Päät­tä­jäl­tä: Hyvin­voin­tia­lue rakentuu

Anne­li Näppä.

Poh­jois-Poh­jan­maan hyvin­voin­tia­lu­een sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lui­den jär­jes­tä­mis­suun­ni­tel­ma on par­hail­laan val­mis­te­lus­sa eri toi­mie­li­mis­sä. Jär­jes­tä­mis­suun­ni­tel­ma on pää­tet­tä­vä­nä alue­val­tuus­ton kokouk­ses­sa 17.10.2022.

Sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lui­den jär­jes­tä­mis­suun­ni­tel­ma perus­tuu hyvin­voin­tia­lue­stra­te­gi­aan ja on samal­la uudis­ta­mis­oh­jel­ma. Tähän saak­ka kun­nat tai kun­tayh­ty­mät ovat jär­jes­tä­neet sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lut. Ensi vuo­den alus­ta sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lut, ensi­hoi­don ja pelas­tus­toi­men jär­jes­tää Poh­jois-Poh­jan­maan hyvin­voin­tia­lue. Pal­ve­lut koo­taan saman maa­kun­nal­li­sen jär­jes­tä­jän vastuulle.

Mik­si tar­vit­sem­me uudis­ta­mis­ta sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lui­hin? Uudis­ta­mis­ta tar­vi­taan, jot­ta maa­kun­nan väes­tö saa yhteen sovi­tet­tu­ja, monia­lai­sel­la yhteis­työl­lä toteu­tet­tu­ja ja jou­he­via sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lu­ja. Pal­ve­luis­sa hyö­dyn­ne­tään digi­ta­li­saa­tio­ta ja uut­ta tek­no­lo­gi­aa mer­kit­tä­väs­ti. Val­mis­te­lus­sa ole­val­la jär­jes­tä­mis­suun­ni­tel­mal­la vas­ta­taan ikäih­mis­ten, las­ten ja per­hei­den sekä mie­len­ter­veys- ja päih­dea­siak­kai­den kas­va­vaan pal­ve­lu­tar­pee­seen. Lisäk­si tavoit­tee­na on, että pal­ve­lut ja tilat vas­taa­vat maa­kun­nan väes­tön pal­ve­lu­tar­pei­ta ja alu­eel­li­set erot pal­ve­lui­hin pää­sys­sä ja toi­min­ta­mal­leis­sa tasoittuvat.

Tär­keim­pä­nä syy­nä uudis­ta­mis­suun­ni­tel­mal­le on hyvin­voin­tia­lu­een rahoi­tus, joka perus­tuu val­tion rahoi­tuk­seen. Rahoi­tus on las­ken­nal­lis­ta ja yleis­kat­teel­lis­ta, joten se ei ole täs­sä vai­hees­sa tar­ve­pe­rus­teis­ta. Talous­ris­kei­nä ovat hoi­don ja hoi­van tar­pei­den kas­vu väes­tön ikään­tyes­sä ja koro­nan aiheut­ta­mat kulut. Val­tion rahoi­tus ei tule kat­ta­maan kaik­kia Poh­jois-Poh­jan­maan hyvin­voin­tia­lu­eel­le siir­ty­viä kustannuksia.

Jär­jes­tä­mis­suun­ni­tel­ma­luon­nok­ses­sa esi­te­tään Ran­ta­poh­jan alu­eel­ta, että Iis­tä vähen­ne­tään tehos­te­tun pal­ve­lua­su­mi­sen, akuut­ti­hoi­don ja lai­tos­hoi­don paik­ko­ja. Suun­ni­tel­mas­sa esi­te­tään kevyem­pi­nä pal­ve­lu­na arvioin­ti- ja kuntoutusyksikköä.

Edel­lä lue­tel­lut vähen­nyk­set ovat haas­teel­lis­ta toteut­taa, kun tar­kas­tel­laan Oulun­kaa­ren alu­een soten pal­ve­lu­tar­ve­ker­roin­ta, joka on kor­kea Poh­jois-Poh­jan­maal­la yhdes­sä Oulun ete­läi­sen kans­sa. Oulun­kaa­ren 75 vuot­ta täyt­tä­nei­den pro­sent­tio­suus väes­tös­tä on kor­kea, 13 %. Työ­ky­vyt­tö­myy­se­lä­ket­tä saa­vien osuus on myös kor­kea ver­rat­tu­na mui­hin Poh­jois-Poh­jan­maan alueisiin.

Sosi­aa­li- ja ter­veys­pal­ve­lut eivät toteu­du täl­lä het­kel­lä väes­tön pal­ve­lu­tar­peen edel­lyt­tä­mäl­lä taval­la. Maa­kun­nan väes­tö jonot­taa kii­reet­tö­miin perus­pal­ve­lui­hin sekä eri­tyi­ses­ti eri­kois­sai­raan­hoi­toon pää­syä. Jono­jen syy­nä on mm. pit­kä­ai­kai­nen ali­re­sur­soin­ti, hoi­to­hen­ki­lös­tö­pu­la ja koro­na­pan­de­mian aiheut­ta­ma hoitovelka.

Pidän tär­keä­nä, että Oulun­kaa­ren­kin alu­eel­la var­mis­te­taan ensin kevyem­pien pal­ve­lui­den toi­min­ta ennen kuin tehos­te­tun pal­ve­lua­su­mi­sen, akuut­ti­hoi­don ja lai­tos­hoi­don paik­ko­ja vähennetään.

Anne­li Näp­pä, Oulun kau­pun­gin­val­tuu­tet­tu, Poh­jois-Poh­jan­maan hyvin­voin­tia­lue­hal­li­tuk­sen jäsen, Keskusta