Kylmyys tai kosteus eivät vaikuta auton halogeenipolttimon kestoon. Jos siis lampunvaihto kutsuu aina, kun ulkona on kylmää, pimeää ja märkää, on kyse vaan huonommasta tuurista. Vain suoraan ajovaloumpioon pääsevä vesi voi vaikuttaa polttimon kestoikään. Vaiva on helppo tunnistaa.
– Jos umpioon pääsee vettä, sen näkee ulkopuolelta umpion huurtumisena, Vesa Villanen Suomen Autoteknillisestä Liitosta kertoo.
Polttimon rikkoutumisen syynä on käytännössä aina polttimon hehkulangan palaminen. Palaminen on seurausta polttimon saamasta epätasaisesta jännitteestä. Standardin mukaan polttimon pitäisi saada 13,2 voltin jännitettä, mutta usein tämä raja ylittyy hetkellisesti.
– Kun voltteja tulee liikaa, polttimon käyttöikä lyhenee. Jännitteen vaihtelu on ominaisuus, ei vika. Esimerkiksi ranskalaisissa autoissa jännitteen vaihtelu on yleistä, Villanen sanoo.
Moni autonomistaja on todennäköisesti huomannut, että vanhemmissa autoissa polttimon käyttöikä on lyhyempi kuin uudemmissa. Havainto pitää paikkansa. Uudemmissa autoissa käytetään hakkurivirtalähdettä, joka pitää jännitteen tasaisempana kuin autoissa, joissa sitä ei ole.
Vaikka auto antaisikin epätasaista virtaa, ei omistajaa ole välttämättä tuomittu jatkuviin polttimonvaihtoihin. Valitsemalla longlife-polttimoita voi päästä paljonkin pidempään vaihtoväliin. Longlife-polttimoiden idea on yksinkertainen.
– Niissä on paksumpi hehkulanka, joka kestää ylijännitettä. Meilläkin vaihdettiin erään asiakkaan Peugeotiin polttimot jopa viisi-kuusi kertaa vuodessa, kunnes autoon laitettiin longlife-polttimot. Ne kestivät vuoden verran, Villanen kertoo esimerkin.
Polttimon kestoon voi vaikuttaa myös sillä, miten polttimoita käsittelee. Vaihto kannattaa tehdä sormikkaat kädessä, jos työn saa niin onnistumaan. Näppärämpää voi olla huolehtia siitä, että koskee ainoastaan polttimon kantaan. Jos lasiin koskee, polttimon pintaan jää rasvaa. Se voi haihtuessaan himmentää umpion heijastuspintoja tai lasin pintaan palaessaan polttaa lasiin reiän, jonka kautta polttimon sisään pääsee ilmaa. Se nopeuttaa hehkulangan poikkipalamista.
Jos autossa on xenon- tai led-valot, kannattaa vaihtotyö jättää ammattilaiselle. Xenonin voisi itsekin vaihtaa, mutta polttimoille kulkeva suurjännite tekee työstä riskialtista.
– Xenon-polttimot ovat myös aika paljon halogeeneja herkempiä, niiden käsittelyssä on oltava tarkka. Ledipolttimoita ei voi vaihtaa, niihin pitää vaihtaa kerralla koko umpio.
Polttimoita vaihtaessa voi tulla mieleen, että nykyautot kootaan asettamalla liukuhihnalle ensimmäiseksi polttimo ja rakentamalla sitten auto polttimon ympärille. EU:ssa ollaan samaa mieltä. Unioni antoi vuonna 2011 auton valonlähteen asennusta koskevan direktiivin. Direktiivin mukaan valonlähteen vaihdon tulee onnistua ilman erikoistyökaluja, ellei tarvittava työkalu kuulu auton varustukseen.
Ahtaassa paikassa polttimo saa siis edelleen sijaita, mutta ei enää mahdottomassa.