Asuk­kai­ta kuul­laan Kuusa­mon­tien kehittämisestä

Kuusamontien kehittämisen yksi vaihtoehto on se, että tielle tehdään vain pieniä liikenteen sujuvuutta parantavia toimenpiteitä. Muut vaihtoehdot ovat sellaisia, joissa tie parannetaan keskikaiteelliseksi ja 2+2-kaistaiseksi hieman toisistaan poikkeavilla tavoilla. Yksi vaihtoehto sijoittuu nykyiselle paikalleen, kaksi vaihtoehtoa sijoittuvat uuteen maastokäytävään nykyisen tien länsipuolelle. (Kuva: ELY-keskus)

Poh­jois-Poh­jan­maan elinkeino‑, lii­ken­ne- ja ympä­ris­tö­kes­kuk­sen (ELY-kes­kus) Lii­ken­ne ja infra­struk­tuu­ri ‑vas­tuu­alue on aloit­ta­nut ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­ti­me­net­te­lyn (YVA-menet­te­ly) val­ta­tien 20:n paran­ta­mi­ses­ta Kor­ven­ky­län ja Kii­min­gin välillä.

YVA-menet­te­lyn aika­na arvioi­daan, mil­lai­sia vai­ku­tuk­sia kul­la­kin vaih­toeh­dol­la on esi­mer­kik­si asu­tuk­sel­le, luon­toar­voil­le sekä lii­ken­teen suju­vuu­del­le ja liikenneturvallisuudelle.

Val­ta­tie 20 eli Kuusa­mon­tie on Oulun seu­dun tär­keim­piä pää­tei­tä. Se ruuh­kau­tuu Kor­ven­ky­län ja Kii­min­gin väli­sel­lä osuu­del­la eten­kin aamui­sin ja ilta­päi­vi­sin. Ruuh­kau­tu­mi­nen hei­ken­tää lii­ken­teen suju­vuut­ta ja lisää onnet­to­muus­ris­kiä eten­kin liit­ty­mä­alueil­la. Val­ta­tien var­rel­la asuu run­saas­ti ihmi­siä, joil­le lii­ken­teen melu ja pääs­töt aiheut­ta­vat haittaa.

Ennus­tei­den mukai­nen lii­ken­ne­mää­rien kas­vu lisää ongel­mia enti­ses­tään, min­kä vuok­si Poh­jois-Poh­jan­maan ELY-kes­kuk­sen Lii­ken­ne ja infra­struk­tuu­ri ‑vas­tuu­alue etsii par­hail­laan rat­kai­su­ja tie­o­suu­den parantamiseksi.

Käyn­nis­sä ole­vas­sa YVA-menet­te­lys­sä tar­kas­tel­laan nel­jää vaih­toeh­toa val­ta­tien 20 paran­ta­mi­sek­si Kii­min­gin ja Kor­ven­ky­län välil­lä. Yksi vaih­toeh­to on se, että tiel­le teh­dään vain pie­niä lii­ken­teen suju­vuut­ta paran­ta­via toi­men­pi­tei­tä. Muut vaih­toeh­dot ovat sel­lai­sia, jois­sa tie paran­ne­taan kes­ki­kai­teel­li­sek­si ja 2+2‑kaistaiseksi hie­man toi­sis­taan poik­kea­vil­la tavoil­la. Yksi vaih­toeh­to sijoit­tuu nykyi­sel­le pai­kal­leen, kak­si vaih­toeh­toa sijoit­tu­vat uuteen maas­to­käy­tä­vään nykyi­sen tien länsipuolelle.

Ympä­ris­tö­vai­ku­tus­ten arvioin­ti­me­net­te­lyn pää­tyt­tyä Väy­lä­vi­ras­to ja Poh­jois-Poh­jan­maan ELY-kes­kuk­sen Lii­ken­ne ja infra­struk­tuu­ri ‑vas­tuu­alue päät­tä­vät, mihin vaih­toeh­toon poh­jau­tuen val­ta­tie­tä 20 ryh­dy­tään paran­ta­maan. Vaih­toeh­don valit­se­mi­sen jäl­keen laa­di­taan yleis­suun­ni­tel­ma vuo­den 2025 aikana.

YVA-ohjel­maa esi­tel­lään kai­kil­le avoi­mes­sa ylei­sö­ti­lai­suu­des­sa tors­tai­na 4.4. kel­lo 16.30–19. Tilai­suus alkaa kah­vi­tuk­sel­la ja var­si­nai­nen ohjel­ma aloi­te­taan klo 17. Ylei­sö­ti­lai­suu­teen voi osal­lis­tua pai­kan pääl­lä Jää­lin moni­toi­mi­ta­los­sa tai Teams-yhtey­del­lä. Teams-link­ki ylei­sö­ti­lai­suu­teen jul­kais­taan hank­keen verk­ko­si­vuil­la https://vayla.fi/vt-20-korvenkyla-kiiminki.

YVA-ohjel­ma on näh­tä­vil­lä ympä­ris­tö­hal­lin­non verk­ko­si­vuil­la osoit­tees­sa http://www.ymparisto.fi/vt20-parantaminen-YVA 21.3.–19.4., jol­loin kai­kil­la on mah­dol­li­suus jät­tää mie­li­pi­de YVA-ohjelmasta.