Miten vanhempana voin auttaa itseäni selviytymään haastavissa kasvatustilanteissa? Miten voin tukea ja vahvistaa lapsen tunnetaitoja arjessa?
Muun muassa näihin kysymyksiin saatiin ohjeita Onnelassa Asemakylässä järjestetyssä perhepäivässä, jossa luennoi NLP- ja tunnetaitokouluttaja sekä Brain Relief ‑syvärentoutushoitoja antava Titta Karanta Duuli Oy:stä Haukiputaalta. Otsikkona oli Tunnetaidot arjen aallokoissa.
Haastavassa kasvatustilanteessa vanhemman ja aikuisen on tärkeää pysähtyä ja tiedostaa, että nyt on tiukka paikka ja tilanne nostattaa tunteita pintaan.
– Usein mieleen nousee myös omia lapsuuskokemuksia ja niitä tapoja ja malleja, miten meitä on kohdattu. Jos ei itse saanut näyttää vihaa tai pettymystä, voi olla vaikeaa toimia lapsen tunteen säätelijänä, toteaa Karanta.
Haastavassa hetkessä on tärkeää tunnistaa mitä itse kokee ja hyväksyä vaikeatkin tunteet kuten esimerkiksi viha, ärtymys, pettymys, suru ja raivo. Tutkimustenkin mukaan tunteen nimeäminen ja hyväksyminen rauhoittaa tunnereaktiota.
– Voi myöntää, että “huh, tämä on ihan kohtuuton tilanne univelan päälle, kylläpä raivostuttaa, olisin kaivannut helppoutta ja sujuvuutta tähän aamuun.”
Kun hyväksyy omat hankalat, hävettävät ja syyllisyyttäkin nostattavat olotilat, sallii myötätuntoa itselleen ja saa hermostonsa turvan tilaan, on paljon helpompi pysähtyä sen jälkeen lapsen tai nuoren tunteen äärelle ja antaa hänelle tukea, neuvoo Karanta.
Itseä tukeva toiminta voi olla muutama rauhallinen hengitys tai jokin muu lyhyt, maadoittava ja rauhoittava tekeminen. Jos mielikuvaharjoitukset toimivat, se voi olla vaikka mielikuva ankkurista, jonka heittää veteen ja ankkuroi itsensä myrskyssä. Tai ihan konkreettisesti voi silittää itseä käsivarsista ja todeta, että nyt rauhoitan tietoisesti itseni. Näitä on hyvä harjoitella ennakoiden etukäteen
Jos paikalla on toinen aikuinen, on viisautta toimia niin, että tilanteessa rauhallisin ottaa ohjat käsiinsä, neuvoo Karanta.
Esimerkin voima on tärkein ja paras opettaja tukemaan lapsen tunnetaitoja arjessa. Titta Karannan mukaan vanhempana kannattaa ilmaista omia tunnetilojaan ja näyttää miten tunteen kanssa toimii. Lapselle toimii esimerkkinä se, miten aikuinen kohtaa itsensä, omat ja toisten tunteet ja miten suhtautuu lapsen kokemuksiin.
Pelkästään tunteiden ja tarpeiden sanoittaminen voi helpottaa: “Kylläpä suututtaa, kun meni ylitöiksi tänään. Olisin niin kaivannut sen hetken rauhoittumisen ennen ruuanlaittoa. On ärtynyt olo, se tuntuu jännityksenä hartioissa ja vatsassa ja nyt koitan vähän hengitellä. Kylläpä helpotti, että sanoin tämän ääneen.”
Todella tärkeää on myös tuoda esille arjessa sitä, että tunteilla on tärkeitä viestejä tarpeistamme.
– Jos emme kuuntele vaikkapa vihan viestiä, emme opi puolustamaan rajojamme tai suojautumaan. Tai jos sanomme lapselle, ettei kannata pelätä, torjumme pelon tunteen tärkeän viestin: Tarvitsen turvaa.
Riittävän turvan ansiosta myös rohkeus ja reippaus kasvavat lapsesta itsestään lähtöiseksi. Jos pelkoa ei sallita eikä sanoiteta ja vain kehotetaan olemaan reipas, saattaa lapsesta tulla “tekoreipas”, jolloin yhteys omiin tunteisiin ja tarpeisiin jää ohueksi.
– Mikä ihana asia on vaikkapa koti-ikävä. Sehän kertoo, että meillä on rakkaita ja tärkeitä ihmisiä elämässä! Ikäväkin saa olla ja sen säätelyä voidaan harjoitella yhdessä.
Joskus kuulee sanottavan, että hyvät tunnetaidot omaava ihminen on aina tyyni ja hallittu. Se ei ole mahdollista.
– Jos antaa sellaisen illuusion ihmisyydestä, se on karhunpalvelus lapselle. Kaikilla ihmisillä on kaikenlaisia tunteita ja vanhempana kannattaa näyttää niin suru, pettymys, häpeä kuin mielihyväkin, muistuttaa Karanta.
Kun lapsi saa nähdä ja kokea vanhemman kokevan vaikkapa voimakasta pettymystä, ilmaisevan sitä sekä käsittelevän tunnetta jollakin tavalla, lapsi saa mallin miten tunteiden kanssa elämässä voi tulla toimeen sekä kokemuksen, ettei isokaan tunne ole maailmanloppu.
– Harjoittelemalla voi oppia taitoja, jotka helpottavat ja auttavat meitä arjessa. Myös epäonnistumiset ja ylilyönnit kuuluvat normaaliin elämään. Jos on vaikka suutuksissaan huutanut lapselle, on oleellisinta, että palaa pyytämään anteeksi ja kertoo miten olisi halunnut toimia. Huonosti menneessäkin tilanteessa on aina hyvän siemen: Näin meille käy ja silti voidaan taas palata yhteyteen, sopia asioita ja harjoitella yhdessä.
Lapsen<
Samalla voi ohjata lasta kiinnittämään huomiota kehoon kysymällä, missä jännitys tuntuu? Vatsaa nipistelee ja puristaa. Siellä se jännitys tuntuu, se on tullut kertomaan siitä, että jotain uutta on koulussa tänään ja asiasta on nyt hyvä jutella.
– Tässä on jo ensimmäiset ja tärkeät askeleet tunnetaitavampaan perhearkeen, rohkaisee Karanta.