Viime viikolla Iin kunnan koulukuljetusten kilpailutuksesta järjestettiin kuljetusyrittäjille markkinavuoropuhelu, jossa keskusteltiin kilpailutuksen aikataulusta ja tulevista sopimuksista sekä aiemmasta sopimuskaudesta ja saaduista palautteista. Kunnan tekemästä kyselystä selvisi, että moni oli ollut tyytyväinen koulukuljetuksiin ja etenkin kuljettajien ammattitaitoon. Iin kunnan sivistysjohtaja Tuomo Lukkari kertoi hieman yllättyneensä positiivisten palautteiden määrästä.
– Palautteista kävi ilmi, että noutopisteet ovat toimineet, sillä aikataulussa on pysytty. Reitti- ja aikataulumuutoksia toivottiin Jakkukylän ja Olhavan suunnalta, mikä on ymmärrettävää, Lukkari kertoi.
Yrittäjille tehdystä kyselystä selvisi, että Iin kuntaa pidettiin hyvänä sopimuskumppanina ja tuleviin sopimuksiin yrittäjät toivoivat taksojen päivittämistä jo sopimuskauden aikana muuttuvan maailmantilanteen huomioiden sekä ammattitaidon painottamista kilpailutuksessa. Pitkiä reittejä toivottiin vältettävän, jottei oppilailla tule liian pitkiä odotusaikoja.
Tuleva sopimuskausi tulee todennäköisesti olemaan nykyisenkaltainen eli kolme vuotta ja lisäksi optiovuosi. Hinnoittelutapa voi olla kilometri‑, tunti- tai reittiperusteinen, mutta sopiva tapa on vielä mietinnässä ja tarkoitus on tehdä hinnoittelusta yrittäjien kannalta järkevä ja toimiva.
– Aiemmissa sopimuksissa suurin määrittävä tekijä on ollut hinta ja niin tulee olemaan nytkin, Lukkari kertoi.
Kilpailutusaikataulu tulee olemaan kunnianhimoinen, mutta Lukkarin mukaan kuitenkin mahdollinen. Viime viikkoisen markkinavuoropuhelun jälkeen vuorossa on tarjouspyyntöasiakirjojen tarkistuspalaveri ja viikolla 10 on tarkoitus julkaista hankintailmoitus. Jos aikataulu pitää, tarjousten palautuspäivä olisi viikolla 15, kuitenkin niin, että tarjouksia on mahdollisuus jättää vähintään 35 päivää hankintailmoituksen julkistamisen jälkeen. Viikolla 17 on tarkoitus saada aikaiseksi hankintapäätös ja pari viikkoa myöhemmin allekirjoittaa sopimukset.
Kunnan konsulttina kilpailutuksena toimii Ramboll-yrityksen Pekka Vähätörmä, joka kertoi tilaisuudessa tarjouskilpailun kohteiden olevan pitkälti edellisen kilpailun mukaisia.
– Kaluston laatupisteytys tehdään päästöluokan ja käyttövoiman perusteella. Päästöluokan minimitaso on Euro5, sillä emme halunneet rajata ketään pois kisasta, Vähätörmä sanoi.
Päästöluokan Euro6 ‑autoille tarjouskilpailussa annetaan viisi laatupistettä ja niin sanotuille puhtaille autoille annetaan täydet 10 laatupistettä.
– Tarjoukseen tulee sisällyttää selvitys ajoneuvokalustosta. Tarjouksen voi tehdä mys autoilla, jotka on mahdollisesti jo tilattu tai tullaan hankkimaan myöhemmin. Autojen tulee kuitenkin olla käytettävissä sopimuskauden alkaessa, Vähätörmä kertoi.
paikalla tilaisuudessa oli kymmenkunta yrittäjää ja osa heistä koki hankalaksi sen, että kaikkien autojen tulee olla hankittuina valmiiksi, sillä harvalla on reservissä kaikkia autoja valmiina. Harva voi hankkia uusia autoja ilman tietoa tulevasta sopimuksesta ja uusien autojen tilausaika voi venyä vuoteen ja käytettyjäkään ei tahdo olla tarjolla. Vähätörmä totesi, että tarkoitus on karsia pois tarjoukset, jotka tehdään kalustolla mitä ei todellisuudessa tule olemaan.
Keskustelua herätti myös reilu ja kaikille yksiselitteinen tapa pyytää yrittäjiltä hinnat, sillä tapoja on monia. Yrittäjät kertoivat olleensa tyytyväisiä siihen, että osa reiteistä hinnoitellaan kilometrien ja osa tuntien mukaan. Neljä vuotta yhteistyötä Iin kunnan kanssa tehnyt yrittäjä Topi Isojämsä on ollut tyytyväinen yhteistyöhön eikä ristiriitoja ei ole ollut.
– Reiteistä näkee, että ne ovat ammattilaisten tekemät. Yhteydenpito kuljettajien, oppilaiden ja vanhempien välillä on välillä hankalaa ihan tietoturvasyistä, mutta parhaamme tehdään viestimisen sujumiseksi muutostilanteissa, Isojämsä totesi.
– Pyrimme mahdollisimman tasaisesti toteuttamaan kouluvuotta ja kuljetusaikataulut otetaan huomioon suunnittelussa. Kulttuurinen muutos on kuitenkin tapahtunut siinä, että kyyteihin ja noutopisteisiin on sopeuduttu ja nykyään oppilaat ennemminkin odottavat kyytiä kuin kyyti oppilasta, Lukkari lisäsi.
Tilaisuudessa esille nousi myös mahdollisuus markkinaehtoiselle liikenteelle ja sen tarve etenkin pohjoisessa, josta pitäisi päästä kulkemaan lukioon ja ammattikouluihin. Alueella ei ole toimivaa julkista liikennettä Iin kylälle, mistä julkiset liikennöivät. Markkinaehtoisella tarkoitetaan sitä, että opiskelijoiden lisäksi reitillä voisi kulkea myös maksavia asiakkaita.
Iin opetus- ja varhaiskasvatuspalveluissa tullaan laatimaan uusi palvelusuunnitelma vuosille 2025–2030, joka tulee antamaan osviittaa tulevalla sopimuskaudella muun muassa palvelujen tarpeesta. Lukkari kertoi, että oppilasmäärät tulevat laskemaan entisestään. Tällä hetkellä Iin kunnassa on peruskoululaisten lisäksi reilut 100 esikoululaista, joista pieni osa on kuljetusten piirissä. Esiopetuksen järjestämispaikat on ratkaisematta ja ne tulevat vaikuttamaan kuljetustarpeisiin. Lisäksi lukiolaisten sekä toisen asteen opiskelijoiden kuljetuksen tarpeita tullaan myös selvittämään.
– Näyttää siltä, ettei palveluverkkoon ole tulossa suuria muutoksia. Valtarin koulun investointihanke käynnistyy todennäköisesti 2025 ja silloin tarve on väistökuljetuksille. Kuivaniemen yläkoulun oppilasmäärä laskee, mutta tahtotilaa koulun säilyttämiseksi on, Lukkari totesi.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.