Kansanedustaja Janne Heikkinen (kok.) esittää talousarvioaloitteessaan 56 000 000 euron rahoituksen myöntämistä valtatie 22 Korvenkylä–Kiiminki välin parantamiseksi. Aloitteen ensimmäinen allekirjoittaja on kansanedustaja Mari-Leena Talvitie (kok.).
Tieosuutta parantavissa suunnitelmissa tietä levennettäisiin nelikaistaistaseksi keskikaiteen kera. Tieosuuden lukuisia risteysalueita tehtäisiin kevyelle liikenteelle turvallisemmiksi. Lisäksi osuudelle rakennettaisiin melusaastetta vähentäviä meluvalleja.
– Liikenne Kiimingistä Ouluun kulkevalla välillä on erittäin runsasta. Päivittäin ajoneuvoja kulkee keskimäärin kymmeniätuhansia. Leijonanosa näistä on raskasta liikennettä, jonka kuljetuksiin Koillismaan metsäteollisuus nojaa. Tieosuus ei täytä tarpeen siltä vaatimia edellytyksiä, mikä valitettavasti näkyy liikenneonnettomuuksien määrissä, muistuttaa Heikkinen.
Tehtyjen laskelmien mukaan Kuusamontien liikenne tulee seuraavien 20 vuoden aikana kasvamaan noin 1,2–1,3‑kertaiseksi nykyiseen verrattuna. Tammikuussa 2020 valmistunut kehittämissuunnitelma tavoittelee paitsi autoliikenteen sujuvuutta, myös kevyen liikenteen olosuhteiden turvaamista, joukkoliikenteen kehittämistä sekä liikenneturvallisuutta.
Kehitettävä tieosuus alkaa Korvenkylästä kohdasta, jossa nykyinen nelikaistainen tieosuus päättyy. Se jatkuu 13,5 kilometriä aina hieman yli Purontien ja Kiimingintien risteyksen Kuusamontien suuntaan. Matkalle mahtuu nykyisten valo-ohjattujen liittymien lisäksi alustavissa suunnitelmissa kuusi uutta liikennevaloin ohjattua risteystä sekä muun muassa 14 uutta alikulkusiltaa ja 14 kilometriä meluesteitä.
Tieosuuden muuttaminen nelikaistaiseksi parantaisi osuuden liikenteen välityskykyä, sujuvuutta ja liikenneturvallisuutta. Uudistus palvelisi ennen kaikkea alueen runsaslukuista väestöä. Tien leventäminen parantaa sen laatua. Samalla matka-ajat lyhenevät.
– Kuusamontie on Oulun seudun koillinen valtimo, jota pitkin kulkee ihmisiä ja rahtia. Korvenkylä-Kiiminki välin tieosuuden parantamiseksi on valmiit suunnitelmat jo vuodelta 2019. Parantaminen palvelisi merkittävää osaa Jäälissä, Kiimingissä ja alueella asuvia ihmisiä, päättää Heikkinen.
Kun kehittämissuunnitelma on jo valmis, olisi seuraava askel tiesuunnitelman teko, mutta rahoitusta sille ei ole vielä toistaiseksi löytynyt. Heikkisen esitys on ensimmäinen poliittisen tahdon ilmaisu Kuusamontien puolesta pitkiin aikoihin.
Tutustu Rantapohjan tilaustarjouksiin tästä.