Tun­ne­tai­dois­ta on apua arjen haas­ta­vis­sa tilanteissa

Titta Karanta luennoi tunnetaidoista Lomakoti Onnelan perhepäivässä marraskuussa. Kuulolla oli 30 äitiä. Lastenhoidossa oli apuna Haukiputaan perhepalvelun työntekijöitä ja Onnelan vapaaehtoisia. Luennon tarjosi Haukiputaan MLL, Haukiputaan seurakunta ja Haukiputaan perhepalvelut.Titta Karanta luennoi tunnetaidoista Lomakoti Onnelan perhepäivässä marraskuussa. Kuulolla oli 30 äitiä. Lastenhoidossa oli apuna Haukiputaan perhepalvelun työntekijöitä ja Onnelan vapaaehtoisia. Luennon tarjosi Haukiputaan MLL, Haukiputaan seurakunta ja Haukiputaan perhepalvelut.

Miten van­hem­pa­na voin aut­taa itseä­ni sel­viy­ty­mään haas­ta­vis­sa kas­va­tus­ti­lan­teis­sa? Miten voin tukea ja vah­vis­taa lap­sen tun­ne­tai­to­ja arjessa?

Muun muas­sa näi­hin kysy­myk­siin saa­tiin ohjei­ta Onne­las­sa Ase­ma­ky­läs­sä jär­jes­te­tys­sä per­he­päi­väs­sä, jos­sa luen­noi NLP- ja tun­ne­tai­to­kou­lut­ta­ja sekä Brain Relief ‑syvä­ren­tou­tus­hoi­to­ja anta­va Tit­ta Karan­ta Duu­li Oy:stä Hau­ki­pu­taal­ta. Otsik­ko­na oli Tun­ne­tai­dot arjen aallokoissa.

Haas­ta­vas­sa kas­va­tus­ti­lan­tees­sa van­hem­man ja aikui­sen on tär­ke­ää pysäh­tyä ja tie­dos­taa, että nyt on tiuk­ka paik­ka ja tilan­ne nos­tat­taa tun­tei­ta pintaan.

– Usein mie­leen nousee myös omia lap­suus­ko­ke­muk­sia ja nii­tä tapo­ja ja mal­le­ja, miten mei­tä on koh­dat­tu. Jos ei itse saa­nut näyt­tää vihaa tai pet­ty­mys­tä, voi olla vai­ke­aa toi­mia lap­sen tun­teen sää­te­li­jä­nä, tote­aa Karanta.

Haas­ta­vas­sa het­kes­sä on tär­ke­ää tun­nis­taa mitä itse kokee ja hyväk­syä vai­keat­kin tun­teet kuten esi­mer­kik­si viha, ärty­mys, pet­ty­mys, suru ja rai­vo. Tut­ki­mus­ten­kin mukaan tun­teen nimeä­mi­nen ja hyväk­sy­mi­nen rau­hoit­taa tunnereaktiota.

– Voi myön­tää, että “huh, tämä on ihan koh­tuu­ton tilan­ne uni­ve­lan pääl­le, kyl­lä­pä rai­vos­tut­taa, oli­sin kai­van­nut help­pout­ta ja suju­vuut­ta tähän aamuun.”

Kun hyväk­syy omat han­ka­lat, hävet­tä­vät ja syyl­li­syyt­tä­kin nos­tat­ta­vat olo­ti­lat, sal­lii myö­tä­tun­toa itsel­leen ja saa her­mos­ton­sa tur­van tilaan, on pal­jon hel­pom­pi pysäh­tyä sen jäl­keen lap­sen tai nuo­ren tun­teen äärel­le ja antaa hänel­le tukea, neu­voo Karanta.

Itseä tuke­va toi­min­ta voi olla muu­ta­ma rau­hal­li­nen hen­gi­tys tai jokin muu lyhyt, maa­doit­ta­va ja rau­hoit­ta­va teke­mi­nen. Jos mie­li­ku­va­har­joi­tuk­set toi­mi­vat, se voi olla vaik­ka mie­li­ku­va ank­ku­ris­ta, jon­ka heit­tää veteen ja ank­ku­roi itsen­sä myrs­kys­sä. Tai ihan kon­kreet­ti­ses­ti voi silit­tää itseä käsi­var­sis­ta ja tode­ta, että nyt rau­hoi­tan tie­toi­ses­ti itse­ni. Näi­tä on hyvä har­joi­tel­la enna­koi­den etukäteen

Jos pai­kal­la on toi­nen aikui­nen, on vii­saut­ta toi­mia niin, että tilan­tees­sa rau­hal­li­sin ottaa ohjat käsiin­sä, neu­voo Karanta.

