Syntyvyden käännyttyä kasvuun äitiyspakkaus julkistettiin tavanomaista aikaisemmin 9.12. Tavallisesti edellisen vuoden pakkaukset on jaettu vasta keväällä loppuun, mutta vuonna 2022 pakkaus vaihtuu jo alkuvuodesta. Kela on kiinnittänyt äitiyspakkauksen vastuullisuuteen runsaasti huomiota. Ulkohaalarin ja makuupussin osalta järjestettiin yleisöäänestys.
Kela tarjoaa lapselle ja perheelle tueksi maailmallakin mainetta niittäneen äitiyspakkauksen. Äitiysavustuslaki täyttää ensi vuonna jo 85 vuotta ja sillä on suuri symbolinen merkitys suomalaisessa hyvinvointivaltiossa.
– Suomessa korona-aika nosti syntyvyyden poikkeukselliseen kasvuun, vaikka muissa Pohjoismaissa kävi toisin. Vanhemmuudesta koetaan paljon paineita, ja suomalaisvanhemmat myös uupuvat usein verrattuna muihin Euroopan maihin. Kelan äitiyspakkaus on yksi tapa auttaa perheitä alkuun ja keskittymään ainutlaatuiseen vauva-aikaan. Pakkaus on erittäin suosittu, sillä sen valitsee rahallisen avustuksen sijaan edelleen noin kaksi kolmasosaa perheistä, pohtii etuuspäällikkö Johanna Aholainen Kelasta.
Äitiyspakkauksen 43 erilaista tuotetta on valikoitu huolella tuotteiden materiaalivalintoja ja laatua tarkastellen, vastuullisuutta unohtamatta. Sisältö on vuoden 2022 pakkauksessa 7 tuotetta suppeampi kuin tänä vuonna: tuotteiden laatua on korostettu hinnan sijaan.
– Puuvillasta valmistetuista tuotteista suurin osa on luomupuuvillaa. Muutamassa tuotteessa on käytetty osittain kierrätysmateriaalia. Kaikkien tuotteiden täytyy tietenkin täyttää Suomen ja EU:n lainsäädännän turvallisuusvaatimukset, painottaa Kelan etuuspäällikkö Johanna Aholainen.
Pakkauksen rakastetuimpiin tuotteisiin kuuluu monikäyttöinen vauvan ulkohaalari, jonka voi muuttaa makuupussiksi vastasyntyneille. Kela järjesti haalarin ja makuupussin kuosista äänestyksen. Pakkaukseen valikoitui tummansininen Muumi-kuosi 59 prosentin äänienemmistöllä. Peitteeksi muuntuvan makuupussin 56 prosentin äänisaaliilla valikoitunut voittajakuosi Norppa on minimalistinen mustavalkoinen. Yhteensä ääniä annettiin yli 8000.
Kela ottaa mielellään vastaan palautetta pakkauksen sisällöstä. Palautteen perusteella harsoja on tänä vuonna enemmän ja viltti on otettu uudelleen valikoimaan.
– Kela kehittää sisältöä jatkuvasti vastuullisemmaksi ja tuotteiden ulkoasuvalinnoissa osallistetaan jatkossakin yleisöä. Pakkauksen perustehtävä on kuitenkin kansanterveydellinen; sillä halutaan turvata vauvan perustarpeita, sekä auttaa vauvaperhettä alkuun, Aholainen muistuttaa.
TUTUSTU RANTAPOHJAN TILAUSTARJOUKSIIN TÄSTÄ.