Tulevaisuuden ennustaminen on vaikea laji. Muutosvastarinnasta huolimatta saa jokainen toki haaveilla eli visioida. Viime viikkojen kirjoitukset Rantapohjassa olkoot hyvä keskustelun alku Iin kehittämisestä ja sen suunnasta, myös vallan kammareiden ulkopuolella. Halusimme tai emme, kaavoitus ja maapallon rakentaminen ohjaavat kuntien ja asukkaiden tulevaisuuden suuntaa.
Koska tuulivoimaloiden lisärakentamiselle emme näköjään voi mitään, on tarjolla toki muitakin kohteita visiointiin. Kuntalaisten haaveilu kartoitettiin jo vuosi sitten niin Kirkonrannan kuin Strategisen Yleiskaavan 2040 suhteen. Yleiskaavan osana on ohitustie Ojakylä-Asemakylä-Harisoja. Muistithan kertoa tuolloin haaveesi ja toiveesi?
Kirkonranta on kiinnostava haaveilun kohde. Kunta on julkaissut ideakilpailun arkkitehdeille. Hanke on kannatettava. Pian saadaan ulkopuolisten ideoita ammattimaisesti laadittuina mukaan haaveiluun. Kunnan 2022 kuntalaishaaveiluun kirjattu ohjeistus “puretaan rakennukset, korjataan tai muu käyttö” lienee ohjenuorana pian alkavalle ammattilaisten haaveilulle. Ellei näin ole, niin päättäjäthän söisivät sanansa! Kuntalaiset ovat nyt katsomossa, joten popcornit mikroon.
Olisi ansiokasta, että arkkitehtikilpailun osanottajat kävisivät paikan päällä toteamassa hienon miljöön ja tutkimassa sen mahdollisuuksia. Pelkät ilmakuvat ja Google Maps Street View eivät riitä. Samalla asiantuntijat voisivat raatauttaa iiläisiä Haminasa. Ei meiltä mielipiteitä puutu!
Ohitustiehanke on jakanut niin iiläiset kuin me kesä-iiläisetkin ainakin kahteen leiriin. Näin kauempaa katsoen Ii on mielestäni paljon enemmän kuin Vanha Hamina ja nelostien viereen nauhamaisesti rakentunut asioimiskeskus, joka on seurausta Asemakylältä yli 60 vuotta sitten siirretystä tielinjauksesta osana silloista tienparannussuunnitelmaa.
Vuonna 2009 haaveiltiin nelostien (E75) leventämistä “keskikaiteelliseksi, nelikaistaiseksi sekaliikennetieksi” (Kaleva 16.11.2009). Tämä muutos olisi tasannut 23 taloa ja 13 liikerakennusta tieltään. Nopeus olisi noussut ja tuskin jarrupoljinta olisivat matkailijat hipaisseet. Lähimmille lohiapajille ja tuntureille on alle neljän tunnin matka, Ouluun 20 minuuttia! Huom. tarjolla oli neljä muutakin ohitustievaihtoehtoa.
Jos tien muutostyöt tehtäisiin tänään Haminan ja Iin siltojen kautta, vietäisiin nelikaistainen tie todennäköisesti Ojakylästä Korpiniittyyn saakka, hiljan uusitun tieosuuden alkuun. Rinnalle jouduttaisiin rakentamaan uudestaan kevyen liikenteen väylät sekä rinnakkaistiet kiinteistöille, kuten nykyisin on maan tapa. Satoja kiinteistöjä jäisi tien alle. Tätäkö haluamme?
Ohitustie on Iille mahdollisuus rakentaa uudestaan liikenteen solmukohta Asemakylälle, missä se ennen olikin. Logistiikka on pääsääntöisesti pyörillä, mutta raideliikennettä kannattaa myös kehittää. Kenties lähivuosina junat pysähtyvät Iin uudistetussa Asemakylän Matkakeskuksessa, missä kauniin jokimaiseman rannalla on tarjolla monipuoliset palvelut 2030-luvun matkaajille. Maailma muuttuu ja ihmisten arvostukset myös.
Raideliikenteen kehittäminen Oulu-Tornio-Haaparanta osuudella on meneillään. Valtatie 4/E75 vaatii myös parantamista, katsokaapa esim. Nelostie E75 ry:n yhteenveto.
Iin seutu on ollut asuttuna hyvin kauan ja ihminen on muokannut maisemaa. Ii, ikiaikainen etappi, on aina ollut hieno paikka asua ja elää! Ympäristön muokkaus on ajoittain ollut kovakouraista ja luonnolta ei ole paljoa kyselty. Maksuttoman Elonet+-palvelun mainio sarja “Nelostie” kuljettaa katsojat halki Suomen ja Iissäkin tehdään pikainen pysähdys (Rovaniemeltä rannikolle, Osa 3). Rohkaisen tekemään aikamatkan vuoteen 1965.
TV-dokumentista huomataan, että muutos on ainoa pysyvä olotila. Väyläverkosto muuttuu jatkuvasti. On vain asukkaiden omasta tahdosta kiinni, halutaanko liikenneväylän vaikuttavuusmahdollisuudet ottaa haltuun. Tyhjä tieura ei mieltä lämmitä, eikä kunnan tasapuolinen kehittäminen ole keneltäkään pois.
Rohkenen toivoa kesän Ii 650v ‑tapahtumiin avoimia keskustelutilaisuuksia koko kunnan kehittämisestä juhlavuoden otsikolla “Ii — Kylät — Sillat — Virrat”.
Jouko Häyrynen, Pohjois-Ii