Kuivaniemen Kievarista olivat istumapaikat loppua, kun siellä järjestettiin viime viikolla yleisötilaisuus suunnitelmista nelostien kehittämiseksi. Paikalla suunnitelmia esittelemässä oli väkeä Iin kunnalta, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselta sekä Destialta, joka toimii hankkeessa konsulttina. Yleisön joukossa istui eniten kuivaniemeläisiä, mutta paikalle oltiin saavuttu myös muun muassa Olhavasta.
Valtatien 4 pitkän aikavälin tavoitetilan toimenpiteitä on suunniteltu Iin kunnan alueella Olhavan ja Kuivaniemen taajamien sekä Myllykankaan kohdille. Tieosuuden kehittämistavoitteita ovat muun muassa eritasoliittymät rinnakkaistieyhteyksineen sekä jatkuva keskikaiteellinen ohituskaistatie myös taajamien kohdalla. Koko tieosuuden tavoitenopeus on 100 kilometriä tunnissa, lukuun ottamatta joitakin 80 kilometrin tuntinopeuden alueita.
Muutoksilla tavoitellaan sekä liikenteen sujuvoittamista että huoltovarmuuden ja liikenneturvallisuuden parantamista.
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen liikennejärjestelmävastaava Päivi Hautaniemi sanoo, että kehittämistoimenpiteiden toteutusaikataulusta ei ole vielä tietoa. Kyseessä on kuitenkin pitkän tähtäimen hanke.
– Ajankohta voi olla vuosikymmenen tai vuosikymmenten päässä.
Lisäksi Hautaniemi korostaa, että tässä vaiheessa ollaan vasta hyvin varhaisessa vaiheessa suunnittelua, ja ratkotaan vasta liikenteellisiä perusratkaisuja, kuten eritasoliittymien suurinpiirteisiä paikkoja. Yksityiskohtaisempi suunnittelutyö tehdään myöhemmin.
Tähän mennessä koostettuja liikenteen ratkaisuehdotuksia Olhavan, Myllykankaan ja Kuivaniemen kohdille tilaisuudessa esitteli Antti Heininen, joka toimii Deastialla liikenteen asiantuntijana.
Suunnitelmissa Olhavaan ollaan sijoitettu kaksi eritasoliittymää, jotka sijoittuisivat molemmin puolin Sahankoskea. Eteläpuolen eritasoliittymältä olisi yhteys Seljänperäntielle sekä Hietaniementielle ja Sassintielle. Joen ylittävä silta saisi peruskorjauksen. Bussipysäkit sijoittuisivat suunnittelmassa nykyisille paikoilleen.
– Jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä pitää siirtää uudelle sillalle, joka rakentuu vanhan viereen ja toimii samalla myös rinnakkaisyhteytenä joen poikki, Heininen kertoo.
Myllykankaan kohdalla tiegeometriaan toteutettaisiin kevyt muutos, joka mahdollistaisi nopeustason noston. Meren puolelle ja Merihelmeen ajo toteutuisi alueelle suunnitellun yhden eritasoratkaisun kautta. Liikenne kulkisi Nelostien ali liikenteen alikulun kautta. Bussipysäkit sijoittuisivat eritasoliittymän kohdalle.
Kuivaniemen taajaman kohdalle on laadittu kolme erilaista suunnitelmavaihtoehtoa, joista kukin nojaa kahteen eritasoliittymään. Kussakin suunnitelmassa pohjoispuolen eritasoliittymä sijoittuisi nykyisen Pohjoisrannatien ja Viinamäentien liittymän seudulle.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa eritasoliittymä sijoittuisi pohjoispuolen liittymän lisäksi myös Nelosparkin lähelle. Tämän liittymän kohdalta tulisi erikseen tie Kuivajoentielle, joka johtaisi Kuivajoentietä pitkin taajamaan. Tie vietäisiin myös Nelostien ali sen toiselle puolelle. Suunnitelmaan kuuluu kolme bussipysäkkiparia.
