Juurisyy siihen, miksi kiiminkiläinen Ismo Karhu kirjoitti tämän kirjan, löytyy hänen lapsuudestaan. Siitä, että hänen lapsuuskotinsa oli kirkasvetisen järven rannalla, jonka kalojen elämää hän seurasi kiinnostuneena. Kiinnostuksen herätti myös läheinen ruskeavetisempi järvi sekä näiden kahden järven välille metsänvartijan kaivama oja, jota saattoi kulkea veneellä ja josta saattoi kalastaa. Vieressä virtasi myös pieni taimenjoki.
Järvien erikoinen, keskinäinen veden pinnan korkeuden vaihtelu herätti nuoren Ismo Karhun kiinnostuksen. Hän pohti ihmisen aikaansaamia muutoksia vesistöihin silloin, kun joen yli tehtiin tie ja koskea ruopattiin alta pois. Työelämä vei aiheen pariin ja harrastuksetkin löytyivät luonnosta.
– Erään talven suppotulva sai aikaan sen, että Kiiminkijoki virtasi mökkini ali. Kuuntelin veden lorinaa lattian alla ja tuli tunne, että haluan tutkia vettä yhä tarkemmin, Karhu kertoo.
Hän päätti kirjoittaa kirjan, jossa kuljettaa lukijansa Vienan vedenjakajalta vesireittejä pitkin aina merelle saakka. Matkalla pohditaan veden ja ihmisen keskinäistä suhdetta sekä veden olemusta. Teoksessa Vauhko jumalolento Ismo Karhu tekee tutkimusmatkaa Iijoen, Kiiminkijoen ja Oulujoen jakopisteeltä alkaen ja kertoo matkallaan niin paikallista kuin globaaliakin tarinaa. Kirjassa muun muassa Koiteli saa oman kappaleensa samoin kuin sissipäällikkö Juho Vesainen. Myös Urho Kekkonen on kirjassa mukana nuorena retkeillijänä. Rantapohjan alueen paikat vilahtelevat tekstissä ja tietokirjallinen seikkailu on valmis.
Kirjailija kantaa huolta tulevista vuosikymmenistä ja ‑sadoista. Hän näkee ilmastonmuutokset uhkat, mutta uskoo, että ihmiskunta selviää vaikeista ajoista ja pystyy muuttamaan maailmankuvaansa haasteiden edessä.
Kiimingin Alakylällä asuva Yrjö Rautio tunnetaan pitkän linjan toimittajana. Hänen tietokirjansa “Olemme valon lapsia” on valikoima Kalevan esseitä kahdeksan viime vuoden ajalta. Rautio kertoo, että kirja on ryhmitelty teemoittain. Teemoina ovat muun muassa Venäjän hyökkäys Ukrainaan , Kansainvälinen politiikka sekä Rasismi, kansankiihko ja oikeistopopulisimi.
Laajin, ja Raution mielestä ehkä tärkein aihealue on Ihmisenä oleminen, jonka syvin olemus on siinä, että ihminen on aina vastuussa omista teoistaan.
Onpa kirjassa myös kevyempikin osio, jossa pohditaan vaikkapa suomalaisten vuosikymmenten takaista intoa sanoittaa uudelleen herkkiä iskelmiä vähemmän herkillä sanoilla.
Kirjallisuusillan yleisö halusi kuulla Rautiolta, miten hänen esseensä syntyvät ja miten aiheet löytyvät. Rautio kertoi, että aiheiden löytymisessä ei ole ongelmia, niitä tulee mieleen kaiken aikaa, ja niitä hän kirjoittaa ylös vihkoonsa. Hänen mukaansa Venäjän hyökkäyssota on kuitenkin aiheuttanut se, että se tahtoo olla ainoa asia, mihin liittyviä aiheita tulee mieleen. Onneksi vihko on pullollaan aiheita.
Olemme valon lapsia antaa ajattelemista lukijalleen, se ei jätä kylmäksi, eikä tunteettomaksi. Ehkäpä näiden esseiden pariin voi palata yhä uudelleen, sillä ne eivät vanhene vuosien myötä. Raution kirja on kuvitettu Kalevan graafikoiden upeilla aihekuvilla.
Vasta jokin aika sitten kiiminkiläistynyt Oulun yliopiston historian emeritusprofessori Jouko Vahtola on kirjoittanut kattavan esittelyn Suomen 27 virallisesta kansallismaisemasta Oulun yliopiston emeritusrehtori Lauri Lajusen kuvittamaan teokseen.
Lajunen on kuvitusta tehdessään vieraillut kansallismaisemissa Tenolta ja Utsjoelta aina merelliseen Helsinkiin saakka. Upeat kuvat kuljettavat lukijaa läpi tuntureiden, Etelä-pohjanmaan lakeuksien ja Pohjois-Karjalan vaarakylien sekä Tammerkosken tehdasmiljöön ja Pohjan ruukkien. Vanhat linnat ja kirkot kertovat Suomen historiaa.
Jouko Vahtolan tekstit imaisevat mukanaan kansallismaisemien tarinoihin ja Finna-palvelun kuvat vuosikymmenten takaa antavat vertailupohjaa Lajusen viime vuosien aikana ottamille kuville. Kirja vastaa kysymyksiin, millaisia ovat suomalaisille rakkaat maisemat, ja miten historian tapahtumat ovat niitä muovanneet. Teoksesta jokainen lukija löytää oman mielenmaisemansa.
Vahtolan ja Lajusen teos Suomen kansallismaisemat on ensimmäinen kaikista kansallismaisemista laadittu kokonaisesitys tuorein värikuvin.
Kaikki Kiimingin kirjallisuusillassa esitellyt teokset ovat Väyläkirjojen kustantamia.