Yli-Iin Maalismaalla rakennetaan toisena keväänä peräkkäin talkoilla massiivista tukkilauttaa, jolla lasketaan 11 miehen voimin jokea alas 17 kilometrin matkan toukokuun 21. päivänä. Rakennettava tukkilautta koostuu noin 70 suuresta tukista ja lautan kokonaispaino on noin 30 tonnia. Suuresta koostaan huolimatta lautta on paljon pienempi kuin ne, joilla aikanaan 1700- ja 1800-luvuilla laskettiin Iijokea alas jopa Puolangalta saakka. Lisäksi valmistusmenetelmät olivat silloin melkoisen erilaiset, konevoimaa ei ollut apuna.
– Se oli silloin, kun miehet olivat rautaa ja laivat puuta. Tukit kaadettiin käsipelillä ja haalattiin mies- ja hevosvoimin rannoille, ja lautat rakennettiin vedessä. Me kaadoimme ja kuljetimme tukit koneiden voimin ja rakennamme lautan maalla ja siirrämme sen veteen edelleen koneiden avulla, kertoo Iijoen tukkilauttaperinteen historiaa tutkinut Jarmo Alasiurua.
Lauttaus iski häneen kunnolla, kun hän näki kaitafilmin vuodelta 1962, jossa tukkilautalla laskettiin Pajarinsuvannolta Haminaan.
– Tutkin filmiä ja sain kasvot ja osin nimetkin lauttamiehille. Kunnioitus menneitä sukupolvia kohtaan kasvoi, kun näin, kuulin ja luin miten he aikanaan rohkenivat laskea alas voimakkaita koskia alajuoksulla.
Lauttaamalla on aluksi kuljetettu tervaa, mutta pääasiassa niillä on vuosisatojen aikana kuljetettu tukkeja rannikon sahoille ja maailmalle. Tukkien irtouitto ei ole Iijoelle saanut pysyvää lupaa vasta kun 1900-luvun alkupuolella, ja tämän vuoksi tukit ja jokivarren sahojen tuotteet on kuljetettu Iihin lauttoina. Viimeiset lautat on kotitarvemielessä laskettu Iijokea pitkin sotien jälkeen 1940-luvulla. Viimeistään Pahkakosken voimalaitoksen valmistuminen vuonna 1961 lopetti lauttaamisen.
– 1800-luvun kevätsesongit ovat olleet tiukkaa aikaa. Tuolloin tulva-aikana jokea pitkin laski useita jopa satoja lauttoja päivässä, Alasiurua kertoo.
Sesongilla on merkittävä työllistävä vaikutus jokivarren ihmisille. Isännät lauttasivat, emännät muonittivat ja ennen kuin sahatavarat laivattiin Röytästä maailmalle, iiläiset naiset pesivät lankut ja lauttoina tuodut lankut ja parrut varpuluudilla puhtaaksi matkalla kertyneestä liasta.
Pitkästi yli 80-vuotias Pakasen Martti kertoi vastikään Riku Pakaselle juttua siitä, miten Rikun isoisä ja hänen kaksi veljeään olivat olleet Livojoella 1910-luvulla tukkilautan teossa.
– Keskimmäinen veli Matti, noin kolmekymppinen mies, kuoli siellä johonkin sairauteen, suolenmutkan tukkeumaksi sitä oli sanottu. Ne toivat miehen lauta-arkussa alas jokea sillä samalla lautalla, jota hän oli ollut rakentamassa, Riku Pakanen kertoo.
Jokivarren suvuissa olisi varmasti tuhansia tarinoita kerrottavaksi lauttaamisesta. Yli-Iissä, nyt jo puretussa Kaiston talossa muun muassa toimi kievari, jossa lauttaajat pysähtyivät levähtämään.
Toukokuun 21. päivä on mahdollisuus saada pieni maistiainen näistä tunnelmista osakseen. Kello 11 tukkilautan matka alkaa Kaistosuvannolta. Maalismaan koskien kohdalla olevalle yleisöpaikalle lautta saapuu noin kello 11.45. Lautta pysähtyy Jakun koululle noin klo 13. Siellä lautalle rakennetaan nuotiopaikka ja sen matka jatkuu makkaroita paistellen ja kahvit keitellen Iitä kohti. Lauttamatka päättyy Laineputaalle lähelle Marionin kauhaa. Myöhemmin lautta puretaan ja Junnikkalan saha sahaa lautan tukit sahatavaraksi. Lauttatapahtuman päätukijana toimii PVO-Vesivoima Oy.
Lisää tukkilaisperinnettä Iijoella pääsee ihastelemaan 1.7., kun Raasakkakoskella järjestetään jo 20. kertaa perinteiset Kuningasjätkä-kisat. Uutena haaveena on, että vielä joskus saataisiin Jakun suvantoon, riippusillan kupeeseen, järjestettyä tukkilaismaraton, joka on eri tukkilaislajeista koostuva kilpailu.