Oulun kaupungin yhdyskuntalautakunta hylkäsi neljän yksityishenkilön tekemän oikaisuvaatimuksen, joka koski kaupungininsinöörin liikennemerkkipäätöstä Siikasaaressa. Alueellista nopeusrajoitusta muutetaan Siikasaarentiellä 30 km/h ja samalla väistämisvelvollisuuksia muutetaan tukemaan alempaa nopeusrajoitusta poistamalla sivusuuntien kärkikolmiot. Tällöin risteykset muuttuvat tasa-arvoisiksi, eli oikealta tulevaa on väistettävä.
Perusteluna on, että liikennemerkkipäätös perustuu hyväksyttyyn Oulun kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelmaan ja valtakunnalliseen liikenneturvallisuusstrategiaan. Liikennemerkkien muutostyöt keskeytettiin jokin aika sitten tehdyn oikaisuvaatimuksen johdosta.
Päätökseen muutosta hakeneiden mielestä nopeusrajoitus tulisi palauttaa aiempaan 40 km/h tai joka tapauksessa väistämisvelvollisuudet tulisi säilyttää ennallaan. Kun sivuteiltä poistetaan kärkikolmiot, oikealta tulevia on väistettävä. Oikaisuvaatimuksessa todettiin, että on “järjenvastaista, että Siikasaarentiellä pitää väistää sivuteiltä liittyviä ja erityisesti niin, että väistämissäännöt muuttuvat kesken tietä.
Toiminnalliselta luokitukseltaan Siikasaarentie on paikallinen kokoojaväylä, johon liittyy tonttikatuja. Pohjoisosassa Siirantien jälkeen Siikasaarentie muuttuu yksityistieksi siten, että Siirantie on kaupungin hallinnoimaa katua, mutta Siirantien eteläisemmästä liittymästä pohjoiseen Siikasaarentie on yksityistietä. Yksityistien liikennemerkeistä vastaa tiekunta. Kaupunki on keskustellut tiekunnan kanssa katualueen liikennemerkkimuutoksista.
Päätös oikaisuvaatimuksen hylkäämisestä tehtiin yhdyskuntalautakunnan kokouksessa tiistaina.