Iin kunnan työpajalla, tutummin Iipajalla, saatiin todistaa varsinaista onnistumistarinaa helmikuussa. Pajalla asiakkaana parin vuoden ajan ollut Taru Ylitalo sai suoritettua 30 osaamispisteen opintokokonaisuuden ja näytön puhtaus- ja kiinteistöpalvelualan tutkinto-ohjelmasta. Suoritus mahdollistettiin opinnollistamisen avulla.
– Opinnollistamisen avulla voimme tunnistaa ja tunnustaa osaamista, jota pajajakson aikana ihmiselle kertyy. Näin tätä kokemusta voi hyödyntää esimerkiksi tulevissa opinnoissa, kertoo Iipajan omavalmentaja Satu Saarela.
Opinnollistaminen tapahtuu Iipajalla yhteistyössä ammatillisten oppilaitosten kanssa. Kun osaaminen on työpajalla tunnistettu, niin se voidaan dokumentoida ja saada näin viralliseksi osaksi ammatillista tutkintoa.
– Aikaisemmin työpajaoppiminen on ollut tavallaan sellaista piilossa tapahtuvaa oppimista, mutta opinnollistamisen avulla se konkretisoituu ihan oikeaksi oppimiseksi jota voi hyödyntää, Saarela kertoo.
Iipajan aikaisemmissa opinnollistamistapauksissa osaaminen on dokumentoitu esimerkiksi portfoliotyyppiseksi ratkaisuksi. Taru Ylitalon suorittama näyttö oli ensimmäinen laatuaan Iipajalla.
Taru Ylitalo vietti pajajaksonsa Iipajan Kööki & Kihveli ‑pajalla, jossa saadaan työkokemusta ateria- ja puhdistuspalveluiden töistä. Pajalla on myös Iipajan ulkopuolisia siivouskohteita. Ylitalo kertoo, että osaamisen opinnollistaminen vaati jonkin verran itseopiskelua käytännön työn ohessa.
– Puhtaanapitoalan asioita olen toki harjoitellut koko paja-ajan, ja pajajakson aikana olen oppinut perustiedot muun muassa siivouskemikaaleista ja työvälineistä. Aktiivista itseopiskelua näyttöjä varten oli noin kuukauden ajan, ja itse näyttö kesti kaksi päivää. Sain siitä parhaan mahdollisen arvosanan, Ylitalo muistelee.
– Toki kysyin paljon neuvoa myös työvalmentaja Tarjalta sekä oppilaitoksen väeltä, täydentää Ylitalo vielä.
Työvalmentaja Tarja Mattila kertoo, että Ylitalon opinnollistaminen tehtiin yhteistyössä Oulun Palvelualan opiston kanssa.
– Oppilaitos varmisti esimerkiksi sen, että Iipajalla oppimisympäristö ja välineet vastaavat tutkinnossa määriteltyä tasoa, Mattila kertoo.
Taru Ylitalo kertoo, että aikoo opiskella toimitilahuoltajaksi, mihin opinnollistamisella todennettua osammista voi hyödyntää.
– Sain opinnollistamisen kautta vahvuutta opintojen suorittamiseen. Kun vertaan itseäni siinä hetkessä kun aloitin Iipajalla ja tässä hetkessä, niin onhan se ero nyt valtava, mitä tulee omaan itsevarmuuteeni ja osaamiseeni, toteaa Ylitalo.
– Sen kyllä huomaa ulospäinkin, kuinka valtavaa kehitystä tässä ajassa on tapahtunut, myötäilee työvalmentaja Tarja Mattila.
Työllistämispäällikkö <
Aalto kertoo, että opinnollistamisen haltuun ottaminen on ollut Iipajalla melko pitkä prosessi, ja ollut käytössä vasta parin vuoden ajan.
– On pitänyt miettiä, että mitä kaikkea Iipajalla voisi opinnollistaa. Jokaiselle toimialalle on omat osaamisen tunnistamisraportit, ja lisäksi pajalle on laadittu opinnollistamisen käsikirja. Tämä on haastanut myös henkilöstöämme oppimaan uutta, Aalto kertoo.
Samoilla linjoilla on työvalmentaja Tarja Mattila.
– Kun aloitin Iipajalla valmentajana pari vuotta sitten ja kuulin sanan opinnollistaminen, olin ihan ulalla. Nyt koko homma tuntuu jo simppeliltä, kun on päässyt sisälle siihen, mitä opinnollistaminen sisältää, Mattila toteaa.
Aalto kokee, että opinnollistamiseen panostamisella on myös laadullinen merkitys työpajatoimintaan.
– Hyvinvointialuesiirtymän myötä työpajatoiminta on muroksessa, ja on hyvä pysähtyä tarkastelemaan, että millaisia palveluja pajalla voi tuottaa. On tärkeää olla ajan hermolla ja myönteinen kehitystä kohtaan.
Iipajalla käy asiakkaita laajalta ikähaarukalta: nuorimmat asiakkaat saattavat olla 17, vanhimmat taas 64-vuotiaita. Alle 29-vuotiaita nuoria on asiakkaista vajaa puolet.
– Etenkin nuoret vaativat sen, että työpajatoiminta on kiinnostavaa ja mielekästä, täydentää omavalmentaja Satu Saarela.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.