Yksi minulle merkittävä filosofinen ajattelija, anarkisti ja feministi, Emma Goldman kirjoitti omaelämäkerrassaan vuonna 1931 siitä, kuinka hän halusi taistella sellaisen maailman puolesta, jossa jokainen saisi olla vapaa ja ilmaista itseään haluamallaan tavalla.
Hänen mukaansa oli tärkeää, että jokainen yksilö voisi tavoitella itselleen tärkeitä, kauniita ja inspiroivia asioita. Keskustelu oli virinnyt siitä, kun joku mies oli kieltänyt häntä tanssimasta yhteisissä illanistujaisissa perustellen, että ”tuollainen kevytmielisyys ei sopinut sellaiselle, joka halusi muuttaa maailmaa”. Goldmanin tanssi, näin hän itse sitä sanoittaa, oli keskeneräisen maailman keskellä radikaali valinta elää toisin, niin kuin vapaus olisi jo totta ja ihmiset olisivat yhdenvertaisia. ”Kaikesta huolimatta aion elää kaunista ideaaliani todeksi”, hän kirjoittaa.
Esimerkiksi musta gospel toimi vähän samalla logiikalla. Se syntyi Yhdysvalloissa 1800-luvulla orjuudessa eläneen mustan väestön keskuudessa. Laulujen kautta saattoi kuvitella itsensä jo vapaana. Ja toisinaan kävikin niin, että laulujen sanoma konkretisoitui, yön turvin pakomatka vapauteen alkoi.
Olen menneen kevään aikana keskustellut paljon toisenlaisista elämisen mahdollisuuksista. Se nousee monenlaisista maastoista, niin ilmastokriisin kuin #metoo:nkin todellisuuksista. Näitä keskusteluja on yhdistänyt toive muutoksesta, toive paremmasta.
Keskusteluissa on korostunut se, että muutoksen vauhti koetaan piinallisen hitaana. Ja miksipä ei koettaisi, kun kyseessä on koko ekosysteemin selviytyminen tai hyvin kehollisella ja henkilökohtaisella tavalla koettu epäoikeudenmukaisuus, häirintä tai väkivalta. Turhautumista aiheuttaa se, että se ei riitä, että itse sitoutuu elämään toisin, vaan myös muiden on sitouduttava siihen. Muutos on yhteinen asia, ei vain jonkin ryhmän tai jonkin sukupuolen tehtävälistalle otettava asia.
Viime lauantaina, juhannuspäivän jumalanpalveluksessa, yhtenä tekstinä oli ote Jesajan kirjasta. Siinä sanotaan: ”Puhukaa lempeästi — - ja kertokaa — - että — - pakkotyö on päättynyt”. Minulle se puhui hyvin vahvasti toisin elämisen mahdollisuuksista. Juuri siitä, että on jokaisella tulisi olla oikeus elää vapaana omanlaistaan elämää ilman, että vahingoittaa muiden samanlaista oikeutta. Millä tavoilla tähän, toisin elämiseen, olisi mahdollista sitoutua? Mitä se voisi kohdallasi tarkoittaa?
Nuusa Niskala, Haukiputaan seurakunnan diakoniapappi ja väitöskirjatutkija