Mämmi on euromääräisesti mitattuna koko vuoden myydyin sesonkiherkku S‑ryhmän ruokakaupoissa. Suurin sesonki ajoittuu luonnollisesti pääsiäiseen, kerrotaan S‑ryhmästä.
– Vuoden 2021 aikana mämmiä myytiin S‑ryhmän kaupoissa noin 2 miljoonaa rasiaa. Myyntidatamme perusteella mämmin myynti korostuu pääsiäisen aikana erityisesti Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Kainuun alueilla, S‑ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.
Pashaa puolestaan myytiin viime vuonna noin 600 000 purkillista. Myyntidatasta selviää, että pashan ystäviä löytyy erityisesti Pohjois-Karjalan alueelta. Suklaamunilla puolestaan herkutellaan erityisen paljon Pohjanmaalla.
Pääsiäislimpun ostamisessa alueelliset erot ovat suurimmat läntisen ja itäisen Suomen välillä. Limppua löytyy pääsiäisen ostoskoreista etenkin Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Satakunnassa, Lapissa ja Kanta-Hämeessä, kun taas Savossa, Karjalassa ja Kymenlaaksossa pääsiäislimppua ostetaan muuta Suomea vähemmän.
Pääsiäispöydän pääruokana moni tarjoaa lammasta, jonka myynti yli 30-kertaistui S‑ryhmän kaupoissa viime vuonna pääsiäisviikolla tavanomaiseen viikkoon verrattuna. Erityisen hyvin lampaan- ja karitsanliha käy kaupaksi Uudellamaalla.
Pääsiäinen merkitsee monille suomalaisille myös grillikauden avausta, etenkin, jos säät ovat suotuisat.