Kuusamontien kehittämissuunnitelma Korvenkylän ja Kiimingin välille valmistui vuonna 2020, ja seuraava vaihe olisi tiesuunnitelman teko. Edellinen suunnitelma käynnistyi liikenneministeri Anne Bernerin johdolla.
Nykyhallitus on toiminut liikenneministeri Timo Harakan ohjauksessa ja laatinut 12-vuotisen liikennejärjestelmäsuunnitelman. Se panostaa yhteensä noin 15 miljardia ratahankkeisiin pääkaupunkiseudulle. Hankkeita perusteltiin päästövähennyksillä. Ne on todettu täysin kannattamattomiksi ja valmistuessaan yhtiöitä pitäisi rahoittaa veronmaksajien rahoilla. Rakentamisesta syntyvät päästöt kuittaantuisivat liikenteen päästöjen vähenemisen kautta vasta 140–330 vuoden kuluessa. Vaalien jälkeen tulee uusi ministeri ja hänen vastuullaan on toteuttaa edelliset ratahankkeet.
Mikä sitten on Kuusamontien kohtalo? Liikennemäärät ovat tällä hetkellä noin 11 000–18 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Oulun kaupunki kaavoittaa massiivisesti tien ympäristöä asuntorakentamiseen. Myös rahti- ja matkailuliikenne kasvaa koko ajan. Sanotaan, että hankkeen saaminen tulevan vaalikauden hallituksen budjettiin vaatii poliittista tahtoa. On tulossa vaalit ja ehdokkaat voivat osoittaa poliittista tahtoa, jotta hanke etenee.
Oulun kaupunki investoi lähivuosina noin 200 miljoonaa euroa/vuosi. Kaupunki ei ole kantanut mitään vastuuta Kuusamontien hankkeesta. Se esittää vain kaksoisraidetta Oulu–Liminka-välille. Tuo investointi maksaa noin 130 miljoonaa euroa. Kuusamontien remontti maksaisi vain reilut 50 miljoonaa euroa, ja se on varmasti kannattava hanke. Tarvitaan vain sitä poliittista tahtoa.
Valtiolla on menossa jättimäinen velanotto. Kannattaako haaveilla sellaista, mikä ei koskaan toteudu?
Autoilija