Esi­mer­kin voi­ma on tär­kein ja paras opet­ta­ja tuke­maan lap­sen tun­ne­tai­to­ja arjes­sa. Tit­ta Karan­nan mukaan van­hem­pa­na kan­nat­taa ilmais­ta omia tun­ne­ti­lo­jaan ja näyt­tää miten tun­teen kans­sa toi­mii. Lap­sel­le toi­mii esi­merk­ki­nä se, miten aikui­nen koh­taa itsen­sä, omat ja tois­ten tun­teet ja miten suh­tau­tuu lap­sen kokemuksiin.

Pel­käs­tään tun­tei­den ja tar­pei­den sanoit­ta­mi­nen voi hel­pot­taa: “Kyl­lä­pä suu­tut­taa, kun meni yli­töik­si tänään. Oli­sin niin kai­van­nut sen het­ken rau­hoit­tu­mi­sen ennen ruu­an­lait­toa. On ärty­nyt olo, se tun­tuu jän­ni­tyk­se­nä har­tiois­sa ja vat­sas­sa ja nyt koi­tan vähän hen­gi­tel­lä. Kyl­lä­pä hel­pot­ti, että sanoin tämän ääneen.”

Todel­la tär­ke­ää on myös tuo­da esil­le arjes­sa sitä, että tun­teil­la on tär­kei­tä vies­te­jä tarpeistamme.

– Jos emme kuun­te­le vaik­ka­pa vihan vies­tiä, emme opi puo­lus­ta­maan rajo­jam­me tai suo­jau­tu­maan. Tai jos sanom­me lap­sel­le, ettei kan­na­ta pelä­tä, tor­jum­me pelon tun­teen tär­keän vies­tin: Tar­vit­sen turvaa.

Riit­tä­vän tur­van ansios­ta myös roh­keus ja reip­paus kas­va­vat lap­ses­ta itses­tään läh­töi­sek­si. Jos pel­koa ei sal­li­ta eikä sanoi­te­ta ja vain keho­te­taan ole­maan rei­pas, saat­taa lap­ses­ta tul­la “teko­rei­pas”, jol­loin yhteys omiin tun­tei­siin ja tar­pei­siin jää ohueksi.

– Mikä iha­na asia on vaik­ka­pa koti-ikä­vä. Sehän ker­too, että meil­lä on rak­kai­ta ja tär­kei­tä ihmi­siä elä­mäs­sä! Ikä­vä­kin saa olla ja sen sää­te­lyä voi­daan har­joi­tel­la yhdessä.

Jos­kus kuu­lee sanot­ta­van, että hyvät tun­ne­tai­dot omaa­va ihmi­nen on aina tyy­ni ja hal­lit­tu. Se ei ole mahdollista.

– Jos antaa sel­lai­sen illuusion ihmi­syy­des­tä, se on kar­hun­pal­ve­lus lap­sel­le. Kai­kil­la ihmi­sil­lä on kai­ken­lai­sia tun­tei­ta ja van­hem­pa­na kan­nat­taa näyt­tää niin suru, pet­ty­mys, häpeä kuin mie­li­hy­vä­kin, muis­tut­taa Karanta.

Kun lap­si saa näh­dä ja kokea van­hem­man koke­van vaik­ka­pa voi­ma­kas­ta pet­ty­mys­tä, ilmai­se­van sitä sekä käsit­te­le­vän tun­net­ta jol­la­kin taval­la, lap­si saa mal­lin miten tun­tei­den kans­sa elä­mäs­sä voi tul­la toi­meen sekä koke­muk­sen, ettei iso­kaan tun­ne ole maailmanloppu.

– Har­joit­te­le­mal­la voi oppia tai­to­ja, jot­ka hel­pot­ta­vat ja aut­ta­vat mei­tä arjes­sa. Myös epä­on­nis­tu­mi­set ja yli­lyön­nit kuu­lu­vat nor­maa­liin elä­mään. Jos on vaik­ka suu­tuk­sis­saan huu­ta­nut lap­sel­le, on oleel­li­sin­ta, että palaa pyy­tä­mään anteek­si ja ker­too miten oli­si halun­nut toi­mia. Huo­nos­ti men­nees­sä­kin tilan­tees­sa on aina hyvän sie­men: Näin meil­le käy ja sil­ti voi­daan taas pala­ta yhtey­teen, sopia asioi­ta ja har­joi­tel­la yhdessä.

Lap­sen<

Samal­la voi ohja­ta las­ta kiin­nit­tä­mään huo­mio­ta kehoon kysy­mäl­lä, mis­sä jän­ni­tys tun­tuu? Vat­saa nipis­te­lee ja puris­taa. Siel­lä se jän­ni­tys tun­tuu, se on tul­lut ker­to­maan sii­tä, että jotain uut­ta on kou­lus­sa tänään ja asias­ta on nyt hyvä jutella.

– Täs­sä on jo ensim­mäi­set ja tär­keät aske­leet tun­ne­tai­ta­vam­paan per­hear­keen, roh­kai­see Karanta.