Toisessa vaihtoehdossa eteläistä eritasoliittymää tuotaisiin noin puoli kilometriä pohjoisemmaksi kuin ensimmäisessä vaihtoehdossa. Eritasoliittymä yhdistettäisiin Vanhatielle sekä Kuivajoentielle. Jalankulun ja pyöräilyn alikulku säilyisi nykyisessä paikassaan, ja bussipysäkkipareja olisi kaksi.
Kolmannessa vaihtoehdossa Nelosparkin kohdalle on sijoitettu suuntaisliittymä, ja eritasoliittymä rakentuisi nykyisen Kuivaniemen taajaman kohdalle. Taajaman puolella kulkisi rinnakkaistieyhteys Nelosparkin kohdalle saakka. Jalankulun- ja pyöräilyn yhteyksiä tuotaisiin eritasoliittymän läheisyyteen, jotta niitä pitkin pääsisi kulkemaan turvallisesti myös Kuivaniemen koululle. Bussipysäkkipareja saataisiin kolme. Tällä vaihtoehdolla on myös Destian arvion mukaan eniten positiivisia vaikutuksia nykytilanteeseen verrattuna.
Kolmannen vaihtoehdon liittymäratkaisu kuitenkin huolestutti kuivaniemeläistä yrittäjää Ari Kaakkuriniemeä. Uusi eritasoliittymä teineen oltiin sijoitettu niin, että hänen kuljetusliikkeensä piha jäisi sen alle. Heininen kuitenkin vakuutti, että tilaisuudessa esitellyt suunnitelmat ovat vasta alustavia, eikä uusi liittymä tule olemaan välttämättä juuri kuvan mukainen.
Kuivaniemeen kokoontunutta yleisöä suunnitelmat eivät tuntuneet vakuuttavan. Yleisöstä esitettiin useampaan kertaan toteamus, että kylien asukkaita palvelisi paremmin kokonaan uusi tie esimerkiksi vanhan rautatien taakse sijoitettuna. Liikennemelu ja ‑saasteet eivät houkuttele asukkaita.
– Miksi meidän pienten kylien asukkaiden tulisi ottaa keskelle kylää tie ja pilkkoa koko kylä tiejärjestelyllä, kysyttiin yleisöstä.
Yleisöä huolestutti myös uusien liikenneväylien sijoittuminen osin yksityisteille. Pelkona on, että uusien, yleisessä käytössä olevien maantieosuuksien ylläpito jäisi yksityistiekuntien harteille.
– Tieosuuksista tulee maanteitä, ei yksityisteitä. Siksi niiden ylläpito ei tule jäämään yksityishenkilöiden vastuulle, vakuutti ELY-keskuksen Päivi Hautaniemi.
Yleisöstä ehdotettiin myös, että tiesuunnittelua hoitavaan työryhmään voitaisiin lisätä esimerkiksi Kuivaniemellä asuva henkilö, joka saisi toimia taajaman äänitorvena suunnittelun eri vaiheissa. Samankaltaisen yleisötilaisuuden järjestämistä toivottiin myös Olhavan taajamaan.
Hankkeen neuvotteluryhmässä mukana ollut Iin kunnanhallituksen puheenjohtaja Ilkka Pakonen totesi, että kyläläisten ääni ei jää suunnittelussa huomioitta.
– Ei voi sanoa, että neuvotteluryhmässä olisi ainoastaan yhtä viisautta. Yritämme hakea vaihtoehtoja, ja tässä vaiheessa viestintuojaa ei pidä ampua. Haluamme tuoda suunnitelmat jo tässä vaiheessa keskusteluun, jotta voimme ottaa kaikki mielipiteet jollain tavalla huomioon, Pakonen sanoo.
Myös kunnan yhdyskuntajohtaja Eelis Rankka toivoi, että kyläläiset saisivat äänensä kuuluviin.
– Palautteet ovat hirveän arvokkaita ja tärkeitä, kun ratkotaan, mistä liikutaan minnekin. Antakaa suunnittelijoille palautetta ja tutustukaa suunnitelmiin vielä tarkemmin verkossa, Rankka kannusti.
Tilaisuudessa esitellyt suunnitelmat ovat nähtävillä osoitteessa https://vayla.fi/vt-4-tavoitetila.