Kuusamontien kehittämissuunnitelmat ovat vaihdelleet viimeisten vuosikymmenten aikana Jäälin ohikulkutiestä pieneen paikallaan kohentamiseen. Vaihtoehtojen määrittämisessä on hyödynnetty tieosuudelle aiemmin laadittuja suunnitelmia ja selvityksiä, joista keskeisin on vuonna 2019 valmistunut Vt 20 Korvenkylä – Kiiminki kehittämisselvitys.
Nyt käynnissä olevassa YVA-menettelyssä tarkastellaan neljää eri vaihtoehtoa. Kuusamontien uudistamiselle ei vuosien aikana ole löytynyt lainkaan rahoitusta, joten muun muassa siksi viitisen vuotta sitten päädyttiin tutkimaan ohitustien sijaan nykyiselle paikalleen kehittämistä. Uusissa suunnitelmissa ohitustie on otettu jälleen mukaan suunnitelmiin.
Vaihtoehto 0+ sisältää 2‑kaistaisen tien parantamisen pienin liikenteen sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta edistävin toimenpitein, kuten liittymäjärjestelyin, kevyen liikenteen järjestelyin, pysäkkijärjestelyin sekä liikenteenohjauksella. Samalla vähennettäisiin liikenteen aiheuttamaa meluhaittaa.
Vaihtoehto 1 on Kuusamontien parantaminen 4‑kaistaisena ja keskikaiteellisena nykyiselle paikalleen. Tässä vaihtoehdossa Ylikiimingintien liittymään tehtäisiin eritasoliittymä, ja muut liittymät olisivat liikennevalo-ohjattuja.
Nopeusrajoitus olisi liikennevalo-ohjattujen liittymien kohdalla 60 km/h ja muualla 80 km/h. Tässä vaihtoehdossa toteutettaisiin tarvittavat maantie‑, katu- ja yksityistiejärjestelyt sekä kehitettäisiin sujuva kevyen liikenteen yhteys siten, että kaikki risteämiset Kuusamontien kanssa toteutettaisiin eritasossa. Myös joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parannettaisiin, tie valaistaisiin ja riista-aitoja sekä meluaitoja toteutettaisiin.
Vaihtoehto 2 puolestaan tarkoittaisi Kuusamontien parantamista 4‑kaistaisena ja keskikaiteellisena osin uuteen maastokäytävään nykyisen tien länsipuolelle Ylikiimingintien risteyksen sekä Jäälinjärven välillä. Uusi tielinjaus kulkisi tämänhetkisten suunnitelmien mukaan Välikylän yrityspuiston läpi ja ohittaisi itäpuolitse Jäälin uimamontut ja palaisi niiden jälkeen takaisin entiselle paikalleen Jäälinjärven päässä. Yhtenäinen maantietasoinen rinnakkaistie, asemakaava-alueella katu, toteutettaisiin Ylikiimingintien liittymästä Kiiminkiin.
Tämä vaihtoehto pitäisi sisällään Ylikiimingintien eritasoliittymän, ja muut liittymät toteutettaisiin tasoliittyminä. Tässä syrjään jäävä nykyinen valtatieosuus jäisi rinnakkaistieksi. Jäälinjärveltä Kiiminkiin valtatie parannettaisiin nykyisellä paikallaan. Tie olisi koko parannettavalla osuudella keskikaiteellinen ja 2+2‑kaistainen. Nopeusrajoitus olisi liikennevalo-ohjattujen liittymien kohdalla 60 km/h ja muualla 80 km/h.
Tässä vaihtoehdossa toteutettaisiin tarvittavat maantie‑, katu- ja yksityistiejärjestelyt sekä kehitettäisiin sujuva kevyen liikenteen yhteys siten, että kaikki risteämiset Kuusamontien kanssa toteutettaisiin eritasossa. Myös joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parannettaisiin, tie valaistaisiin ja riista-aitoja sekä meluaitoja toteutettaisiin.
Vaihtoehto 3 tarkoittaisi tien parantamista 4‑kaistaisena ja keskikaiteellisena osin uuteen maastokäytävään eritasoliittymin. Ylikiimingintien risteyksen sekä Jäälinjärven välillä valtatie sijoitettaisiin vaihtoehdon 2 tavoin uuteen maastokäytävään nykyisen tien länsipuolelle. Jäälinjärveltä Kiiminkiin valtatie parannettaisiin nykyisellä paikallaan. Yhtenäinen maantietasoinen rinnakkaistie (asemakaava-alueella katu) toteutettaisiin Ylikiimingintien liittymästä Kiiminkiin.
Tie olisi koko parannettavalla osuudella keskikaiteellinen ja 2+2‑kaistainen. Kaikki tieosuuden liittymät tehdään eritasoliittyminä. Nopeusrajoitus olisi keskeisellä hankealueella 100 km/h.
Myös tässä vaihtoehdossa toteutettaisiin tarvittavat maantie‑, katu- ja yksityistiejärjestelyt sekä kehitettäisiin sujuva kevyen liikenteen yhteys siten, että kaikki risteämiset Kuusamontien kanssa toteutettaisiin eritasossa. Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parannettaisiin, tie valaistaisiin ja riista-aitoja sekä meluaitoja toteutettaisiin.
YVA-ohjelma on nähtävillä ympäristöhallinnon verkkosivuilla osoitteessa http://www.ymparisto.fi/vt20-parantaminen-YVA 21.3.–19.4., jolloin kaikilla on mahdollisuus jättää mielipide YVA-ohjelmasta.
YVA-ohjelmaa esitellään kaikille avoimessa yleisötilaisuudessa torstaina 4.4. kello 16.30–19. Tilaisuus alkaa kahvituksella ja varsinainen ohjelma aloitetaan kello 17. Yleisötilaisuuteen voi osallistua paikan päällä Jäälin monitoimitalossa tai Teams-yhteydellä. Teams-linkki yleisötilaisuuteen julkaistaan hankkeen verkkosivuilla https://vayla.fi/vt-20-korvenkyla-kiiminki.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.