Teiden kunto puhututtaa suomalaisia ja sille löytyy perusteet. Väyläviraston ennusteen mukaan tänä vuonna huonokuntoisten teiden osuus kasvaa noin 9 000 kilometriin. Reilun vuosikymmenen aikana muutos on ollut merkittävä, sillä vuonna 2011 huonokuntoisten teiden määrä oli noin 3000 kilometriä. Traficomin tilastot osoittavat, että lähes samalla aikavälillä tieliikenteen osuus koko kuljetussuoritteesta on noussut 68 prosentista 75 prosenttiin.
Vuosien saatossa teiden kunnossapitoon on kiinnitetty huomiota. Juha Sipilän hallituskaudella väylien kunnossapitoon käytettiin miljardi euroa enemmän kuin sitä aiemmalla hallituskaudella. Valtion tämän vuoden talousarviossa väylien kunnossapitoon on varauduttu noin 1,3 miljardin määrärahalla. Jos vertaamme kunnossapidon määrärahoja naapurimaahamme Ruotsiin, niin huomaamme selkeän eron. Ruotsissa käytetään kaksinkertainen määrä rahaa tiestöön tiekilometriä kohden.
Tiet ovat Suomen kilpailukyvyn keskeinen kivijalka ja myös keskeinen osa maamme huoltovarmuutta. Tiestön kunnolla on iso vaikutus meidän jokaisen ihmisen arkeen. Siksi onkin selvää, että nykytilanteeseen tarvitaan muutos. On arvioitu, että perustienpidon rahoitukseen tarvitaan 300 miljoonan euron vuotuinen lisäys, jotta tiestöä voidaan ylläpitää nykykunnossa. Tämän lisäksi tarvittaisiin korjausvelan vähentämiseksi noin 300 miljoonan euron erillinen vuosittainen rahoitus, jotta arvioitu noin 1,6 mrd. euron korjausvelka saataisiin kuntoon.
Tiedämme valtion tämän hetken talouden tilanteen, velkaannumme lähes miljoonaeuroa joka tunti aamusta iltaan. Mistä siis rahat? Keskusta on ainoa puolue, joka on eduskuntavaaliohjelmassaan ottanut selkeän kannan teiden ja ratojen kunnossapidon ja uusien etelän ratahankkeiden välille. Nyt on aika laittaa nykyiset väylät kuntoon ja etelän miljardihankkeet jäihin. Meidän jokaisen turvallinen liikkuminen ja Suomen kilpailukyky tarvitsee kunnossa olevat tiet.
Mikä on sitten Kuusamontien tulevaisuus? Liikennemäärät ovat tällä hetkellä noin 11 000–18 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Tie on erittäin tärkeä työmatka- ja asiointiliikenteelle, mutta se palvelee myös matkailuliikennettä ja elinkeinoelämän kuljetuksia. On todennäköistä, että tulevaisuudessa liikennemäärät kasvavat vaan entisestään. Ruuhka-aikoina tien kapasiteetti yksinkertaisesti loppuu. ELY-keskus on nyt saanut rahoituksen Korvenkylä-Kiiminki-välin kehittämisen yleissuunnitelmaan ja ympäristönvaikutusten arvioinnin tekemiseen. Jotta hanke tulevaisuudessa toteutuu, vaatii se vahvaa ja yhtenäistä edunvalvontatyötä niin tulevilta kansanedustajilta kuin alueen viranhaltijoilta sekä päättäjiltä. Valtion rahoituksen lisäksi tarvitaan myös kaupungin rahoitusosuus.
Antti Ollikainen
kansanedustajaehdokas
Keskusta