Moni muistaa vielä 1970-luvun alun öljykriisin, jonka senkin taustalla oli sota. Sillä kertaa ikuiselta tuntuva taistelu lähi-Idässä. Internetin tietokirja Wikipedia kertoo, että öljykriisin seurauksena polttonesteiden hinnat nousivat Suomessa hurjasti. Vuoden 1974 tammikuussa raskaan polttoöljyn hinta nousi 2,8‑kertaiseksi, kevyen polttoöljyn hinta 1,8‑kertaiseksi, dieselöljyn hinta 1,4‑kertaiseksi ja bensiinin hintakin neljänneksellä vain yhdessä yössä.
Nyt meneillään ollut öljytuotteiden hintojen nousu koskettaa jokaista tavalla tai toisella eikä nopeaa muutosta alaspäin näy etenkin, jos Venäjän öljy suljetaan länsimarkkinoilta pois sen Ukrainassa sytyttämän sodan takia. Aivan erityisesti polttoaineiden hintojen nousu rassaa kuljetusyrityksiä.
Ajan itse 10 vuotta vanhalla dieselautolla noin 30 000 kilometriä vuodessa. Olen huomannut, että ajotavalla on huomattavaa merkitystä siihen, kuinka paljon auto kuluttaa polttoainetta. Joissain olosuhteissa pystyn saamaan aikaan jopa litran säästön sataa kilometriä kohtaan. Sillä on jo paljon merkitystä myös rahallisesti. 30 000 kilometriä jakaantuu 300 sadan kilometrin jaksoon. Jos diesel maksaisi vaikkapa 2,50 euroa litralta, voin ainakin teoriassa tavoitella vuoden aikana noin 750 euron säästöä.
Tietenkin halvinta olisi, jos autolla ei ajaisi lainkaan, mutta esimerkiksi Rantapohjan alueen asukkaista useimmat joutuvat käyttämään autoa työmatkoilla tai asioinnissa. Liikenneopettaja Sanna Kaisto kertoo tänään Rantapohjassa, kuinka autoilijan on mahdollista saada autonsa kulutusta pienemmäksi. Polttoaineen kulutus vähenee monia asioita huomioiden.
1970-luvulla Suomi oli nykyistä huomattavasti enemmän riippuvainen fossiilisista polttoaineista. Niillä tuotettiin paljon esimerkiksi sähköenergiaa. Energian kulutusta ryhdyttiinkin rajoittamaan rangaistusten uhalla. Sakkoja ei kuitenkaan annettu yhtäkään. Esimerkiksi asuin- ja liikehuoneiden ylin lämpötila sai olla 20 astetta, näyteikkunat olivat pimeinä öisin ja teiden valaistusta vähennettiin.
Nähtäväksi jää, mihin tämän hetkinen kriisi tulee seurauksineen johtamaan. Läntisen Euroopan irtautuminen energiariippuvuudesta Venäjään kuitenkin häämöttää edessä. Se taas merkinnee sitä, että polttoaineiden hinta voi jäädä pitkäksikin aikaa korkealle tasolle.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.