltään Käärme.
Toimittajan työ tapahtumien aitiopaikalla on varmasti antanut aineksia Aarnipuron dekkareihin, joissa hän pyrkii siihen, että tapahtumat ovat todentuntuisia.
– Kirjoittaessani tarkistan satoja faktoja, mutta itse tarina ja siinä esiintyvät henkilöt ovat puhtaasti mielikuvituksen tuotetta, hän vakuuttaa.
Idean Kuolema catwalkilla ‑tarinaan hän sai osallistuessaan hyväntekeväisyysmuotinäytökseen Ritarihuoneella. Dekkarin tapahtumat lähtevät vyörymään, kun kuuluisa galleristi lyyhistyy punaisella matolla kristallikruunujen alla. Selviää, että hänet on myrkytetty.