Jos haluaa nähdä Suomen luonnosta poikkeavia maisemia, kannattaa lähteä Pohjois-Norjaan, tarkkaan ottaen Suomen yläpuolelle, jossa on Jäämeri, vuonoja, jäätiköitä ja lumihuippuisia vuoria. Tuttua siellä voivat olla suomalaisperäiset kveenit sekä saamelaiset molemmille maille sekä loheen ja poroon liittyvät asiat.
Kveenin kieli on syntynyt suomen kielestä, mutta siinä on myös saamelaisia ja norjalaisia sanoja. Usealla paikkakunnalla Norjassa on vieläkin suomenkielinen nimi norjankielisen rinnalla. Saamelaisalue on Norjassa suurempi kuin Suomessa ja saamelaisuutta siellä on enemmän esillä. Lisäksi Pohjois-Norjassa on kauniita kaupunkeja ja huippumoderneja rakennuksia.
Aikana, jolloin valtioilla oli yhteisiä maa-alueita saamelaisten verotettavaksi ja yhteisiä metsästys-ja kalastuspaikkoja, suomalaiset ja norjalaiset kävivät samoilla apajilla. Myöhemmin Norja kielsi nämä tulonlähteet suomalaisilta, mistä syystä heistä monet halusivat tulla Norjan kansalaisiksi.
Suurina nälkävuosina 1860-luvulla pohjoissuomalaisia muutti runsaasti ruokaiseen Pohjois-Norjaan. Varsin runsaasti heitä lähti Vesisaareen ja Pykeijään, jota kutsuttiihn Pikku-Suomeksi. Vierailin siellä 1960-luvulla ja kuulin siellä selvää suomen kieltä. Erään talon isäntäväki kertoi, että heidän poikansa on Oslossa kuninkaallisessa henkivartijaosastossa. Tämän tiedon saatuani tuumailin mielessäni, että poika on varmaan luotettava, koska hän kelpaa vaativaan tehtävään. 1920-luvulta toiseen maailmansotaan saakka Suomikin oli Jäämeren rannalla, Petsamossa Norjan ja Venäjän (Neuvostoliiton) välissä.
Pohjois-Norjassa on paljon matkailijoille tuttuja asutuskeskuksia, joihin voi aluksi tutustua vaikka internetissä, joten tässä kirjoituksessa mainitsen vain pääkohtia ja ja omia kokemuksia.
Suurin kaupunki on Tromssa, jota kutsutaan osuvasti Jäämeren ja Jäämeren portiksi ja Pohjolan Pariisiksi. Se perustettiin jo vuonna 1794 ja siellä on nyt noin 80 000 asukasta. Se on ollut yliopistokaupunki vuodesta 1968 ja se on luonnollisesti Pohjois-Norjan keskeisin paikka. Tromssan huomattavampia nähtävyyksiä ovat huippumoderni Jäämerenkatedraali ja kirjasto sekä korkealle kohoava näköalahissi.
Muita kuuluisia kaupunkeja ja paikkoja ovat maailman pohjoisin kaupunki Hammerfest, joka oli kalateollisuuskeskus, mutta nyt kuuluisa öljykaupunki. Lakselv on tunnettu lohesta ja Alta on kveeniläistä. Siellä voi ihailla ikivanhoja kalliopiirroksia, joita kerran ihmettelin, kun ne olivat maan tasolla.
Bodo on kuuluisa lintujen paljoudesta sekä Kirkkoniemi, jossa viime sotien aikana käytiin kiivasta sotaa saksalaisten ja venäläisten välillä, minkä johdosta siellä on vanhoja sotapaikkoja. Kirkkoniemi on myös Bergeniin asti ulottuvan, 150 vuotta vanhan laivareitin Hurtigrutenin (suomeksi nopea reitti) pohjoisin satama. Reitti on elintärkeä, sillä se yhdistää rannikkoa.
Pohjoisempana on kuuluisa Norrkapp, johon valtatie päättyy kuljettuaan pitkissä maantietunneleissakin syvällä meren alla. Niitä on koko Norjassa ja niiden ansiosta kulkijan ei tarvitse kierrellä vuonojen ja tuntureiden takia-
Norrkapista länteen on Havösund, jossa Hurtigrutenin matkustajalaiva Hera joutui myrsyn runtelemakjsi ja kariutui maaliskuussa 1931 noin 30 metrin päähän rannasta. Laivan perämies toi uimalla köyden rantaan, jonka toinen pää kiinnitettiin rantakiveen ja toinen pää oli huojuvassa laivassa. Köydestä ja kahdesta pelastusrenkaasta tehtiin kantotuoli , joiden avulla hinattiin yli 50 matkustajaa maihin, mutta seitsemän henkilöä putosi myrskynpuuskassa mereen. Tästä onnettomuudesta olen 21.8.2015 kirjoittanut Oulu-lehteen ja siitä on Leif Lillegaard julkaissut tarkan muistelman Havoygavlen. Lisäksi on osasto paikallisessa kotiseutumuseossa. Onnettomuus on kiinnostanut minua, koska anoppini oli matkustajana Hera-laivassa ja ennen kuolemaansa hän kertoi paljon siitä. Olin vuonna 2015 pienessä seurueessa, joka vieraili Havösundissasä ja saimme kirkkaassa merivedessä nähdä laivan puolikkaan, vaikka se oli 35 metriä syvällä.
Tässä kirjoituksessa haluan tuoda vielä esiin norjalaisten ripeän ja tehokkaan toiminnan, perämiehen lisäksi mm. laivan kyydissä olleet kilpahiihtäjät, jotka olivat kaikille suurena apuna ja myös lähikylä, josta tuotiin ruokaa ja kuivia vaatteita. Kylän nuori aikuisväki tiesi tapauksesta isovanhempiensa muistoja. Pelastustöiden takia voi sanoa, että Norjassa oli todellisia sankareita.
Takaisin varsinaiseen aiheiseeni. Pohjois-Norja on Oulusta katsottuna vajaan 700 kilometrin päässä eli suunnilleen yhtä lähellä kuin Suomenlahti. Kilpisjärvellä valtakunnanrajaa lähinnä on mielenkiintoinen Yykerinperä eli Skibotten ja Koutokeino, joka on nykyään huomattava saamelaisuuden keskus. Siellä kannattaa nähdä myös Juhlsin vanha hopeagalleria, jota voi kutsua taidekeskukseksi.
Pohjois-Norjaan on parasta mennä omalla autolla tai linja-autolla. Jokin aika sitten yritettin lentoyhteyttä Oulusta Tromssaan, mutta se kuivui matkustajien puutteeseen. Kerran tapasin henkilön, joka oli tullut lennolta. jossa hän oli ainoa matkustaja Toivottavasti pian yritetään uudelleen lentoliikenteen aloittamista sekä yhteistoimintaa suomalaisten ja norjalaisten kansalaisjärjestöjen kesken, jotta naapurit tulisivat paremmin tutuiksi.
Martti Asunmaa