Renkaiden kausivaihto alkaa alle vaihdettavien renkaiden kunnon tarkistamisella. Jos kesärenkaissa on pintaa alle neljä milliä, renkaiden vaihtoa uusiin suositellaan. Lain vaatima minimi kesärenkaan urasyvyydelle on 1,6 milliä. Talvirenkaan vaadittu minimiurasyvyys on kolme milliä talvirengaspakon eli joulukuun alun ja helmikuun lopun välisenä aikana. Suositus on kuusi milliä.
Varsinainen vaihtotyö alkaa auton ajamisella tasaiselle alustalle. Ennen vaihtoon ryhtymistä vaihde ja seisontajarru kytketään päälle.
– Automaattivaihteisessa autossa vaihteenvalitsin laitetaan “P”-asentoon, jos käyttöohjekirjassa ei muuta mainita, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen opastaa.
Auton pysyminen paikoillaan on lisäksi syytä varmistaa käyttämällä pyöräkiiloja.
Seuraavaksi poistetaan mahdolliset pulttisuojat. Sitten päästään varsinaiseen renkaan irrotukseen.
– Pyörän pultteja löysätään hieman ennen auton nostamista. Ristikkoavain on erinomainen työkalu tähän, Vesalainen jatkaa.
Seuraavaksi auto nostetaan. Kausivaihtoon ei tulisi käyttää auton varusteisiin kuuluvaa, saksimallista tunkkia.
– Kaikissa autoissa ei enää ole vararengasta, joten tunkkiakaan ei ehkä varusteista löydy. Jos löytyy, se on tarkoitettu yksittäisen renkaan hätävaihtoon tien päällä, ei kahdesti vuodessa toistuvaan koko rengassarjan vaihtoon. Kausivaihtoja varten on syytä hankkia asianmukaiset työkalut erikseen.
Asianmukainen työkalu on esimerkiksi niin kutsuttu hallitunkki.
– Tuotteiden ostopaikalla ei sinällään ole merkitystä, tuotteen laadulla sen sijaan kyllä. Tunkista tulisi löytyä CE-merkintä, jolloin sen pitäisi olla vaadittujen standardien mukainen. Tämä ei kuitenkaan välttämättä ole tae mistään, koska valmistajat voivat itse CE-merkitä tuotteensa, ilman kolmannen osapuolen testausta, Vesalainen muistuttaa.
Tunkilla auto nostetaan vain ohjekirjassa neuvotuista nostopisteistä. Tunkin ja auton välissä on käytettävä nostotyynyä maali- ja massavaurioiden välttämiseksi.
Autoa nostetaan vain sen verran, että renkaan pois ottamiseen ja uuden renkaan alle laittoon on kylliksi tilaa. Pultit irrotetaan ristikkoavaimella. Huolehdi, ettei irrotettujen pulttien kierteisiin pääse likaa. Kesä- ja talvirenkaille voi olla erilaiset pultit, käytä vain kyseisen vanteen kiinnittämiseen tarkoitettuja pultteja tai muttereita.
– Rengasta irrotettaessa on syytä varmistaa, että myös mahdollinen soviterengas irtoaa eikä jää kiinni pyörän napaan. Paikoilleen unohtunut soviterengas on turvallisuusriski.
Alle laitettavat renkaat asennetaan niin, että renkaaseen merkitty pyörimissuunta tulee oikein. Pyörimissuunta on merkitty jonkinlaisella nuolikuviolla. Erityisesti nastarenkaassa pyörimissuunnan vaihtuminen renkaan käyttöiän aikana johtaa nastojen ennenaikaiseen irtoamiseen.
Nostettuasi alle laitettavan renkaan paikoilleen esikiristä pultit ristiin, eli älä kiristä kahta vierekkäistä pulttia peräjälkeen. Esikiristys hoituu kätevästi sormin pyöritettävällä hylsyllä, ristikkoavainta voit käyttää vasta varsinaiseen kiristämiseen. Ristikkoavaimellakaan ei kuitenkaan kiristetä pultteja liikaa, sillä lopullinen kiristäminen tulee tehdä momenttiavaimella.
– Ennen momenttiavaimella tapahtuvaa kiristämistä auto lasketaan alas. Pulttien oikea kiristysmomentti kerrotaan auton ohjekirjassa tai sitä voi kysyä merkkikorjaamolta. Oikealla kireydellä renkaat pysyvät kiinni, mutta ovat helpot irrottaa.
Renkaiden kireys myös tarkistetaan momenttiavaimella noin 200 kilometrin ajon jälkeen.
Lopuksi on syytä tarkistaa alle laitettujen renkaiden rengaspaineet. Rengaspaineet kerrotaan käyttöohjekirjassa, erikseen pienemmälle ja suuremmalle kuormalle.
– Nykyauton renkaanvaihto on yllättävän monimutkainen toimenpide. Jos oma osaaminen epäilyttää tai asianmukaiset työkalut puuttuvat, kannattaa jättää homma suosiolla ammattilaisille, Vesalainen päättää.
Näillä työkaluilla onnistut:
Tunkki
Ristikkoavain
Momenttiavain
Merkkauskynä
Kulutuspintamittari
Mahdolliset soviterenkaat tarvikevanteille
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.