Tulevana sunnuntaina Haukiputaan kirkossa avautuu Kirkkohautamuseo. Museoon on kerätty tietoa Haukiputaan kirkon alle haudatuista ja hautausperinteistä. 1600–1700-luvuilla varhainen kuolema on väijynyt jokaisen sairastumisen takana. Lapsikuolleisuus oli erityisen suurta.
Nuorten osallistuminen lasten hautausvalmisteluihin on valmistanut heitä omaan vanhemmuuteen ja siihen, että kalleimman menetys voi koskettaa heitäkin.
Onko rajallisuuden päivittäinen kosketus antanut avoimemmat silmät kaikelle sille, mistä olla tänään kiitollinen?
Lapsuudenkotini pirtin seinältä löytyi painokuva Jean-Francois Milletin maalauksesta ”Iltakellot.” Kuvassa ilta hämärtää, pellolla seisoo vastakkain päät painuneina kaksi väsynyttä, mies ja vaimo. Työt ovat tauonneet, sillä ehtookellot soivat kirkon tapulista. Maassa, heidän välissään, on puolityhjä kori. Perunaa on vähän saatu, kovasta, ankarasta maasta.
Kun känsät olivat käsien ainoat koristeet, opittiin kunnioittamaan ruokaa, joka lautaselle asti päätyi. Tunnettiin kiitollisuutta kylläisestä vatsasta. Kättä marketin hyllyn ja ostoskorin välillä liikuttaessa ei ehkä samanlaista kokemuksellista pohjaa synny. Joskus näkee lakinkin jäävän päähän ruokapöydässä. Unohtuuko joskus se, että kaikki ei sittenkään ole itsestään selvää ja että jossain on aina se joku, jolle kuuluisi kiitos?
Jeesuksen kerrotaan parantaneen kymmenen spitaalista, joista vain yksi palasi kiitämään häntä. Kiittämättömiäkin jotenkin tahtoo ymmärtää. Spitaali erotti sairastuneen kaikesta, mikä heille oli rakasta. Sairastuneen piti peittää itsensä ja huutaa etäältä varoitukseksi muille, että ”täältä tulee saastainen”.
Enpä voi syyttää ketään, jolla on kiire kotiin, jos saa mahdollisuuden palata rakkaittensa pariin ja saada takaisin oman elämänsä. Mutta evankeliumin toinen ja suurin ihme tapahtui sille yhdelle: Hänessä syntyi kiitollisuus ja usko lahjan antajaan. Hän ei saanut lahjaksi vain uutta yhteyttä ihmisiin, vaan uskon kautta yhteyden kaiken olevan takana olevaan Jumalaan.
Martin Lönnebo ilmaisi asian näin: “Tavallisista tavallisinta on se, että Jumala on. Sillä ei ole koskaan ollut aikaa, jolloin Jumala ei olisi ollut, eikä sellaista aikaa koskaan tule. Jumala on siis itse tavallisuus. Jumala on kanssamme, kuten tavallista. Että me aavistamme sen, on epätavallista.”
Joskus todellisuutemme lävistää myös se toinen epätavallisuus, joka on usein yhteydessä Jumalakokemukseen: Kiitollisuus. Elämänasenteena se koristaa vain parhaimpia. Useimpia meistä kiitollisuus vain hipaisee ja väistyy taas. Tietoinen kiitollisuus on silti se, mihin meitä Raamatussa kutsutaan. Rukous on sen harjoittamista. Kun vain sitkeästi rukoilee, valitusvirretkin muuttuvat kiitosvirsiksi.
Outi Pohjanen, Haukiputaan seurakunnan kappalainen