Päät­tä­jäl­tä: Suo­men port­ti län­teen kul­kee Hau­ki­pu­taan ja Iin kautta

Esa Aal­to.

Kulu­van vuo­den aika­na Suo­mi on suun­tau­nut yhä vah­vem­min län­teen muun Poh­jois-Euroo­pan muka­na. Paluu­ta enti­sen kal­tai­siin idän suh­tei­siin ei ole näkö­pii­ris­sä lähitulevaisuudessa.

Puo­lus­tusyh­teis­työm­me län­ti­siin kump­pa­nei­him­me vah­vis­tuu Nato-jäse­nyy­den myö­tä. Muut­tu­nut tilan­ne edel­lyt­tää meil­tä uudel­leen arvioin­tia sekä elin­kei­noe­lä­män että kan­sal­li­sen huol­to­var­muu­den näkökulmasta.

Samal­la tur­val­li­suus­po­liit­ti­nen tilan­ne myös Itä­me­rel­lä on hei­ken­ty­nyt. Emme voi täy­sin luot­taa sii­hen, että yhtey­tem­me merit­se län­teen ja ete­lään toi­mi­vat häi­riöt­tö­mäs­ti. Nato-maa Nor­jal­la on hyvin suo­jat­tu sata­ma Nar­vi­kis­sa, jos­ta rau­ta­tie­yh­teys Ruot­siin pal­ve­lee län­tis­tä naa­pu­riam­me. Rau­ta­tie­lii­ken­net­tä Nar­vi­kis­ta ja muu­al­ta­kin Län­si-Euroo­pas­ta Suo­meen rajoit­taa eri­lai­nen raideleveytemme.

Ete­lä-Suo­mes­sa poh­di­taan nyt niin sano­tun Suo­mi-radan lin­jaus­ta. Pitäi­si­kö paran­taa nykyis­tä rataa vai lin­ja­ta koko­naan uusi yhteys Hel­sin­gin ja Tam­pe­reen välille?

Poh­jois-Suo­men saa­vu­tet­ta­vuu­den ja koko Suo­men huol­to­var­muu­den näkö­kul­mas­ta vas­tauk­sen pitäi­si olla sel­vä. Tar­vi­taan uusi rata­lin­jaus Hel­sin­gis­tä Tam­pe­reel­le ja edel­lee suo­raan Ouluun ja Haa­pa­ran­taan. Tämä uusi rata pitää raken­taa euroop­pa­lai­sel­la rai­de­le­vey­del­lä kak­si­rai­tei­se­na. Se mah­dol­lis­tai­si kol­men tun­nin junayh­tey­den Oulus­ta Hel­sin­kiin, mut­ta ennen kaik­kea kyt­ki­si Suo­men EU:n rai­de­verk­koon ja Nar­vi­kin satamaan.

Euroop­pa­lai­sen rai­de­le­vey­den käyt­töön­ot­to raken­ta­mal­la koko­naan uusi rai­de­lin­jaus mah­dol­lis­tai­si nykyi­sen rata­ver­kon käyt­tä­mi­sen raken­nusai­ka­na sekä myö­hem­min siir­ty­mä­ai­ka­na uuden yhtey­den rin­nal­la kun­nes uusi rai­de­le­veys saa­tai­siin käyt­töön koko rata­ver­kol­lam­me. Hyö­dyt teol­li­suu­del­le ja elin­kei­noe­lä­mäl­le oli­si­vat mit­ta­vat. Raa­ka-ainei­ta voi­tai­siin tuo­da ilman lai­va­kuor­mauk­sia ja vas­taa­vas­ti tuot­teet saa­tai­siin Euroo­pan mark­ki­noil­le suju­vas­ti ja nopeas­ti rai­te­ta pit­kin. Krii­sin sat­tues­sa yhteys Nar­vi­kin sata­mas­ta Hel­sin­kiin asti oli­si kun­nos­sa, ja län­ti­nen apu tuli­si tehok­kaas­ti peril­le, vaik­ka lai­va­lii­ken­ne Itä­me­rel­lä oli­si häi­riin­ty­nyt tai estynyt.

Aja­tus Suo­mi-radas­ta pitäi­si­kin laa­jen­taa käsit­tä­mään koko Suo­mea pal­ve­le­vaa rataa Hel­sin­gis­tä Haa­pa­ran­taan. Hank­keel­le voi­si olla saa­ta­vis­sa mer­kit­tä­vää EU-rahoi­tus­ta, sil­lä Euroo­pan komis­sios­sa ollaan tie­toi­sia tur­val­li­suus­ti­lan­tees­ta ja komis­siol­la on halu kehit­tää ja yhte­näis­tää Euroo­pan saa­vu­tet­ta­vuut­ta tuke­mal­la yhtei­seen rai­de­le­vey­teen siirtymistä.

Edus­kun­ta­vaa­lit ja hal­li­tus­neu­vot­te­lut ovat pian tulos­sa. Oulun seu­dun menes­tys on riip­pu­vai­nen Oulun menes­tyk­ses­tä, mikä taas kyt­key­tyy koko Suo­men menes­tyk­seen. Mei­dän ei kan­na­ta jää­dä lii­ken­ne­ver­kon maa­kun­ta­sar­jaan esit­tä­mään yksit­täi­siä ohi­tus­tei­tä tai lisä­kais­to­ja, vaan Oulun seu­tu pitää kyt­keä vah­vas­ti osak­si koko EU:n kat­ta­vaa teho­kas­ta liikennejärjestelmää.

Esa Aal­to, maa­kun­ta­hal­li­tuk­sen vara­pu­heen­joh­ta­ja, alue­hal­li­tuk­sen jäsen, kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, Vihreät