Uskoa ei synny omin voimin, Jumala sen meille lahjoittaa, lauletaan hengellisessä laulussa. Sen minkä ihminen näkee, siihen on helppo uskoa. Sitä mitä ei näe, on vaikeampi uskoa.
Heprealaiskirjeessä uskoa määritellään niin, että se on uskomista näkymättömään. Uskomista toisten todistuksen ja kokemuksen varaan. Nämä kokemukset on kirjoitettu muistiin Pyhään Raamattuun. Raamattu on meille uskon avain.
Raamattua lukiessa usko näyttäytyy luottamuksena Jumalaan. Aabraham uskoi Jumalaan ja tämä usko luettiin hänelle vanhurskaudeksi, Jumalalle kelpaavuudeksi. Usko sai hänet lähtemään kohti uusia seutuja, kun Jumala kutsui. Hän oli kuuliainen. Hänelle luvattiin perillinen, vaikka inhimilliset mahdollisuudet olivat jo menneet. Aabrahamille ja Saaralle syntyi Iisak ja toteutui se lupaus, että perillisiä syntyi hänen kauttansa. Uskon perillisiä syntyi niin paljon kuin hän oli nähnyt tähtiä taivaalla.
Raamatun ilmoittama usko on uskoa yhteen Jumalaan, näkymättömään, mutta kuitenkin ihmiselle ilmoitettuun Jumalaan. Voimme tuntea Jumalan ja uskoa Hänen kaikkivaltiuteensa. Jumala näyttäytyy luonnossa, kansojen vaiheissa ja omassatunnossa. Jumala ilmoittaa itsensä ennen kaikkea Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalan Pojan elämä ja opetukset ovat keskiössä Pyhässä Raamatussa.
Usko on uskoa täällä maan päällä eläneeseen Jeesukseen Kristukseen, Hänen pelastustekoonsa. Hän on sovittanut meidät Jumalan edessä ristinkuolemalla ja ylösnousemisella. Meille annetaan uskoa varten Jumalan sana ja seurakunnan yhteinen usko. Siihen liittymällä me voimme kokea todeksi Jumalan läsnäoloa elämässämme. Uskoa synnyttää Jumalan sanan kuuleminen, Kristuksen sanan kautta.
Tulevan sunnuntain Raamatunkohdassa apostoli avaa Kristuksen sovitustyötä: ”Jumala on katsova vanhurskaaksi meidätkin, kun uskomme häneen, joka on herättänyt kuolleista Herramme Jeesuksen. Jumala antoi Kristuksen kuolla rikkomustemme tähden ja herätti hänet kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden.”
Uskon tunnustuksessa on kolmas uskon kohta Pyhästä Hengestä. Pyhän Hengen vaikutuksesta usko on elämässä tuntuvaa, elävää uskoa. Jumalan ohjeet vievät etsimään täydellisyyttä. Me joudumme kuitenkin toteamaan, kuinka olemme epätäydelliset, ahneet, itsekkäät. Ihmisen turmeltuneisuuden vuoksi meissä on epäuskoa. Epäusko vie eroon Jumalasta. Puolestaan usko vie Jumalan luo. Usko omistaa evankeliumin syntien anteeksiantamuksesta.
Jeesus antoi synnit anteeksi kohtaamilleen ihmisille. Syntien anteeksiantamus tuo ilon, rauhan ja vapauden. Armo ohjaa elämään Jumalan tahdon mukaan tässä maailmassa.
Pekka Soronen, Iin seurakunnan kappalainen