Rantapohjassa on herännyt kiinnostusta ‑70 luvulla tapahtuneitten siltojen siirroista. Minut Itsenikin herätti tv-dokumentti ”Akat asialla”, jossa kerrottiin mm. Siuruanjoelta Yli-Iistä Isoonkyröön siirretystä teräsristikkosillasta. Silta oli kaksiosainen, Virheellistä tietysti oli tuo nelostiestä maininta, mutta komealtahan se kuulosti ”nelostie Yli-Iissä”. Kyllähän se toinen pää sillasta täältä Isoonkyröön siirrettiin, tähän minäkin päädyin omissa tiedusteluissani. Silta on ristitty Akkaan Sillaksi.
Yli-Iin Siuruanjoen silta oli siis kaksiosainen ja hiukan kaponen. Tietolähteeni (silloisen TVH:n työntekijöitä) kertoi, että toinen osa sillasta on siirretty lähettyville, mutta ei todellakaan Kiimingin Alakylään kuten nimimerkki L.S. 13.2. kirjoitti, vaan Ylikiiminkiin Vesalankylään Aittokoskelle Kiiminkijoen ylitystä varten.
Edellä mainituista ensin kuulemma olisi siirretty Ylikiiminkiin menevä osa ja vasta muutaman vuoden jälkeen siirtovuorossa olisi ollut Isoonkyröön menevä sillanosa. Uskon, että tämä osa purettiin osiin ennen siirtoa. Silloiset ohikulkijat ja paikalliset olivatkin kummastelleet pitkään läheisellä pellolla seisovaa siltaa että ”onpas se Anttilan Laila laittanut lampailleen kunnon sillan ojien ylitystä varten”.
Pudasjärven Kurenalta Iijoen ylittävä teräsristikkosilta oli myös kaksiosainen. Sain tietää, että se myös on siirretty noihin aikoihin muualle, koska tilalle sielläkin rakennettiin tuolloin ns. teräsbetonisilta. Ja todellakin, kuten nimimerkki Siltavahti kirjoitti 22.2. tekstareissa, sillan toinen osa palvelee tänäkin päivänä Kiimingin Alakylässä Kiiminkijoen ylittäjiä. Toinen osa Kurenalta on tiedustelun mukaan siirretty Iijoelle Pudasjärven Parkkilan kylään Sotkajärvelle (puhutaan myös Jongusta). Nämä Kurenalta siirretyt sillanosat ovat todellakin hieman leveämpiä kuin Yli-Iin Siuruanjoelta siirretyt sillan osat ja lisäksi kuulemani mukaan niissä on mukana kevyenliikenteen väylä.
Oli mielenkiintoista kuunnella toinen toistaan uskottavampia kertomuksia siitä, mihin kenenkin mielestä ”todistettavasti” siltaosat on siirretty. Ehdotuksia oli ainakin kuusi eri paikkaa.
Tarkempia tietoja esim. Yli-Iissä olleen sillan mitoista, painosta tai vaikkapa siirtotekniikasta minulla ei ole, mutta ei nuo sillan osien liikuttelut ihan pikkujuttu ole ollut.
Aatos Manninen ja M.R., Siltavahteja molemmat