Vanhimmat Suomesta löydetyt ajokalujen jäännökset ovat kivikirveellä veistettyjä muinaisjalaksia. Kivikautisia jalaksia on löydetty Pohjanmaalta useilta eri paikkakunnilta, muun muasssa Jalasjärveltä. Vanhimmat reenjalakset ovat lähes 5000 vuotta vanhoja.
Ensimmäiset reet olivat yksijalaksisia. Vetojuhtina saattoivat olla sekä ihmiset että eläimet. Sittemmin reet kehittyivät hevosvetoisiksi kaksijalaksisiksi ja niistä kehittyi edelleen nelijalaksiset kytketyt parireet. Tieverkoston kehittymiseen kului vielä aikaa ja niinpä talvisin reki oli tärkein liikkumisväline 1900-luvulle saakka. Rekiä tarvittiin niin ihmisten kuin myös tavaran kuljettamiseen. Yksinkertaisia rekiä käytettiin kappaletavaran vähäisempään kuljetukseen, parirekiä suurempien tavaramäärien kuten kaupparahdin ja puutavaran kuljetukseen. Kumpikin rekimalli oli varusteltavissa käyttötarkoituksen muuttuessa joko heinän, halkojen tai lannan kuljetukseen.
Kuukauden esineenä on raskaaseen metsäajoon kehitetty länsisuomalaista mallia oleva parireki. Etummaisen reen jalakset ovat voimakkaasti taivutettu näyttävän näköisiksi ja paksussa lumessa hyvin kulkeviksi. Molemmissa jalasparissa keskellä yksi ketarapari, jonka päälle on asennettu vankat raudoitetut pankot. Näiden päälle voitiin niveltää pitkä rekka eli kuljetuslava.
Kun tällainen reki kääntyy, kääntyvät molemmat jalasparit samalle uralle, koska taaemman jalasparin keulat on ketjulla ristiin kytketty edessä menevän jalasparin pankkoon. Reki kääntyy siksi pienessä tilassa. Reen jalakset on tehty hyvin valikoidusta koivusta ja raudoitettu lattaraudalla kulumisen pienentämiseksi.
Parireki on veistetty Mikkosen pirtissä ennen sotia. Ikäarvio perustuu jalasten raideleveyden mittoihin. Työtehoseura kehitti sodan aikana rekien standardityypit, joissa vakioitiin jalasten raideleveydeksi 61 cm. Esiteltävä reki poikkeaa standardista. Muut Mikkosella säilyneet reet ovat 50-luvun vakiomittaisia rekiä.
Paikkakunnat saivat mainetta ja kuuluisuutta hyvistä ajokaluistaan, toki tekijän nimelläkin oli merkitystä. Kiimingin ja Ylikiimingin nikkarit saivat erityisen maineen hevosvetoisilla ajokaluillaan. Lähes kaikki reet, joita Oulun markkinoilla 1900-luvun alussa myytiin, olivat peräisin näistä kunnista. Rekiä valmisti myyntiin tuolloin lähes kolmekymmentä kotiteollisuuden harjoittajaa. Rekien valmistus myyntiin jatkui vilkkaana koko hevosten aikakauden.
Kiimingin Alakylässä nikkaroitiin vielä 1950-luvulla rekiä monissa pirteissä. Honkasen perällä Kalle Mikkonen, Janne Kauppila ja , Puitissa Antti ja Niilo Puitti, Uusi Mikkosella Martti Katiska, Tolopassa Heikki Mikkonen ja Mikkosella Antti Mikkonen. Rautaosia rekiin kilkuttelivat pajoissansa Saarelan Kalle ja Katiskan Martti.
