Moni kitkarenkailla autoileva lykkää kesärenkaiden vaihtoa huhtikuun alussa joko varmistaakseen, että talvikelit ovat todella takanapäin tai säästääkseen kesärenkaita kevään karkeilta kestopäällysteiltä.
Menettely voi tulla mieleen varsinkin jos kitkarenkaat alkavat olla loppu ja jos ensi talveksi pitää kuitenkin hankkia uudet. Kitkarenkaan ominaisuudet on kuitenkin tehty talvea varten, ei kevään usein märille mutta kuitenkin jo melko lämpimille pinnoille. Pahimmillaan kitkarengas on kesäkelillä vaarallinen.
– Tärkeintä on olla ajamatta kesärenkailla liukkailla keleillä, eli en vaihtaisi kesärenkaita ennen kuin se on varmasti turvallista. Varsinkin pohjoismaiden talveen suunnitellut kitkarenkaat on kuitenkin optimoitu liukkaille keleille. Rengaskehityksessä hyvä jääpito ja pito märällä ovat valitettavasti jossain määrin vastakkaisia ominaisuuksia. Eli kitkarenkaat voivat olla yllättävän liukkaat märällä asfaltilla, tekninen johtaja Jukka Antila autojen, renkaiden ja komponenttien testaamiseen erikoistuneesta, muun muassa autoalan lehdille rengastestejä tuottavasta Test World Oy:stä kertoo.
Kitkarenkaan huonot ominaisuudet kesäkäytössä eivät rajoitu liukkauteen. Lisäksi ne ovat pehmeitä ja niiden vakaus esimerkiksi väistöissä on heikko ja kaistanvaihdoissa ne ovat veltot. Kaikki heikot ominaisuudet korostuvat kesänopeuksilla ajettaessa.
Joskus kitkarenkaat myös unohtuvat alle. Jos auto on pelkkä kulkuväline, jolla siirrytään pisteestä toiseen eikä kulkupeli sytytä käyttäjässään sen suurempia intohimoja, voi autoilija havahtua kesärenkaiden vaihtoon kuukausia liian myöhään. Kitkarenkaan elämä ei silti välttämättä ole ohi. Kesäkeleillä ajo ei sinänsä vahingoita rengasta.
– Vuoden ympäri käytetty kitkarengas ei välttämättä ole loppuun ajettu. Riippuu ratkaisevasti ajotavasta, keleistä ja autosta. Mutta varmasti niiden ominaisuudet ovat toisena talvena jo selvästi heikommat kesän ajon jälkeen, Antila näkee.
Käytetyn kitkarenkaan kuten muidenkin renkaiden tärkeimpiä turvallisuuteen vaikuttavia ominaisuuksia on jäljellä olevan kulutuspinnan määrä. Mitä enemmän kitkarengas on kesän ajoissa kulunut, sen heikompi on sen pito ja ajettavuus tulevana talvena.
Kitkarengas kannattaa vaihtaa kesärenkaaksi vaikka vielä elokuussa, vaikka kulutuspinta olisi jo niin kulunut, ettei rengas enää näe tulevaa talvea. Niin sanottu kitkojen puhki ajaminen ei koskaan ole turvallinen vaihtoehto.
– Itse en käyttäisi kitkarenkaita kesällä lainkaan. Joka tapauksessa talvella kannattaisi pitää huolta siitä, että alla olevissa renkaissa on vähintään neljä millimetriä kulutuspintaa ja nastat tallessa nastarenkaissa.
Nastarenkaiden vaihdon unohtaminen keväällä on hieman vakavampi asia, sillä nastarenkaalla ajaminen kesällä on laitonta. Itse renkaalle kesäajon vaikutukset ovat vastaavat kuin kitkarenkaalle. Renkaat kuluvat nopeammin, mutta myös nastat kuluvat, katkeavat tai irtoavat.
Vaikka kitkarenkaan pito on talvella parempi, kesäisestä Suomesta ei löydy sellaista olosuhdetta, jossa kitkarengas päihittäisi pito-ominaisuuksiltaan kesärenkaan. Edes pelkästään soralla tai mudassa ajava ei hyödy kitkarenkaan ominaisuuksista kesäaikaan.
– Ei oikeastaan. Kitkarengas on kesärengasta heikompi kesäolosuhteissa oikeastaan joka asiassa. Vierinvastuksessa ja melussa samalla tasolla, mutta ajettavuus ja pito ovat heikommat, Antila sanoo.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.