Haukiputaalla Kiiminkijokisuiston jäällä saa ajaa vapaasti moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla. Pohjois-Pohjanmaan Elinkeino‑, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY) on tehnyt asiasta päätöksen, jossa vuonna 1996 määrätty ajokielto ja siihen liittynyt 60 kilometrin nopeusrajoitus kumotaan. Uudeksi alhaisemmaksi nopeusrajoitukseksi Alakari-Laitakari-Rivinnokka ‑jääalueella määrättiin 40 km/h.
ELY:n tekemä ajon salliva päätös ja uusi nopeusrajoitus ovat tulleet voimaan 1. marraskuuta alkaen. Päätöksestä ei valitettu ja valitusaika on umpeutunut.
Ajokiellon kumoamista ELY:ltä haki Siikaputaan asukasyhdistys ry. Esitykseen yhtyivät myös Onganranta ja Vahtolanlahti ry ja Haukiputaan Moottorikelkkailijat ry. Vuonna 1996 Ympäristökeskus kielsi moottorikäyttöisten ajoneuvojen käytön Kiiminkijokisuistossa silloisen Haukiputaan kunnan esityksestä. Perusteina olivat turvallisuus- ja ympäristöseikat.
Siikaputaan asukasyhdistys perusteli esityksessään kiellon kumoamista sillä, että kielto ja rajoitus ovat vanhoja eikä perusteita ole tarkistettu. ELY:n päätökseen ollaan arvatenkin tyytyväisiä.
– Mielestäni tämä kaikki liikkumismuodot huomioiva ELY:n ratkaisu on turvallinen ja järkevä päätös. Pisteet siitä ELY:lle. Ei ollut varmastikaan ELY:lle mikään pieni työ perehtyä asiaan, kommentoi Joni Siipola asukasyhdistyksestä.
– Vanha kielto tuo esille kuinka periaatteellisia lausuntoja on annettu yleiselle alueelle, vaikka kaikkien oikeudet ja mahdollisuudet tulisi huomioida. Olisi suotuisaa, että päätöksentekijät olisivat riittävän laajakatseisia. Tulisi harkita pitkään mihin ja millä perusteella maastoliikennelain päälle asetetaan erillisiä rajoituksia. Vanha päätös on alunperinkin palvellut hyvin pienen porukan intressejä.
Siikaputaan asukasyhdistyksen mukaan kiellon purkaminen mahdollistaa nyt jatkossa paikallisyhdistysten aktiivisemman toimimisen alueen kehittämisessä monipuoliseen virkistyskäyttöön luontoarvot ja turvallisuus huomioiden. Rajoitus on aiheuttanut haittaa, vaaraa ja väärinymmärryksiä sekä estänyt tasapuolisen virkistyskäytön joen jäällä.
Voimassa kielto oli vuodesta 1996 lähtien, mutta asia nousi tapetille kaksi vuotta sitten, kun Oulun kaupunki pystytti kieltokyltit rantaan. Kiellon mukaan moottorikelkkailu oli sallittua ainoastaan joen keskelle merkatulla epävirallisella kelkkauralla, jolle oli lupa liittyä vain tietyistä liittymistä. Esimerkiksi jokirannan asukkaiden olisi pitänyt kuljettaa kelkka peräkärryllä tietyn liittymän varteen päästäkseen joen jäälle. Lisäksi Iso-Miehikän yleiselle virkistyspaikalle ja laavulle menijöiden olisi pitänyt jättää kelkka keskelle jokea uran varteen eikä sillä olisi saanut ajaa saaren rantaan.
Haukiputaan moottorikelkkailijat on vuosien varrella merkannut omatoimisesti vapaaehtoisvoimin kelkkauran joen keskelle sekä liittymiä.
ELY:n tekemän ratkaisun mukaan olosuhteet ovat jokialueella muuttuneet sitten vuoden 1996, joten päätöksen muuttamiseen on perusteita. Oulun kaupunki ei vastaa joen keskelle osoitetun kelkkailu-uran tai liittymäreittien merkitsemisestä, kunnossapidosta eikä ajokelpoisuudesta eikä myöskään ylläpidä hiihtolatuja jäällä. Ei ole siten perustetta ohjata kelkkailijoita kulkemaan määrättyjä reittejä pitkin, vaan kelkkailijoiden ja muiden jäällä liikkujien tulee voida valita ja vastata itse ajokelpoisista ja turvallisista kulkureiteistä talvi- ja jääolosuhteiden mukaan.
Lisäksi kiellon ja nopeusrajoituksen merkitä on vuosien saatossa ollut puutteellista ja vaihtelevaa, jolloin käytännössä päätöstä ei ole noudatettu eikä valvottu. Vesilain mukaan jokaisella on oikeus tarpeetonta vahinkoa, haittaa tai häiriötä aiheuttamatta kulkea vesistön jäällä.
Ajokiellon kumoamisella ei arvioida myöskään olevan merkittäviä heikentäviä vaikutuksia Natura-alueen suojeluperusteisiin, koska liikkuminen tapahtuu jäällä. Muistettava on, että ajo maa-alueella on sallittua vain maan omistajan tai haltijan luvalla. Lisäksi maastoliikennelain mukaan häiriötä aiheuttava edestakainen ajaminen jäällä on kiellettyä.
ELY:n päätöksen mukaan uusi alempi 40 kilometrin nopeusrajoitus moottoriajoneuvoille on perusteltua turvallisuuden kannalta, sillä Kiiminkijoen suistossa (Alakarin, Kurtinhaudan, Halkokarin, Laitakarin, Rivinnokan, Pappilanlahden, Vahtolanlahden, Siikasaaren, Santaholmanrannan ja kirkkorannan alueilla) jäällä virkistäydytään myös kävellen, hiihtäen, pilkkien ja pyöräillen. Nopeusrajoituksella halutaan vähentää myös meluhaittaa ranta-asutukselle. 40 km/h on vastaava kuin yleinen nopeusrajoitus autoliikenteelle taajamissa.
Uuden nopeusrajoituksen merkitseminen on määrätty Oulun kaupungille.
Siikaputaan asukasyhdistyksen hakemukseen kumota ajokielto ELY pyysi lausuntoja ja sai mielipiteitä. Oulun poliisilaitoksella ei ollut lausuttavaa asiassa. Oulun kaupungin liikuntapalvelut kannatti kiellon ja nopeusrajoituksen poistoa Kiiminkijokisuistosta, sillä kaupunki hallinnoi ja on vastuussa ainoastaan virallisista kelkkailureiteistä. Myös neljä yksityishenkilöä puolsi kiellon poistamista.
Oulun seudun ympäristötoimi liikelaitoksen johtokunta näki äänestyspäätöksellä 6–3 perusteltuna, että kielto ja rajoitus säilytettäisiin ennallaan. Myös Haukiputaan jakokunta olisi nähnyt tarpeellisena, että moottoriliikenteen rajoittaminen jokisuistossa olisi pidetty pääsääntöisesti entisellään.