Eero Antinpoika Mikkonen muisteli mieluisaa patikkamatkaa vuoden 1952 joulumarkkinoille Ouluun. Syksyn aikana veistetyt työreet ja vesikelkat lastattiin päälletysten parireen rekkaan. Matkalle lähdettiin jo aamuneljältä joen rantaa seurailevaa tietä pitkin Haipuskylään, sieltä Putkosentietä Jääliin ja edelleen Kuusamontietä kohti Oulua. Matka taittui kuormaston rinnalla kävellen Korvensuoran puolivälissä olevalle levähdyspaikalle Särkelän Maijan tuvalle. Sieltä edelleen vanhalle Hintantielle ja Valtatien kautta kauppatorille. Torikauppa sujui niin hyvin, että kaikki saatiin myytyä. Palkintoa nuori mies sai tovin odottaa, sillä vasta seuraavana kesänä ahkera kelkkanikkari sai lunastaa palkkansa eli polkupyörän Alakylässä sijaitsevasta Mannin kaupasta.
Kiiminki-Seura r.y. aloitti vuoden 2021 syyskuussa Rantapohjassa Kuukauden esine ‑teeman mukaisen juttusarjan. Pääsääntöisesti kuukausittain ilmestyvässä jutussa esitellään vanhoja esineitä ja työkaluja sekä kerrotaan niiden käyttötarkoituksesta. Syyskuussa 2021 esittelyssä oli Kylänkapula eli oltermanninkapula, lokakuussa Kaulauslauta ja ‑tukki, marraskuussa entisajan teurastajan puukkosetti, joulukuussa Poron länget.
Vuoden 2022 tammikuussa esiteltiin Luuluistimet, helmikuussa Jääsaha, maaliskuussa Hirvenhiihtäjän sukset, huhtikuussa Veteraanin sotamuisto 1808–1809, kesäkuussa Liitupiiput, heinäkuussa Suosukset ja Siipiviikate, marraskuussa Plootulaukku 1768 ja plootu ja joulukuussa Pläkkilyhty.
Vuoden 2023 helmikuussa esiteltiin Tulenkuljettajan pakkula vuodelta 1716, maaliskuussa Rakennuskätkö, ”Kotivakuutus” 1850-luvun tapaan, huhtikuussa Täikampa, toukokuussa Riimukalenterirasia, kesäkuussa Tynnyrisaha, lokakuussa Tuulastusvälineet 1800-luvulta, marraskuussa Ryyppykupit 1700 ja 1800-luvuilta ja joulukuussa Kupparinkoneet. Tämän vuoden 2024 ensimmäisessä esittelyssä tammikuussa oli Susiverkon katkelma 1800-luvulta, helmikuussa Permiluokit 1800-luvulta. Nyt esittelyssä on Parireki hevosten aikakaudelta.
Kiiminki-Seura on perustettu 1999. Yhdistyksen toimialueena on Oulun kaupungin suuralueet Kiiminki ja Jääli, eli entisen Kiimingin kunnan alue.
Yhdistyksen toiminnan tarkoituksena on mm. kotiseututietouden lisääminen, kotiseutuhengen ylläpitäminen ja omatoimisuuden voimistaminen sekä kotiseudun kulttuurien vaaliminen ja edistäminen. Näitä asioita Kuukauden esine juttusarja tukee, kertoo yhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja Matti Kontio.
Juttusarjan kuukauden esineen esittelee asian harrastaja ja johtokunnan jäsen Eino Mikkonen. Kiiminki-Seuran muut johtokunnan jäsenet ovat Aila Berg, Eero Huttula, Hannele Kutilainen, Marja-Terttu Mertaniemi, Mirja Mikkonen, Marja-Liisa Ruokola ja Eeva-Liisa Vilmi. Kiiminki-Seura viettää tänä vuonna 25-vuotisjuhlavuottaan.
Kiiminki-Seura järjestää yleisötilaisuuden hyvinvointialue Pohteen ajankohtaisista asioista maanantaina 25.3. klo 17.00 Kiimingin Senioritalon ruokalassa, Terveystie 3. Tilaisuudessa alustaa Pohteen aluevaltuuston ja hallituksen jäsen Anneli Näppä. Kahvitarjoilu. Tilaisuuden jälkeen Kiiminki-Seura r.y. kevätkokous klo 18.15 alkaen.
Lähteet: Rytkönen Raili: Suur-Iin historia, 1978. Kauppila Osmo: Kiimingin Alakylä, Luontaistaloudesta-1950-koneistuvaan kauteen, 2014. Kuukauden esine: Eino Mikkosen yksityiskokoelma
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.