Toimivat liikenneyhteydet ovat äärimmäisen tärkeitä Pohjois-Suomen yrityksille ja asukkaille. Rantapohjan alueella on useita rahoitusta odottavia tärkeitä hankkeita, kuten Iin ohitustie ja Kuusamontien leventäminen Kiiminkiin asti.
Isojen hankkeiden ohella on huolehdittava alempiasteisen tieverkon kunnosta. Valitettavasti nykyinen hallitus leikkasi yksityisteiden valtionavustuksista, ja myös maanteiden korjausvelka tulee kasvamaan.
Jätin viime lokakuussa eduskunnassa talousarvioaloitteen, jossa esitin 60 miljoonan euron määrärahaa Kuusamontien leventämiseksi välillä Korvenkylä–Kiiminki. Rahaa tähän ja moniin muihin hankkeisiin voitaisiin saada esimerkiksi luopumalla täysin turhaksi todetusta Turun tunnin juna ‑hankkeesta. Esitykseni meni täysistuntoon äänestettäväksi, mutta valitettavasti se ei saanut kannatusta yhdeltäkään hallituspuolueiden kansanedustajilta.
Kuusamontie on odottanut liian kauan leventämistään. Alueemme hankkeiden edistämisen toivoisi olevan niin kuntien kuin kaikkien toimijoiden asialistalla. Kuusamontie palvelee työmatka- ja asiointiliikennettä sekä Koillismaalle suuntautuvaa matkailuliikennettä. Oulun päässä se toimii Oulun kaupungin sisääntuloväylänä. Se on myös suurten erikoiskuljetusten reitti.
Kuusamontiellä sen runsas liikenne, tasoliittymät ja 60 km/h nopeusrajoitukset aiheuttavat päivittäin liikenteen ruuhkautumista sekä lisäävät onnettomuusriskiä. Korvenkylän ja Kiimingin välisen tieosuuden leventämiseen onkin useita vahvoja perusteita. Taannoin tie rakennettiin nelikaistaiseksi välillä Korvenkylään asti. Jo silloin oli selvää, että hanke jäi kesken.
Jätin viime kaudella myös toimenpidealoitteen siitä, että valtatie 20 välillä Oulu–Kuusamo lisättäisiin pääväyläasetukseen. Pääväyläverkon laajentamisella olisi suuri alueellinen merkitys niin kuljetusalan ja metsäteollisuuden kuin matkailun ja huoltovarmuuden tulevaisuudelle. Alueen asukkaille ja yrityselämälle on hyvin kielteinen viesti, että tie on jätetty pois pääväyläkartalta. Vuonna 2019 voimaan tulleella pääväyläasetuksella säädetään maanteiden ja rautateiden pääväylistä ja niiden palvelutasosta.
On huomioitava, että Oulusta Kuusamoon ei ainakaan vielä ole raideyhteyttä. Tämä korostaa maanteiden merkitystä tällä alueella, jolla on Suomen metsätaloudessa ja matkailussa olennainen asema.
Koko Pohjois-Suomen elinvoiman takia liikenneyhteydet tulee pitää kunnossa.
Pekka Aittakumpu, Oulun kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja, Keskusta