Mennyttä on aika, jolloin Haukiputaallakin oli monta pankkia. Nykyisin ainut on Pohjolan Osuuspankin Haukiputaan konttori, joka on ollut vuoden alusta suljettuna remontin takia kesään asti. Henkilökohtaista asiointia varten on Haukiputaalta mentävä Iihin tai Ouluun.
Sulku on herättänyt paikallisissa huolta, ettei toiminta lopu Haukiputaalta kokonaan. Lisäksi pankkiasioiden hoidossa monet asiat askarruttavat tänä päivänä etenkin ikäihmisiä, kun palveluita on siirtynyt verkkoon. Vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin Haukiputaan Eläkeläiset saivat kutsumalla Pohjolan Osuuspankin toimitusjohtajan Keijo Posion vierailulle torstain porinakerhoon Heiton talolle.
Posio vakuutti, että Haukiputaan konttori avataan jälleen kesän jälkeen entisin aukioloajoin Revontiellä. Remontin myötä pankin toimitila pienenee puolella, mutta tarvittavat 4–5 palvelupistettä säilyvät. Osuuspankki on vuokralaisena kiinteistössä ja K‑Supermarket Revontorilla on tarvetta laajentaa, minkä johdosta paikka on remontissa. Kauppa laajenee Alkon paikalle ja Alko muuttaa Osuuspankilta vapautuviin tiloihin.
– Strategiaamme on säilyttää paikallispalvelut keskellä kylää Haukiputaallakin, sanoi Posio.
Viime torstaina julkaistu uutinen Pohjolan Osuuspankin kymmenien miljoonien liikevoitosta herätti keskustelua. Toimitusjohtaja valaisi, että suurin osa summasta selittyy korkojen nousulla. Iso osa palautuu asiakasomistajille osuustoiminnan periaatteiden mukaisesti palveluihin käytettävinä bonuksina. Tänä vuonna ei myöskään peritä päivittäisistä pankkipalveluista kuukausimaksua, mutta laskun maksamisesta kassapalveluissa veloitetaan edelleen. Pankki ylläpitää monipuolista palvelutarjontaa ja myös huonoihin aikoihin ja luottotappioihin on varauduttava.
Kummastusta tilaisuudessa herätti Suomen hallituksen kirjaus hallitusohjelmaan, että bonukset pistettäisiin verolle, mikä jää nähtäväksi. Jos näin käy, pankin puolelta pyritään kompensoimaan tilanne, sanoi Posio.
Merkittävä investointi pankille on uuden pääkonttorin rakentaminen Oulun Isokadulle. Nykyistä 70-luvulla rakennettua kiinteistöä ei kannata enää saneerata. Posio oli tyytyväinen hankkeen jouhevaan etenemiseen. Alimmat kerrokset tulevat pankin käyttöön ja ylimpien kerrosten rakennusoikeus myydään rakennusliikkeelle asuntorakentamista varten. Pankin palvelut turvataan rakennustöiden ajan väistötiloissa ja esimerkiksi tallelokerot siirretään Lekatielle.
Onko kyseessä niin kallis hanke, että asiakkaat maksavat sen korotettuina palvelumaksuina, kysyttiin porinakerhossa.
– Palvelumaksut eivät nouse, eikä pääkonttorista tule mikään pröystäilytalo. Pankin tilat pienenevät nykyisestä 7 500 neliöstä 5 500 neliöön. Pankille tulee henkilökunnalle ja asiakkaille käyttöön kolme alinta kerrosta. Minäkin pääsen nykyisestä ylimmästä kerroksesta alemmaksi muun väen keskuuteen, mikä on mukavaa, sanoi Posio.
Iso muutos oli Oulun, Pohjolan ja Tornion OP:n yhdistyminen viime vuoden keväällä, jolloin pankin nimeksi tuli Pohjolan Osuuspankki. Yhdistymisellä saavutetaan tavoitteita muun muassa henkilöstön joustavammassa liikkuvuudessa palvelutarpeen mukaan.
Haukiputaan eläkeläiset kritisoivat henkilöstön vaihtuvuutta.
– Meillä on myös paljon nuoria työntekijöitä, jotka ymmärrettävästi voivat vielä etsiä paikkaansa, Posio vastasi.
Tutun virkailijan tavoittamista on haluttu helpottaa sillä, että käytössä ovat jälleen toimihenkilöiden suorat henkilökohtaiset puhelinnumerot. Ikäihmisille on avattu myös Senioriluuri, joka palvelee yli 65-vuotiaita sekä muita erityistä tukea tarvitsevia asiakkaita pankkiasioissa numerossa 010 2535 222 arkisin kello 9.30–16.30. Posio rohkaisi pulmatilanteissa kysymään ja ottamaan rohkeasti yhteyttä.
Porinapiirissä toivottiin, että pankki järjestäisi joinakin päivinä asiakastapaamisia eri asiantuntijoiden kanssa Haukiputaan konttorissa sen sijaan, että pitää mennä Ouluun. Esimerkiksi perunkirjoituksiin ja lakiasioihin liittyvää palvelua haluttaisiin hoitaa lähempänä. Toiveena on jatkossa saada asiantuntija kertomaan esimerkiksi lakipalveluista porinapiiriin.
Palveluiden hinnat herättivät myös keskustelua ja esimerkiksi pankin perunkirjoituksen hinnoittelu, joka oli huomattu joissakin tapauksissa yksityisiä palveluntarjoajia hintavammaksi. Keijo Posio kannusti vertailemaan ja kilpailuttamaan hintoja, mikä on aina asiakkaan etu.
Porinapiirin päätteeksi Posiota kiitettiin antoisasta vierailusta ja toivotettiin tervetulleeksi joskus mukaan myös suosittuihin Heiton Vierivien Kivien tiistain kuntotansseihin Heiton talolle.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.