Ei ole enää yllätys, että tammikuussa sosiaalisen median kanavilla tilaa ottavat erilaiset laihdutus- hyvinvointi- ja terveyssisällöt. Blokkausnappi on ainakin itselläni aktiivisessa käytössä alkuvuoden ajan. En koe tarvitsevani jatkuvaa muistutusta siitä, että kehoni on joillakin yhteiskunnan epärealistisilla standardeilla mitattuna epätäydellinen ja remontin tarpeessa. Rehellisesti sanottuna se ei edes kiinnosta – kehoni riittää minulle ja osaan pitää siitä huolta ilman erilasten bisnesten ja vaikuttajien ohjaustakin.
Tähän pisteeseen pääseminen otti aikansa. Kymmenen vuotta sitten olin vielä täysin laihdutus- ja hyvinvointitrendien vietävissä. Rääkkäsin itseäni, jotta riittäisin. Kenelle en sitten ollut riittävä – siitä en ole edelleenkään täysin varma.
Nuoret ovat erityisen alttiita hyvinvointisisällöiksi naamioituneelle kehovihan lietsonnalle. Nuoret kuluttavat sosiaalisen median sisältöjä eniten ja siten myös altistuvat haitallisille sisällöille eniten. Siksi nuoret ovat myös alttiimpia omaksumaan hyvinvointibisneksen viestin siitä, että ostamalla erilaisia lisäravinteita, valmennuksia ja vempeleitä kaikki kehon niin sanotut viat olisivat maagisesti korjattavissa.
Täysin kehovihasta vapaata ympäristöä on tuskin koskaan mahdollista saavuttaa, mutta oman sosiaalisen median siivoaminen auttaa jo hieman. Jos sisällöstä tulee riittämätön olo, ei sinun tarvitse sitä nähdä.
Tällä konstilla hyvinvointia saa elämäänsä lisää ihan ilmaiseksi.
Terhi Ojala
terhi.ojala(at)rantapohja.fi