Illalla, auringonlaskun jälkeen… koko kaupunki kerääntyi sen talon eteen, jossa Jeesus oli. Sapatti oli päättynyt. Muu ei oikein selitä tuon kansanvaelluksen ajankohtaa. Sapattina ei saanut tehdä työtä. Ja sitä sairaiden kantaminen oli. Sairaiden oli siis vain odotettava, samoin kuin niiden, jotka olivat huolissaan ja peloissaan omaistensa puolesta. Kunpa tämä Jumalalle pyhitetty päivä vihdoin päättyisi, että saisimme apua!
Ei ihme, että julkisen toimintansa päästyä vauhtiin Jeesus päätti opettaa sapatistakin: ”Ei ihminen ole sapattia varten, vaan sapatti ihmistä varten.” Opetus osoittaa samalla kirjaimellisen raamatuntulkinnan vaaran. Jos se luo Jumalan tahdosta mielipuolisen kuvan ja kerää taakkoja ihmisten kannettavaksi, joku tekstin syvyysulottuvuudesta on jäänyt aukeamatta.
Tulkitsemisen ongelman ääreltä aukeaa kuitenkin samalla riidan siemensäkki. Kuka käyttää tulkitsemisen valtaa, kenellä ovat oikean tulkinnan avaimet? Sapatin, lepopäivän pyhittämisen ydin tulee Jeesuksen toiminnassa ja opetuksissa kuitenkin selväksi: Hän tulkitsee Jumalan käskyä sen antajan arvovallalla toisin kuin se yhteisö, jolle käsky oli annettu: Sapatin, lepopäivän pyhittäminen on suhteen hoitamista Jumalaan, lähimmäiseen ja ihmiseen itseensä.
Jos Jumalan tahdon sisältö on rakkaus, ei lepopäivän pyhittäminenkään voi merkitä rakkaudettomia tekoja ja asenteita. Eikä Jeesus itsekään pyhittänyt sapattia yhteisönsä tulkitsemalla tavalla: Hän ryhtyi Simonin anopin parantamistyöhön jo ennen sapatin päättymistä – ja salli parantuneen anopin palvella heitä –työtä sekin.
24/7 pyörivä nykymaailma tarvitsisi myös taukonsa. Ihmissuhteet edellyttävät vaalimista, aikaa, kasvoista kasvoihin katsomista, näkemistä ja nähdyksi tulemista. Mitä kuuluu minulle itselleni, on yhtä merkittävä kysymys, jotta en lähde etsimään vääriä lääkkeitä vääriin vaivoihin. Ja suhde Jumalaan, uskon hoitaminen, on kokonainen elämän lähde. Kenellä on vara siitä lähteestä kulkea ohi?
Taukonsa tarvitsi myös Jeesus. Yksin rukoilemaan vetäytynyt Jeesus on hyvä esimerkki kaikille, jotka tuntevat itsensä korvaamattomiksi! Kukaan ei voi loputtomiin olla toisia varten hoitamatta välillä itseäänkin. Vanha testi sormesta vesilasissa osoittaa korvaamattomuuden harhan nopeasti. Kun opetuslapset löysivät Jeesuksen, he totesivat kaikkien jo etsivän häntä. Pysähtymisen ja rukouksen jälkeen toisten odotukset eivät enää tuntuneet ylivoimaisilta. Jeesuksen innostus tulee läpi raamatun sivulta: Nyt lähikyliin!
Itse olen yhden kerran elämässäni päässyt retriittiin. En oikein tiennyt, mitä odottaa. Hiljaisuutta ryhmässä? Kestänkö sitä, miten mieli osaisi rauhoittua? Vain rukoushetkissä annoimme äänen päästä esiin. Alkuun vaikeimmalta tuntui ateriointi yhdessä, hiljaisuudessa. Lopussa totesin: Kolmen päivän retriitti antoi kahden viikon loman voimat. Suosittelen.
Outi Pohjanen, Haukiputaan vt. kirkkoherra