Teks­ta­rit

Hei Iin päät­tä­jät pysäyt­tä­kää tämä hou­roo­tin hom­ma. Yli-Olha­van “säh­kön­tuo­tan­to­teol­li­suusa­lu­eel­le” tulos­sa n.20km pit­käl­ti 400kw säh­kön­siir­to­lin­jaa jo kah­den ole­mas­sao­le­van ja kah­den raken­teil­la ole­van lisäk­si. Tämä joh­toa­lue vie­dään maa­no­mis­ta­jil­ta n. 200 e heh­taa­ri­hin­nal­la, suo­ras­taan ryös­tä­mäl­lä. Säh­kön­siir­to­lin­ja menee Her­van säh­kö­ase­mal­le ja jos Ollin­kor­ven-Tan­ni­lan ja Leu­an tuu­li­voi­ma­teol­li­suusa­lu­eet toteu­tu­vat, myös näil­tä alueil­ta tulee säh­kön­siir­to­lin­jat Her­van säh­kö­ase­mal­le. Asu sii­nä sit­ten luon­non­lä­hei­ses­sä ympä­ris­tös­sä 50 myl­lyn ja säh­kön­siir­to­lin­jo­jen keskellä.
Mir­ja ja Matti

Pai­na­vaa asi­aa jul­kis­ten tilo­jen liu­kuo­vis­ta. Onko nämä ovet asen­net­tu pika­kii­tä­jiä var­ten? Kun mina kave­len kepin kans­sa sii­hen oven taak­se, se len­tää auki ja jois­sa­kin tapauk­sis­sa tämä len­to-ovi rupe­aa mene­mään heti kiin­ni. Nämä ovet ovat vaa­ral­li­sia ter­ve­ja­la­ka­sil­le­kin, jos et satu ole­maan raket­ti! Kun yrit­tää olla varo­vai­nen ja aset­te­lee sita kepin paho­lais­ta sii­hen oven rakoon ja kat­soo, ettei jal­ka ole vää­räs­sä asenn­osa, niin ovi ei oota sua. Sinä jäät puris­tuk­siin. Ei se pak­ka­nen ker­kiä tul­la pirt­tiin, jos ajo­tet­tas vaik­ka yhteen minuut­tiin aukio­lo. Sii­nä ker­ki­ää jo raa­hus­taa hit­tam­pi­kin kul­ki­ja. Vai mitä miel­tä olet­te? Elä­män ryt­mi on kiih­keä­tä nyky­ään, mut­ta anne­taan hit­taam­pien­kin pysyä pys­tys­sä kauppareissuilla.
Ei me olla pikakiitäjiä

Täs­sä­pä mie­tin syn­ty­jä syviä,enkä ole ainut. Kun­nan ja seu­ra­kun­nan tahol­ta kau­niis­ti puhu­taan kuin­ka van­huk­sil­le jär­jes­te­tään yhtei­siä tapaa­mi­sia ja ohjel­mal­li­sia tapah­tu­mia. Rei­lut 40 vuot­ta sit­ten tul­van­tuo­ma­na ja työiän pal­ve­lu­työ­tä teh­nee­nä nyt van­ha­na ja raih­nai­se­na, lii­kun­ta­ra­joit­tei­se­na, ei pys­ty autoa aja­maan ite, saa­tik­ka omis­ta­maan, net­tiä ei ole eikä muu­ta­kaan nyky­tek­niik­kaa osaa käyt­tää. Oli­si piris­tys­tä päi­vään, kun ois het­ken jut­tuseu­raa, ne har­vat tuo­kiot ja tapah­tu­mat, mitä van­huk­sil­le on, niis­tä ei ilmoi­te­ta sel­keäs­ti. Puhu­taan yhteis­kul­je­tuk­sis­ta, mut­ta ei aika­tau­lua, tän­ne sitä saa kort­tee­riin hapa­ta, ihan­pa tämä masen­taa. Jot­kut saa ulkoi­lut­ta­jan, joil­lek­ki ei edes kysy­tä haluai­sit­ko pik­ku­len­kil­le komea­na kevät­päi­vä­nä. Seu­ra­kun­ta­vaa­leis­sa vaa­li­au­to ajoi por­ra­se­teen ja ääni kel­pa­si, kirk­ko­kyy­ti­ki joil­lain alueil­la toi­mii kun osaa tiet­tyyn nume­roon soit­taa. Uusi val­tuus­to istuu kyl­lä ja naut­tii palk­kiot, sii­hen se muis­ta­mi­nen lop­puu­ki. Mei­tä uno­het­tu­ja van­huk­sia on useita.
Mökin van­hus

Jos­ta­kin on ener­gi­aa val­jas­tet­ta­va ihmis­kun­nan kas­va­viin tar­pei­siin! Jos ja kun Suo­mi on nyt lait­ta­nut tur­ve-ener­gia­ha­nat kiin­ni, niin voi­si­ko van­hoil­la laa­joil­la tuo­tan­toa­lueil­la olla syr­jäi­siä ja aukei­ta, jou­ti­lai­ta aluei­ta tuu­li- ja aurin­koe­ner­gian tuo­tan­toon? Oli­si­ko mah­dol­lis­ta kehit­tää seu­raa­van suku­pol­ven tuu­lie­ner­gi­aa laa­ke­roi­mal­la tuu­li­voi­ma­lat kään­ty­mään run­gos­taan ja “siep­paa­maan” tuu­li ener­giak­si aina opti­maa­li­sim­mas­ta suun­nas­ta. Vaih­toeh­to­voi­man tuot­ta­mi­sek­si voi­tai­siin ken­ties varus­taa aurin­ko­ken­noil­la tuu­li­voi­ma­loi­den sei­nä­pin­to­ja sii­pi­neen ja laa­jo­ja myl­ly­jen välia­lue­kent­tiä aurinkokennoaukeilla.
Hajat­te­li­ja

TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.