Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on aloittanut Kuusamotien nelikaistaistamiseen tähtäävän yleissuunnitelman laatimisen sekä suunnitelman vaatimat maastotyöt ja tutkimukset. Aiemmin on tehty jo kehittämissuunnitelma, jonka yhteydessä asukkaat ovat päässet ilmaisemaan mielipiteensä suunnitelmista.
Suunnittelualue alkaa Korvenkylästä nykyisen nelikaistaisen tieosuuden päättymiskohdasta ja päättyy Kiimingissä ennen Kiiminkijokea. Työn ensimmäisessä vaiheessa laaditaan ympäristövaikutusten arviointimenettely. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn perusteella valitusta vaihtoehdosta laaditaan yleissuunnitelma.
Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä arvioidaan kahta vaihtoehtoa. Vaihtoehdossa 1 valtatie parannetaan nykyiselle paikalleen. Vaihtoehdossa 2 valtatie parannetaan Korvenkylän ja Jäälin välillä uuteen maastokäytävään nykyisen tien luoteispuolelle ja siitä Kiiminkiin nykyiselle paikalleen.
Alkuvuodesta 2024 valmistuvassa ympäristövaikutusten arviointiohjelmassa esitetään arvioitavat vaihtoehdot sekä mitkä vaikutukset ja millä menetelmillä tullaan arvioimaan. Varsinainen ympäristövaikutusten arviointi tehdään myöhemmin vuoden 2024 aikana. YVA-menettelyn jälkeen valittavasta vaihtoehdosta laaditaan yleissuunnitelma. Liikennejärjestelmästä ja maanteistä annetun lain (503/2005) mukainen yleissuunnitelma laaditaan vuoden 2025 aikana.
YVA-ohjelma laitetaan nähtäville ja sitä esitellään myöhemmin ilmoitettavalla tavalla alustavasti maaliskuussa 2024. Kaikilla on mahdollisuus jättää YVA-ohjelmasta mielipiteensä, jotka huomioidaan vertailtavia vaihtoehtoja tarkennettaessa ja ympäristövaikutuksia arvioitaessa. Myöhemmin prosessin aikana myös YVA-selostus sekä yleissuunnitelma laitetaan nähtäville ja esitellään yleisölle.
Tehtyjen laskelmien mukaan Kuusamontien liikenne tulee seuraavien 20 vuoden aikana kasvamaan noin 1,2–1,3‑kertaiseksi nykyiseen verrattuna.
Hankkeen tavoitteena on parantaa työmatka- ja asiointiliikenteen sekä elinkeinoelämän kuljetusten sujuvuutta, liikenneturvallisuutta ja matka-aikojen ennustettavuutta kehittämällä tieosuutta nelikaistaisena taso- tai eritasoliittymin varustettuna väylänä.
Samalla jalankulun ja pyöräilyn sekä joukkoliikenteen olosuhteita kehitetään nykyistä paremmiksi ja valtatien asutukselle ja muulle maankäytölle sekä ympäristölle aiheuttamaa haittaa pyritään ehkäisemään.
Hankalimmaksi ongelmakohdaksi näyttää aiempien suunnitelmien mukaan nelikaistaistamisen osalta muodostuvan Jäälintien ja Kuusamontien risteysalue, josta kehittämissuunnitelmassa on esitetty lunastettavaksi kaksi kiinteistöä. Lunastettavat kiinteistöt ovat kumpikin Jäälissä aikanaan kyläkauppoina palvelleita rakennuksia. Rakennukset ovat tällä hetkellä yksityisomistuksessa, eikä niillä ole suojelustatusta.
Kehittämissuunnitelmavaiheessa Kiimingissä järjestetyssä tilaisuudessa Jäälin keskustan risteysalueiden lisäksi ongelmallisiksi kohteiksi nähtiin esimerkiksi myös Välikylässä ja Kiimingissä kiinteistöt, joille kulkeminen muuttuisi nelikaistaistamisen myötä.
Kuulutus yleissuunnitelman aloittamisesta on nähtävillä osoitteessa https://vayliensuunnittelu.fi/s/pv4z/aloituskuulutus . Kuulutus on nähtävillä 16.11. saakka.